PDA

Vis full versjon : Olje gir og diff, finner ingen enighet



Aalsen
16/11/12, 04:47
Har søkt rundt omkring på forumet og nettet, og folk blir ikke enig med hverandre. Leser mye rart, og motstridende påstander.

Det gjelder en 740 88mod manuell gir og 1031 differensial. B230K original bil.


1. Hva slags olje på diffen? Har lest at 1031 er diffbrems og MÅ ha LSD olje? Hva er LSD olje og hvilke spesifikasjoner (smøreevne) må den ha?
I følge Haynes skal den ha Volvo spesialolje

2. Hva slags olje på girkassa? Har lest at den MÅ ha ATF olje. Hva slags olje er det? Og hvilke verdier skal denne ha?
I følge Haynes skal den ha Volvo Thermo oil?
Lest noe om API også, hvis det er viktig..


Har lest at folk som har brukt andre oljer (motoroljer) på girkassa har rast den, noe jeg IKKE vil gjøre, hverken med den eller diffen.

3. De lå en flaske halvsyntetisk w10-40 motorolje i bilen når jeg fikk den, så regner med motoren bruker dette :p
I følge Haynes skal den ha Multigrade olje, det betyr delsyntetisk?
Fant forresten en flaske automagir-olje i bilen også, men i følge Haynes brukes dette i servotanken..



Jeg vil fylle på riktig olje på girkasse og diff for å ikke ødelegge noe, så setter pris på alle som svarer :)

Volvo-Lars
16/11/12, 06:52
Husker ikke i farta hva slags olje du skal ha, men gå inn på Mekonomen.no og slå inn skiltnr. ditt.
Der vil du få opp riktig olje på motor, gir og diff.

Ang. 1031 aksel så er det ikke gitt at den har diffbrems. 1031 kom både med og uten sperre.
LSD står for Limited Slip Differensal, altså diffsperre på Norsk, men har du LSD så må du ha "LSD olje".

Jonas Soldal
16/11/12, 07:08
Det heter LS olje, og denne har en egenskap som gjør at lammelene i LSD diffen skal slippe skikkelig fra hverandre. Bruker du feil olje vil ikke lamellene slippe skikkelig taket på hverandre og du får skjelving i bakakselen ;)

Aalsen
16/11/12, 13:58
Aha. Men tror jeg har diffbrems for når jeg spinner beveger bakparten seg til siden.
Men gjør det no skade å bruke LS olje på åpen diff? Hvis det er hipp som happ kan jeg jo bruke det bare for å være sikker :p

Mekonomen sier Diff MPM Gearoil til diffen. Enten hel- delsyntetisk 75W-90, eller mineral 80W-90. Sa heller ingenting om LS, men ganske sikker på at jeg har diffbrems.

De samme med girolja. Enten "Trans Castrol Syntrans Multivehicle helsyntetisk 75W-90" eller "Trans MPM Transmission Fluid mineralsk Ford ". Stod ikke noe om ATF..



Hva bruker dere som har M47 (5 gir forover) og diffbrems?

vassengen
16/11/12, 16:12
Aha. Men tror jeg har diffbrems for når jeg spinner beveger bakparten seg til siden.
Men gjør det no skade å bruke LS olje på åpen diff? Hvis det er hipp som happ kan jeg jo bruke det bare for å være sikker :p

Mekonomen sier Diff MPM Gearoil til diffen. Enten hel- delsyntetisk 75W-90, eller mineral 80W-90. Sa heller ingenting om LS, men ganske sikker på at jeg har diffbrems.

De samme med girolja. Enten "Trans Castrol Syntrans Multivehicle helsyntetisk 75W-90" eller "Trans MPM Transmission Fluid mineralsk Ford ". Stod ikke noe om ATF..



Hva bruker dere som har M47 (5 gir forover) og diffbrems?


M47 skal ha ATF olje (automatic transmission fluid) Altså rød, tynn olje, du får ikke gjort så mye feil her..
Hvis du trur du har LS diff bruker du Ls90 olje el. Altså ei hypoid girolje med LS tilsetninger.. Bare det er de tilsetningene spiller det liten rolle om viskositeten er 75 eller 140...
Det er ingen fare med å bruke LS olje i vanlig åpen diff, bortsett fra prisen..

samaron
16/11/12, 16:12
Volvo selger en egen olje som er for M40, M45, M46, M47 og M90. Delenr. er 1161645, selges litervis. Bakakselolje (uten antispin) har delenr. 1161620, selges også litervis.

Aalsen
16/11/12, 17:19
Tusen takk for svar :)

samaron
16/11/12, 17:50
Bakakseloljen med vanlig differensial er 75w-90 eller noe, derimot er antispin oljen mye tykkere. Når jeg kjøpte hos volvo så ble jeg spurt om dette, for det var ikke heldig å bruke feil type. Er du usikker så bør du sjekke dette opp før det går galt. Står vel på differensialhuset om det er antispin. Hvis ikke er det vel nok å skru ut påfyllingsskruen og se.

Aalsen
16/11/12, 18:13
Jeg har ikke antispinn på min. Er en 88mod, kom antispinn så tidlig på Volvo?


Delsyntetisk Biltemaolje, greit på en original 230K motor fra 88 som kun har gått 276k? Kjøpte den for å fylle på etterhvert som den bruker litt, men ikke så alt for lenge til full oljeskift.

samaron
16/11/12, 19:27
Antispin er ikke noe som ble standard på bilene. Det er som mye annet et valgfritt tilbehør. Mener det skal være et skilt på differensialhuset som det står "Anti-spin fitted - use special oil" om den har det. Ellers kan du som sagt ta ut pluggen på dekselet og se.

