PDA

Vis full versjon : El-vifte?



kjellt
06/05/10, 11:05
Jeg har hørt at man kan spare noe krefter ved å bytte ut vifta med en el-vifte?
Dette er snakk om en FB


Er det sant?
Vil man merke noe forskjell?

ChrML
06/05/10, 14:29
Jeg har hørt at man kan spare noe krefter ved å bytte ut vifta med en el-vifte?
Dette er snakk om en FB


Er det sant?
Vil man merke noe forskjell?
Merker litt forskjell på høyere turtall. Hvertfall når kjølevannet er varmt og slurrevifta har slått inn. Da går den MYE dårligere på høyt turtall, fordi den følger turtallet på motoren og flytter så enormt mye luft. En elvifte suger bare maks 30A uansett turtall på fullt. Hvis man regner om det til effekt og deretter til hestekrefter, så taper du ca 0.5 hk på at elvifta går for fullt. Det merker man ikke så godt, men slurrevifta stjeler mye mer enn det når den har slått inn.

Slurrevifta stjeler også litt effekt ved å henge på til vanlig selv når bimetallclutsjen på den ikke har slått inn. Som gjør at bilen bruker mer bensin.

trond745
09/05/10, 08:50
Ligger det kontakt frem til el-vifte på alle 940, eller er det bare på biler med org klima anlegg?

henrik940
09/05/10, 10:20
K-T, bygg om til turbo istede du :p

ChrML
09/05/10, 10:21
Ligger det kontakt frem til el-vifte på alle 940, eller er det bare på biler med org klima anlegg?
Lå en 3-pol kontakt klar oppe ved passasjerside torpedoveggen under avstiveren på min 1995 modell 940. Den har ikke hatt klima eller elvifte originalt (men den har det nå :p).

Det lå ikke klart på en 1991 modell 940 jeg kikka litt i motorrommet på. Vet ikke hvilke 940 det ligger klart og hvilke det ikke gjør på.

Man må lage et eget elnett fra den kontakta og frem til elvifte releet.

trond745
09/05/10, 10:35
Lå en 3-pol kontakt klar oppe ved passasjerside torpedoveggen under avstiveren på min 1995 modell 940. Den har ikke hatt klima eller elvifte originalt (men den har det nå :p).

Det lå ikke klart på en 1991 modell 940 jeg kikka litt i motorrommet på. Vet ikke hvilke 940 det ligger klart og hvilke det ikke gjør på.

Man må lage et eget elnett fra den kontakta og frem til elvifte releet.

Skulle ikke du lage en sånn kabel slynge? Har du en tegning på den som jeg kunne kopiert?? Lyst på klima selv, Sett litt på siden din, men hva bukte du i tid sånn sirka alt i alt?

Øyvind G
09/05/10, 10:52
hvis noen skal koble opp el-vifte, så kan dere bruke det skjema her:

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/549.jpg

ChrML
09/05/10, 10:56
Skulle ikke du lage en sånn kabel slynge? Har du en tegning på den som jeg kunne kopiert?? Lyst på klima selv, Sett litt på siden din, men hva bukte du i tid sånn sirka alt i alt?
Skal du ha klima med AC eller kun klima?

Har lagd det elnettet ferdig og koblet det opp i bilen min :). Mangler kun 1 plugg for å sette på elvifta. Men lagde aldri noe koblingsskjema på det. Kan lage et lite et nå:

http://img532.imageshack.us/img532/5755/acstyring.jpg

Tar forbehold om at det kan være byttet om på lav og høy hastighet, for der husker jeg ikke hva jeg fant ut.

trond745
09/05/10, 17:56
Klima og AC blir det vis det skulle bli noe!! Det beste er vel og demontere selv så man ser hvordan ting sitter!?

trond745
09/05/10, 17:57
hvis noen skal koble opp el-vifte, så kan dere bruke det skjema her:

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/549.jpg

Takk for den, men har mest lyst til og bruke det som volvo har gjort klart til!

