PDA

Vis full versjon : konvertering til 960 2.5 24v



kong utfør
06/05/10, 08:53
hei hei... lurte på om det er noen som har peiling på om hvordan og om det går å få ombygd en volvo 240 vanlig b230 til en b6254s? kom over en bilig motor, så derfor spør jeg...

Dan Bay-Johansen
06/05/10, 12:19
Alt må vel lages custom, motorfester og slikt. M90 til hvitblokka "må" brukes.

Og ellers så lenge du havner innenfor effektbegrensningene og vekt over foraksel\totalvekt så burde det vel ikke være noe problem ;)

EDIT: Så nå at det var 2,5l, 170hk\233nm - momentet er vel helt i grenseland, men litt godsnakk med biltilsynet så bør det vel la seg gjøre ?

Mr. Crepsley
06/05/10, 12:31
Momentet går jo greit, er vel 270-280nm som er max.

Ellers må man vel også kjøre med datasprut (og fordelerløstenning?)

ArneR
06/05/10, 12:32
Heh, effektbegrensningene på 240 karosseriet er 220hk og 28kpm (ca. 276Nm) så den motoren er ikke noe problem å godkjenne..

T90
06/05/10, 15:37
Trudde nesten du skulle bygge en 100 eller 200 serie om til 960 når jeg leste tittelen.
Jepp det er mye mer arbeid å montere 6er i 100 eller 200 serien en i en 700/900 hvis man har alle delene som skal til.

Martin.S
06/05/10, 16:17
Er ikke så ille jobb det der. Forhør deg litt med THolandsli her på forumet. Han har gjort dette før og han sitter på mye info.

Dan Bay-Johansen
07/05/10, 17:42
Heh, effektbegrensningene på 240 karosseriet er 220hk og 28kpm (ca. 276Nm) så den motoren er ikke noe problem å godkjenne..

Ja faen, meg som blingsa litt der... Beklager.

Vetle
07/05/10, 17:45
men må vel bruke orginal sprutet til den motoren? får får jo ikke godkjent data sprut?

TeamBørnOut
07/05/10, 17:47
Hvis du ikke skal montere på turbo så ville jeg kanskje prøvd å få tak i den eldre 3literen. 2.5 literen går sykt dårlig.. jeg har hatt 4stk nå å de går seriøst dårlig... Det hjelper nok litt i en lett 240. men en ET / Ft motor er mye mye friskere.

olavxxx
09/05/10, 16:58
jeg hadde også kjøpt b230ft/fk.

ps. har selv hatt 242 m b6304 204hk, samt twinturbo rekke-6...

Det er ganske omfattende prosjekt, som vil koste deg mye per hk...
og for all del: bilen du bygger om, bør være DØNN strøken, ikke invester penger i et dårlig karrosseri.. det vil plage deg md en ekkel bismak hele veien..

Er derfor jeg sluttet med 242en, som står delvis ribbet :-)

kong utfør
20/05/10, 10:10
takk for alle innlegg.. grunnen te at jeg hr løst å bygg seksar i 240`1 e at stort sett alle 240an i strøke her kjør rundt med et,fk/ft motorer... dessuten er lyden i sekserene er NYDELIIIIIIIIII;D ... tenkte jo først på b30 motor, men den har jeg hørt mye dritt om.. er nybegynner så må bare høre... Btw karosseriet er i god stand, gammel lærar som jeg kjøpte den hos... men det er jo takluke på den... har det noe å si???

TeamBørnOut
20/05/10, 10:22
Ikke annet en at det er stygt med et hull i taket på bilen. men same shit for motorens skyld

Christian
20/05/10, 15:26
Henger meg litt på denne da jeg vurderer samme ombygging, dog i en 740.
Hvordan er det å klippe å lime lednettet fra 960'en?

kong utfør
20/05/10, 16:01
slik jeg hadde tenkt det skulle jeg få hele ledningsnettet til biln.. sjekka i sverige da jeg fant en som skulle selge hele ledningsnettet...:P greit nok.. æ hata kabla men ska nu vel alltids få det sortert...

TeamBørnOut
21/05/10, 06:26
utrolig lett å koble opp! veldig ryddig nett + kabelmatte på 960n :)

kong utfør
24/05/10, 00:31
Høres jo utrolig bra ut då:D men d e bære snakk om å strekk d ifra hjernen å ut te motoren?

