PDA

Vis full versjon : Bilen drukner i bensin ved full gass.



Jonas Soldal
18/11/12, 17:21
Hei.

Har prøvd 3 forskjellige chipper nå, men bilen drukner i bensin om jeg ligger på f.eks motorveien og tramper pedalen i bunn.
Tar jeg den jevnt ned og får ladetrykk så tar den ut som den skal. (er en b230fk med 300 oppsett)
Har en kompis med samme oppsett (nesten hvertfall) og gjør du det samme med hans så sparker bilen ifra i stedenfor å drukne??
Leste litt på turbobricks om at de kappet en ledning på TPS for at hjernen ikke skal pøse på med bensin uavhengig av motstand?
Går jo fint å kjøre, for man blir jo vant til å gi rolig gass eller å gire ned.

Men lurte på om noen som har hatt samme problemer?
Prøvd med TLAO, KL-racing og turbotrimming chipp. Turbotrimming sin fungerer best. Kompisen min kjører viking spesial. Er det dette som gjør forskjellen??

Mvh.
Jonas

Batland
18/11/12, 18:32
Hvis dere har samme dyser og samme LMM så er det chippet som er synderen ja.
LMM, chip og dyser er ett "team" som MÅ være tilpasset hverandre og samarbeide godt for at resultatet skal bli det samme.

Jonas Soldal
18/11/12, 18:40
Men var likt på 3 forskjellige chipper??? :p

Ove B
18/11/12, 21:18
btr??

Jonas Soldal
18/11/12, 21:50
Ny malpassi btr :)

larset
18/11/12, 21:54
Stilt den inn skikkelig Jonas? Er det samme type som jeg har?

Jonas Soldal
18/11/12, 21:57
Stillte den inn til 3.8 bar med vacumslangen av?
Er 1,4:1

Jonas Soldal
18/11/12, 22:00
Men sette på Samme på den andre bilen å justerte den inn på samme måte?
Tenkte å stjele hjernen hans en dag :p

Batland
19/11/12, 08:44
Men var likt på 3 forskjellige chipper??? :p
Som nevnt tidligere så har jeg ikke sett annet enn problemer og dårlige resultater med chipping av LH2.4.
Tipper at hovedgrunnen er billige og dårlige chip.
En livemapping av kompetente folk hadde nok gitt orden i sakene, men det er vanligvis for dyrt, dvs fra kr. 6000,-

Batland
19/11/12, 08:48
Stillte den inn til 3.8 bar med vacumslangen av?
Er 1,4:1
I og med at motoren i følge deg funker som den skal når du gir gass rolig, så avslører det at Malpassi 1,4 BTR og 3,8 BAR er gode greier.
Problemet er derfor at akspumpefunksjonen på chippene dine ikke er tilpasset de dysene og den LMM som du kjører med.
I og med at folk faktisk klipper ledningene til TPS så sier det litt om problemet og mye om nivået på chip og løsningene.

Kauto
19/11/12, 17:32
Har lest at med 300 oppsette og "r-dyser" er grunntrykk på 3,5 bar er greit=) var greie af verdier da

C.Erstad
19/11/12, 17:35
Kjører med 1:1.2 og det funker ok. ingen problem her. Viking Chip spesial.

eab
19/11/12, 20:18
Med tlao chip så går afr fra 14,7 til 9-10 når jeg tramper pedal. Men bilen "drukner" ikke av den grunn. Kan det være at tenningssystemet ditt ikke klarer å fyre av blandinga?

Jonas Soldal
19/11/12, 21:06
At den drukner er vel kanskje en overdivelse :p Men den liker absolutt ikke AFR 9-10 uten ladetrykk. å det liker ikke jeg heller :)
Tror jeg kommer til å prøve viking spesial, og kjøpe denne om det funker.
Er like før det blir datasprut nå altså :p

eab
19/11/12, 21:17
Jeg måtte ned på omtrentlig 7,5-8 i afr før den fikk så mye drivstoff at bilen gikk slik du beskriver. Ved rolig gasspådrag så var det null problem. Så jeg tror kanskje at det kan være noe i det at det ikke er kraftig nok gnist.

Jonas Soldal
19/11/12, 21:21
Maby. men er samme coil og plugger på kompisen min sin bil. Er dette som er så irriterende :p
Men har plan om å invistere i skikkelig coil etterhvert ;)
Aksellererer nesten ikke i heletatt med AFR 9-10 uten ladetrykk.