ChrML
09/05/10, 18:04
Klima og AC blir det vis det skulle bli noe!! Det beste er vel og demontere selv så man ser hvordan ting sitter!?
Yup, er igrunn det. Da vet du hva du skal ha og, for lista er lang. Ble en del spekulering for min del og titting på Vadis og spørring for å finne ut hva jeg trenger.

Her er hvertfall en nogenlunde komplett liste:
Inne i kupe:

Komplett klima apparat (ledningsmatte sitter på)
Solføler (høyre høytalerdeksel)
Taklys med innetemp føler og tilhørende ledningsmatte i taket (pga pluggen)
Ventilasjonsmanifolden ut fra klima apparatet (forskjellig på klima vs standard)


Ute i motorrom:

AC intercooler og bred radiator med elvifte
AC kjølecondenser (bør kjøpes ny) + de 3 pressostatene (kan bruke brukt)
AC tørkefilter (bør kjøpes ny)
AC kompressor med dobbelbrakett for festing
AC rør (kompressor -> condenser, condenser -> evaporator (inne), evaporator -> tørkefilter med tilhørende ventiler og tørkefilter -> kompressor)
Alle O-ringer til AC (400 kr i O-ringer hos Volvo :p)
Ny reim til dynamo (lengre pga brakett) og kompressor reim


Tror jeg skal ha fått med alt der. Kan ha glemt noe!

Espen Title
12/05/10, 14:36
Lå en 3-pol kontakt klar oppe ved passasjerside torpedoveggen under avstiveren på min 1995 modell 940. Den har ikke hatt klima eller elvifte originalt (men den har det nå :p).

Det lå ikke klart på en 1991 modell 940 jeg kikka litt i motorrommet på. Vet ikke hvilke 940 det ligger klart og hvilke det ikke gjør på.

Man må lage et eget elnett fra den kontakta og frem til elvifte releet.


91 940 har ikke el. vifte uansett om det er klima eller ikke.
Kom først på 92 modellen i kombinasjon med klima.

gaupe
12/05/10, 15:07
91 940 har ikke el. vifte uansett om det er klima eller ikke.
Kom først på 92 modellen i kombinasjon med klima.

Jau, men 91 har pusher-vifte foran radiatoren ved klima, den forsvann vel når den vanleg el-vifta kom?

TeamBørnOut
12/05/10, 15:10
De forsvinner etter den første vintern...
Var litt tangerud av volvo å montere vifte forran hvor all dritten kommer og ødelegger den

gaupe
12/05/10, 21:38
De forsvinner etter den første vintern...
Var litt tangerud av volvo å montere vifte forran hvor all dritten kommer og ødelegger den

Har fungert i 350k km og 18 år på 240en min.

Espen Title
18/05/10, 14:17
Jau, men 91 har pusher-vifte foran radiatoren ved klima, den forsvann vel når den vanleg el-vifta kom?

Det stemmer ;)

Svirre
18/05/10, 18:34
Har vurdert dette selv, da det høres ut som er jet-fly allerede ved 2500 rpm.

Hvor kan man få tak i sånn universal temp relé? Er det noen jeg kan ta fra en golf f.eks? Tenkte på sånn til å ha på vannslangen.

Anders Dybvadsskog
22/03/13, 11:51
Skal du ha klima med AC eller kun klima?

Har lagd det elnettet ferdig og koblet det opp i bilen min :). Mangler kun 1 plugg for å sette på elvifta. Men lagde aldri noe koblingsskjema på det. Kan lage et lite et nå:

http://forum.vccn.no/

Tar forbehold om at det kan være byttet om på lav og høy hastighet, for der husker jeg ikke hva jeg fant ut.

Denne fungerer greit? Holder på å bytte motor å skal inn med orginal el vifte fra 940 og har releet liggende også. Det er vel en ledning til pluss også? Kontakten til el vifta er det en avlang plugg med 3 runde kontaker?