ChrML
24/05/10, 12:12
Studer koblingsskjema og kabelmatter som er relevant for motoren til både 960 og 240 på forhånd. Og så legger du en god plan på forhånd hva du river vekk, trekker nytt og eventuellt gjør om. Planlegg hvor du skal hente strøm fra, hvordan du skal bunte ledningene i matter, hvor du skal legge de, hva du kan bruke av komplette ledningsmatter fra 960 uten å røre de osv... Og ikke minst hvordan du i praksis skal gjøre jobben og hva du trenger av materiell. Av skjøtehylser, svart strømpe (så det ser ut i motorrommet etterpå), eventuelle ekstra plugger, verktøy og lignende.

Det tar mange timer, kanskje en hel dag foran datamaskinen å planlegge hele jobben, men da vet du hva du skal gjøre på forhånd. Så slipper du at det bare blir rot, virvar og dårlige løsninger når du skal gjøre jobben. Hvis du er litt flink i praksis da så kan du få hele elnettet til å se ut og være like holdbart som om det skulle vært originalt.

Det er mye mer morsomt i ettertid enn noe som bare er kasta sammen med løse ledninger overalt der det trengs :).

kong utfør
25/05/10, 00:44
takker.. er jo opptatt av at det skal se fint ut å da.. har du noe koblingsskjema liggende??

TeamBørnOut
25/05/10, 10:16
en dag forran pcn tar det nok ikke.. vi brukte en dag på å legge i motoren å få den kjørbar. Lå jo tråd om dette på volvoforumt. 940n som hadde LPG.
Det går kun en kabelmatte fra motoren. og alt du trenger sitter i den. utrolig ryddig motor / nett. Jeg kan legge ut koblingsskjemaet. eller så kan du laste det ned selv :)

ChrML
25/05/10, 13:18
en dag forran pcn tar det nok ikke.. vi brukte en dag på å legge i motoren å få den kjørbar. Lå jo tråd om dette på volvoforumt. 940n som hadde LPG.
Det går kun en kabelmatte fra motoren. og alt du trenger sitter i den. utrolig ryddig motor / nett. Jeg kan legge ut koblingsskjemaet. eller så kan du laste det ned selv :)
Hvor lang tid det tar foran PC'n kommer såklart an på hvor omfattende det blir, hvor nøye man vil være og hvor sikker man vil være på at man har fått med seg alt ;).

TeamBørnOut
25/05/10, 13:29
Det som tok tid var å printe ut de 2 pdfene. men så fort man har 2 permer så er det bare å sprette ut i bilen. skru vekk de orginale hjernene og montere hjernen til 960n et sted. Nøye må man jo være uansett ellers vil den ikke starte. men så fort man får kabelmatta fra 960n inn i bilen så er det ikke mange timene som skal til før bilen går. Har man gjort dette før og holder tunga rett i kjeften så tar det sikkert bare noen få minutter. men jeg som må sjekke samme ark 10ganger for å huske et nr bruker litt tid :P
eneste jeg husker som var litt forvirrende var hvordan man skullekoble seg inn på bensinpumpe releet. men når vi tok 960 releet å så hvordan det var Nret (der man plasserer det) så var det start på første forsøk. brukte "kabeltyv" til industri / båt / fly bruk. Det er vanskligere å koble opp et Lh.2.4 sprut en dette :D

ChrML
25/05/10, 13:33
Det som tok tid var å printe ut de 2 pdfene. men så fort man har 2 permer så er det bare å sprette ut i bilen. skru vekk de orginale hjernene og montere hjernen til 960n et sted. Nøye må man jo være uansett ellers vil den ikke starte. men så fort man får kabelmatta fra 960n inn i bilen så er det ikke mange timene som skal til før bilen går. Har man gjort dette før og holder tunga rett i kjeften så tar det sikkert bare noen få minutter. men jeg som må sjekke samme ark 10ganger for å huske et nr bruker litt tid :P
eneste jeg husker som var litt forvirrende var hvordan man skullekoble seg inn på bensinpumpe releet. men når vi tok 960 releet å så hvordan det var Nret (der man plasserer det) så var det start på første forsøk. brukte "kabeltyv" til industri / båt / fly bruk. Det er vanskligere å koble opp et Lh.2.4 sprut en dette :D
Joa, men skal man være nøye og trekke alt som ikke allerede er ferdig i strømper, feste det skikkelig og koble sånn at alt ser originalt ut uansett hvor du spretter opp og ser så må man bruke mer enn et par minutter på det...