Batland
19/11/12, 21:42
Som nevnt tidligere: ALT er revva med dette chip tullet fordi ingen av chippene inneholder MAP som passer til de aktuelle dysene, LMM og motorene forøvrig.
Det koster kun småpenger å kopiere ett chip og selge det videre så markedet flommer over av stjålne billig dritt "piratkopier" som INGEN egentlig VET noe som helst om.
(Det var akkurat derfor jeg nevnte blokkmontert fordeler for deg.)

Ett Spesialchip hvor noen har lagt litt tanke bak både fuelmappet, tenningsmappet og akspumpefunksjon i forhold til de aktuelle dysene og LMM vil transformere hele resultatet ditt.

Dette er antagelig den mest skikkelige coilen på markedet:
http://www.summitracing.com/parts/acc-380876

Jonas Soldal
19/11/12, 22:09
Er den å få tak i i norsk butikk? :p
Bestiller ikke fra utlandet jeg :p (er for feig)

Batland
20/11/12, 08:39
Er den å få tak i i norsk butikk? :p
Bestiller ikke fra utlandet jeg :p (er for feig)
Hvis du hører med en Amcarsjappe som f.eks Ponyparts, Aarnes, Steinar Stolen, Sverre Kahrs, Polly Motorsport eller lignende, så bør de ha/kunne skaffe denne. Vær forberedt på at de sannynligvis vil forsøke å selge deg en av de coilene de allerede har på lager først.

Evolve_88
20/11/12, 17:06
Mulig det er BTRen din da de fleste chipper er mest beregna for 1:1 BTR. Og ikke 1:1,4. Såfall vikingchip mener jeg er beregna for det. Men mulig jeg tar feil.

Jonas Soldal
20/11/12, 17:08
Har en kompis som kjører det samme og det funker det knall :) Og den vil jo ikke gi mere bensin før du får ladetrykk. Da øker den bensintrykket etter ladetrykket ;)

Evolve_88
20/11/12, 21:48
Vet åssen en slik fungere :p Vil tru den drukner når den begynner å får trykk allerede ved 0,2bars turbotrykk? Den får sikkert alt for mye siden den får 0,4bar mere bensin ved turbotrykk, i forhold til hva chipen er mappa for. Da henger ikke chipen med så lenge den blir "juksa"

Jonas Soldal
20/11/12, 22:55
Hehe :-P Men er når jeg ikke har ladetrykk i heletatt afr går til blokksberg =-O Si at jeg ligger på motorveien i 2000 o/min og legger ned fjøla, da prøver den ikke en gang. Da fyker afr til 10-9-8 i stedenfor å prøve og strupe på bensinen, da får motoren så mye bensin at den klarer ikke å bygge opp ladetrykk. Gjør du det samme på kompisen min sin bil (med viking spesial) går afr til 13.7 og den begynner og akksellerere :-\

Batland
20/11/12, 23:05
Vet åssen en slik fungere :p Vil tru den drukner når den begynner å får trykk allerede ved 0,2bars turbotrykk? Den får sikkert alt for mye siden den får 0,4bar mere bensin ved turbotrykk, i forhold til hva chipen er mappa for. Da henger ikke chipen med så lenge den blir "juksa"
Hvis du sjekker opp i dette så oppdager du at det ikke er slik en progressiv BTR fungerer.
Bensinmengden øker rolig og forsiktig oppover med ladetrykket. Det er ikke denne som er problemet her.

Evolve_88
21/11/12, 22:31
hmm. Mulig det.Du har vel rett du. Men det ligger vel noe i det sia den drukner?? Eller?. Men ville sjekka tenninga som nevnt lenger opp her, eller kansje LMM siden den ikke henger med ved ladetrykk og får for mye. Men sjekka feilkoder da??

Jonas Soldal
22/11/12, 07:05
Har ingen feilkoder. Alt er helt nytt, og alt anna fungerer som det skal ;)
Er jo ikke ved ladetrykk den får for mye fuel..

Batland
22/11/12, 09:14
Har ingen feilkoder. Alt er helt nytt, og alt anna fungerer som det skal ;)
Er jo ikke ved ladetrykk den får for mye fuel..
Slik du beskriver problemene her så er det sannsynligvis slik at han (de) som har programmet chippet (flertall) ikke har gjort god nok jobb på akspumpefunksjonen fordi de ikke har god nok greie på det de driver med.
Eks:
Hvis man bytter til dobbelt så store dyser som originalt så må åpningstidene som chippet bestemmer, halveres for å holde samme AFR som før. Logisk ikke sant?

