PDA

Vis full versjon : Hvordan koble dynamo



samaron
17/11/12, 21:10
Heisann,

Dette blir nok et litt latterlig spørsmål, men jeg ble ikke noe klok selv. Satser på noen har litt mer greie på bilelektrisk enn meg her.

Kjøpte meg en dynamo på Biltema (art. no. 63628), 100A Bosch dynamo. Etter jeg hadde montert den og skulle starte bilen så la jeg merke til at det lyste et rødt batterilys i dashbordet. Startet jeg bilen så forsvant lyset og alt virket normalt, men det kom ikke spenning fra dynamoen. Når jeg målte så var spenningen 12,06 volt, som er batterispenning. Måtte ta den kjedelige avgjørelsen å koble tilbake den gamle dynamoen foreløpig.

Her er et bilde av bakenden på dynamoen:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20121117_202834.jpg

Jeg koblet den slik: Positiv leder på den store terminalen som heter B+, negativ på den mindre terminalen under. Til sist flatstiftkontakten som ligger med den positive lederen inn på flatstiftkontakten til høyre for D+. Har også prøvd å legge negativ leder direkte til godset på dynamoen, uten suksess. Noen idéer?

EDIT: Bilen det er snakk om er en 1986-modell Volvo 740 Turbo Intercooler. Registreringsnr. ble oppgitt hos Biltema når dynamoen ble kjøpt, slik jeg ville få noe som skulle passe til min bil.

Agrostar
17/11/12, 22:28
Den minste skruen skal ihvertfall ikkje jordast :p Det er nemleg D+ på lik linje som den flatstiften. Flatstiftkontakten skal anten innpå terminalen eller den flatstiften. Men såg nesten ut som den flatstiften kunne vere turtellarutak og. Ville laga ein liten overgang ifra flatstiften på bilen sitt ledningsnett og inn på den minste terminalen. Det skal eigentleg halde.

samaron
17/11/12, 22:37
Så da blir negativ (jord) direkte i godset på dynamoen? Var ingen opplagt plass for det, derfor jeg ble usikker her. Så pluss går på den store terminalen, flatstiftkontakten som er sammen med pluss skal da inn på den lille terminalen?

R.G
18/11/12, 14:47
jord skal direkte i gods på dynamo. men trenger ikke jordkabel som regel da dynamo jorder seg sjøl via brakketten.

tynn rød ledning (som kommer sammen med batterikabel) som er til ladelampe skal på D+ som er flatstift.

her ene feilen din er: Til sist flatstiftkontakten som ligger med den positive lederen inn på flatstiftkontakten til høyre for D+. detta er feil.

hvis du ser på dynamo, så er flatstikket til D+ rett over bokstava D+

samaron
18/11/12, 15:02
Det er noen gummiforinger som dynamoen henger i på disse bilene, så den jorder seg ikke selv. Det som er rett over for D+ er bare et hull, ingen kontakt. Må vel nesten bli den lille terminalen da?

R.G
18/11/12, 15:52
okay. nei da må den D+ kabeln på det flatstikket som er der.

også kan du jorde på ene bolten du fester dynamo med hvis du har gummiforinger.

samaron
18/11/12, 23:22
Som sagt så har jeg prøvd å jorde dynamoen i godset, pluss på den store terminalen og flatstiftkontakten på flatstikket bak. Var fortsatt rødt batterilys i dashbordet slik. Mulig dynamoen kan være defekt? Kunne ikke måle spenning fra dynamoen når den var i drift heller.

Christian
18/11/12, 23:23
Prøv å koble ladelampa på den lille runde skruen.

samaron
28/11/12, 18:23
Fant et koblingsskjema på nett. Flatstiftkontakten på dynamoen er visst til turteller, og den lille terminalen er hvor flatstiftkontakten i bilen skal kobles til. Jord blir da direkte i huset på dynamoen. Får lage meg en liten overgang til ledningen med flatstift og koble den på. Satser på det fungerer da, hvis ikke får jeg bare levere den tilbake...

R.G
28/11/12, 18:25
turteller merkes på dynamo med en W.

Agrostar
28/11/12, 20:54
Fant et koblingsskjema på nett. Flatstiftkontakten på dynamoen er visst til turteller, og den lille terminalen er hvor flatstiftkontakten i bilen skal kobles til. Jord blir da direkte i huset på dynamoen. Får lage meg en liten overgang til ledningen med flatstift og koble den på. Satser på det fungerer da, hvis ikke får jeg bare levere den tilbake...

Er det ikkje det me har prøvd å sei ei stund?

fevelen
01/12/12, 21:29
Vist du har koblet rett og den fortsatt ikke lader,kan det hende at børstene må slites til. Det skjedde med meg en gang.

OleE
07/12/12, 15:03
Fant et bilde fra en original dynamo..
Jeg vurderer også å bytte til 100 amp dynamoen siden min ikke lader under 1000 rpm.. :confused:

hvis jeg forstår det riktig, skal;
pluss på den store terminalen (B+)
Minus hvor som helst på dynamo huset/ eller boltfestet
Turteller på det lille flate stikket (W+)
Ladelampe på den lille terminalen (D+)

http://img233.imageshack.us/img233/3128/asdasdty.png

Aner ikke hva den boksen dere kaller turteller..
kan noen forklare hva i huleste denne gjør? :)

Volvo_960_1995
08/12/12, 12:49
Hei

Husk at god jording er viktig. Den er det mange som bommer brutalt på. Ohm`s lov det.

Når det gjelder mangel på ladning, er turtallet tatt på dynamo eller er det bilens turtall du oppgir ?.

Siden dynaomen skal gå dobbelt så fort som bilens turtall.

Legger med en link : http://www.justanswer.com/volvo/2363e-89-volvo-alternator-wiring-diagram.html

Den svarte lille dingsen er en kondensator.

Håper du sier ifra om du fant ut av det.

OleE
09/12/12, 03:51
Takk for svar!
Har byttet ut alle jordingspunkter med tykkere ledninger. Ble litt bedre lading, men har fortsatt problemer med at dynamoen slutter å lade på tomgang. ( veldig irriterende hver gang man bremser/stopper)

Jeg trodde denne boksen var turtall måler. Skjønner jo nå at det er en kondensator..
Har sett på 100 amp dynamo på Biltema, og merket at denne kondensatoren ikke fulgte med. Er det meningen at jeg skal ta den av den gammle og sette den på den nye ? Eller er denne kondensatoren nok en meningsløs del? :p
Syns bare det er så rart at dynamoen kun funker når jeg har godt med turtall..

850GLTsilver
11/12/12, 18:21
Ingen leverandører levere med kondensator sånn til vanlig, så den må flyttes over ja.

Ingen meningsløs del nei, da den demper støy fra børstene.

R.G
11/12/12, 18:33
noen av dynamoene er den innebygget