Et LH 2.4 sprut er veldig enkelt å koble opp og kan gjøres på 1 time hvis man vil, men skal man være nøye og få alt perfekt så kan man fint bruke hele dagen på å montere og koble det.

TeamBørnOut
25/05/10, 13:40
Men man spretter ikke opp så mye. vi kappet stikket til hjernen og lot det være igjen 40-50cm kabel. koblet disse bort til stikket som er til motoren. en kabel til bensin pumpa. en til tenninga. oljelampa. lamda. sånne bare. hjernen monterte vi hvor den orginale tenningshjernen stod. Ledningsnettet kan ikke sammenlignes med Lh.2.4 en gang. det blir fort rot å dritt fordi smartingene ville ha 2stk hjerner.

et stikk. en hjerne. noen få ekstra kabler :D simpelt. å legge det i en strømte først tar jo ikke mye tid heller.

bruk tiden på et fint eksosanlegg så man slipper dette :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/1989.jpg

ChrML
25/05/10, 13:42
Er det dobble eksosvegger hele veien på 960? :p Ikke rart man ikke hører bilen.

TeamBørnOut
25/05/10, 13:47
ihvertfall bak til kat. resten ble kastet for lenge siden. men kan nok hende det er det orginalt. for det er veldig stort i forhold til ytelsen :D

kong utfør
25/05/10, 18:11
liker dette forumet bare bedre å bedre.. andre forum jeg har vært på måtte jeg ha ventet i opptil 2 uker på å få svar :D:D:D

TeamBørnOut
25/05/10, 20:06
sammlet kremen på et forum :D Vet også at en del eldre folk faktisk leser her! (venner av fattern som er 50år (å jeg ikke trodde kunne bruke pc). Men de legger ikke inn noe fordi de ikke har bilder eller vet hvordan man legger ut ting.. det er synd :/ )

kong utfør
26/05/10, 22:39
hehe.. skjønner skjønner.. prøver å konvertere fatter`n, men han e jo opphængt i bobil nu... men fra spøk til Volvo :D har en 760 td som jeg kjøpte.. den skulle være i go stand, men hadde den oppe i lufta idag å sjekka.. hotell gjennomtrekk.. hva kan jeg forvente å få før motor og driverk? er ikke en ulyd.. hadde jo lagt ut en tråd om å bygge en av de 3 gamle 240ene om til diesel, men kjenner ikke jeg gidder.. litt for mange baller i luften nå... skal penger til alt å :(

Børge Vikebø
29/05/10, 09:20
en dag forran pcn tar det nok ikke.. vi brukte en dag på å legge i motoren å få den kjørbar. Lå jo tråd om dette på volvoforumt. 940n som hadde LPG.
Det går kun en kabelmatte fra motoren. og alt du trenger sitter i den. utrolig ryddig motor / nett. Jeg kan legge ut koblingsskjemaet. eller så kan du laste det ned selv :)

Du tenker på denne? 940 LPG konvertert til V940R6 (http://www.vikeboe.com/prosjekter/940_b6304/940_b6304.html)

Det er i så tilfelle min gamle bil der motorledningsnettet fra 960 er splittet ut og lagt i tillegg til det originale nettet. Dette for å evt lette ombygging til evt fk/ft senere om det skulle være aktuellt...

TeamBørnOut
29/05/10, 09:36
ikke den. Vi bygget om til R6 og multilink selv. men var lpg på bilen fra før

Børge Vikebø
29/05/10, 23:37
ikke den. Vi bygget om til R6 og multilink selv. men var lpg på bilen fra før

svart 940 det også, fra bergen? flere '91 som ble konvertert ved levering her..

trykktestet
29/05/10, 23:45
sikkert denne Hr. Børnis mener :D

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/txb6Yds4g7M&hl=nb_NO&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/txb6Yds4g7M&hl=nb_NO&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

TeamBørnOut
29/05/10, 23:48
Hahahahahahahahahahahahaahahahahahahahahahahahahah ahahahaahahahahahahahahahahahahahahahahaahahahahah ahahahahahahahahahahahaahahahahahahahahahahahahaha hahahaahahahahahahahahahahahahahahahahaahahahahaha hahahahahahahahahahahaahahahahahahahahahahahahahah ahahaahahahahahahahahahahahahahahahahaahahahaha JA!