Nå du klamper gassen så må ett chip tilpasset originale dyser øke dysetidene mye, både på hovedfuelmappet, men også må akspumpefunksjonen. Sånn er det bare.

Når man monterer større dyser så må man redusere dysetidene, ikke bare på hovedmappet, men også på akspumpefunksjonen fordi en stor dyse vil gi ALT for mye bensin med samme "akspumpetider" som det man gir en liten dyse, ikke sant?

Ett godt utviklet spesialchip tilpasset oppsettet ditt og programert av en som har greie på mapping av motor (og ikke bare en nerd som har greie på endringer av tall i ett dataprgram) løser alle problemer.

Ulempen er kostnaden som gjør at ALLE velger billige drittchip i stedet. Resultatene har alltid stått i stil til dette. :(

Så kunne man begynt med tenningsmappet......

Jonas Soldal
22/11/12, 11:26
Ja har egentlig fastslått at det er chippene som er problemet. Men er jo ganske artig å se alle forslagene som kommer :p
Har godt inntrykk av at han som lager viking chippene har peiling på hva han driver med. Men hadde i grunn trodd at hvertfall turbotrimmingchippen skulle være bedre... Men den gang ei :/
Bruker bilen fint lite for tiden så de gangene jeg er ute å kjører den blir det ikke altid like rolig kjøring, å da merker jeg jo ikke noe til problemet anyways :p
Litt mere ladetrykk og test av vikingchip står som neste på to do listen ;)
EDIT: Å ny frontrute da det lekker vann inn i bilen og den er sprokken :p

16Vturbo
24/11/12, 00:56
Hei. Må bare spørre, er det 1-1.2 linær btr eller 1-1.2/1-1.4 progressiv btr du har?

Jonas Soldal
24/11/12, 12:23
1,4:1 progressiv ;)

16Vturbo
24/11/12, 22:19
1,4:1 progressiv ;)

Kjører du med r-dyser skal du kjøre med en linær btr. Ikke progresiv, ikke rart den drukner. :)

Batland
24/11/12, 22:50
Kjører du med r-dyser skal du kjøre med en linær btr. Ikke progresiv, ikke rart den drukner. :)
Det er veldig greit at man leser om hva som problemet før man poster bastantiske påstander som er feil. Se her:


Aksellererer nesten ikke i heletatt med AFR 9-10 uten ladetrykk.
Med 0 ladetrykk spiller det ingen rolle om man har linjær eller progressiv BTR, ikke sant?

16Vturbo
24/11/12, 23:11
Det er veldig greit at man leser om hva som problemet før man poster bastantiske påstander som er feil. Se her:

Med 0 ladetrykk spiller det ingen rolle om man har linjær eller progressiv BTR, ikke sant?

Hadde samme problem selv med progresiv btr, så jeg skiftet til linær og det ble bra. Men skift no alt annet istedet.
Det er jo så gøy å prøv å hjelp noen på forumet her.

Jonas Soldal
25/11/12, 12:20
Kan prøve en linær btr også. Men kommer uansett til å prøve vikingchipp først ;)

Batland
25/11/12, 13:40
Kan prøve en linær btr også. Men kommer uansett til å prøve vikingchipp først ;)
Når du har problemer v/0 ladetrykk så kan du gjøre en test ved å hekte av actuatoren og se hva AFR er på full gass med 0 ladetrykk.
Hvis du fremdeles har 9-10 på AFR måleren så kan du forsøke å justere bensintrykket nedover for å se hvordan motoren reagerer.
Med linjær BTR ville motoren fått for lite bensin på maks ladetrykk og det er dette en progressiv BTR ordner opp i.
Hvis du bare hadde hatt problemer med alt for lav AFR på fullt ladetrykk, da kunne vi mistenkt at den progressive BTR var problemet, men ikke slik du beskriver problemene for øyeblikket.

Jonas Soldal
25/11/12, 13:45
Rekner med det er chip fremdeles jeg..
Men ting tar tid her i gården. Sofaen er god å ha for tiden :p Er jo så kaldt å surt ute. :p

Batland
25/11/12, 14:24
Rekner med det er chip fremdeles jeg..
Men ting tar tid her i gården. Sofaen er god å ha for tiden :p Er jo så kaldt å surt ute. :p
Enig med du. Folk går ikke lei LH2,4 og chipgreiene uten grunn og det skjer igjen og igjen og igjen.
Det er Norge som er bra vet du. :D

Jonas Soldal
25/11/12, 15:34
Har nok med å vere utemekaniker i ukene. Så fristelsen for å stå ute å skru i helgene er veldig små :p