Aalsen
16/11/12, 19:35
Aha. Det var den tiden hvor man kunne velge :D Hehe. En tidligere kollega hadde bmw 01mod og hadde en egen knapp for å slå av antispinn, men da han trykket på knappen gikk en sikkerhetsfunkjson på som slo på antispinn igjen. Han fikk ikke slått det av. Klønete greier :p

Jeg har spunnet et par ganger på bakhula, og da har de bare spunnet og ikke "hakket" for å finne feste, så vil tro det ikke er antispinn på den. Men jeg kan jo gjøre som du sier å bare dobbeltsjekke når jeg først skal under der og bytte olje :)

samaron
16/11/12, 19:52
Gammel antispin og nymotens antispin fungerer helt forskjellig. På disse gamle volvoene er det mekanisk "lås" som tvinger en del av kraften til det hjulet med mest friksjon. Typisk om du har halve bilen i grøfta og spinner, så skal hjulet på asfalten også få kraft slik du kommer ut. Nymotens antispin er en slags ABS, den bremser ned hjulene som spinner. Har hatt et par ubehagelige opplevelser med det på vinteren dessverre. Var hvertfall slik på en Smart Roadster '06 modell min gamle far eide.

Høres vanskelig ut, men er egentlig veldig enkelt. Lykke til!

vassengen
17/11/12, 14:18
Altså, volvo kalte diffbrems for antispinn, og om u har diffbrems står den antispin fitted på akselen..

Aalsen
17/11/12, 18:10
M47 skal ha ATF olje (automatic transmission fluid) Altså rød, tynn olje, du får ikke gjort så mye feil her..
Hvis du trur du har LS diff bruker du Ls90 olje el. Altså ei hypoid girolje med LS tilsetninger.. Bare det er de tilsetningene spiller det liten rolle om viskositeten er 75 eller 140...
Det er ingen fare med å bruke LS olje i vanlig åpen diff, bortsett fra prisen..

Aha. Skal det være mineral, delsyntetisk eller syntetisk olje på girkassa og diffen? Jeg vet ikke hva forrige eier harbrukt, eller om de i det hele tatt har byttet olje på kassa og diffen...

vassengen
17/11/12, 20:04
Aha. Skal det være mineral, delsyntetisk eller syntetisk olje på girkassa og diffen? Jeg vet ikke hva forrige eier harbrukt, eller om de i det hele tatt har byttet olje på kassa og diffen...

Spiller ingen rolle..
Jeg har brukt castrol tq-d på girkassene mine og BP LS90 eller BP 85w140 på diffene mine fordi det er det jeg har hatt stående og jeg har ikke hatt noe trøbbel..
Giroljer er stort sett minral..

Aalsen
17/11/12, 23:26
Takker så meget!

ATF olje til kassa og LS olje til diffen.

Da skal dette gå i orden :D

Aalsen
18/11/12, 05:17
Volvo selger en egen olje som er for M40, M45, M46, M47 og M90. Delenr. er 1161645, selges litervis. Bakakselolje (uten antispin) har delenr. 1161620, selges også litervis.

Denne oljen (1161645) står det bakpå at er for manuelle girkasser. Så har jeg lest at disse girkassene egentlig burde ha ATF olje, olje for automatgir...
Volvo sin egne olje for M45/6/7 girkassene, er den dårligere enn olja som er beregnet på automatkasser? Eller er ATF-oljer bedre beregnet på M-girkassene enn Volvos egne olje?

Tror jeg har researchet meg ihjel, jo mer jeg researcher jo flere spørsmål dukker opp i hodet mitt :p

Agrostar
18/11/12, 09:49
Den olja som Volvo sel idag til M kassene er vanleg girolje, 70-90. Sjøl om det står i bøkene at det burde vere ATF olje. Ikkje spør meg kvifor.

MadAss
19/11/12, 21:30
På girkassa kan du bruke ATF eller GL4 olje. M45, M46 og M47 går fint på GL4.
Vet det er mange som bruke ATF olje på volvokassene, men er helst M46 kassa som skal ha dette - pga overdrivene som fungerer som ei automatkasse.
Jeg kjører selv med GL4 (Castol SMX-S) på min M46 og det fungerer helt fint. Av ATF oljene er det Dextron II / Dextron III du skal bruke.
Jeg liker bedre GL4 oljen, fordi denne har bedre smøring når kassa er kald (fullsyntetisk).

Å bruke LS olje på en ikke LS bakaksling går helt fint. Volvo sin egen LS olje er seig som sirup, og jeg har ikke sett noen andre som leverer så seig olje.
Denne oljen koster ikke så mye på volvo heller.

Aalsen
26/05/13, 00:17
Står i instruksjonsboka til 740'n at girkassa skal ha Volvo syntetiske girkasseolje, alt. ATF-Olje Type F eller G.

Biltema's Transmisjosolje Type G: Anbefales for automatiske girkasser der olje av type G foreskrives. Kan også brukes til manuelle girkasser (Volvo) der såkalt ATF-olje type G anbefales! Billig er olja og :cool:

http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-type-G-36985/



Går denne oljen til diff med diffbrems siden det er en Hypoidolje? http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-SAE-80W90-36978/
Står i innstruksjonsboka at bakakselen skal ha API-GL-5 (MIL-L-2105 B eller C)

Aalsen
27/05/13, 00:24
Står i instruksjonsboka til 740'n at girkassa skal ha Volvo syntetiske girkasseolje, alt. ATF-Olje Type F eller G.

Biltema's Transmisjosolje Type G: Anbefales for automatiske girkasser der olje av type G foreskrives. Kan også brukes til manuelle girkasser (Volvo) der såkalt ATF-olje type G anbefales! Billig er olja og :cool:

http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-type-G-36985/



Går denne oljen til diff med diffbrems siden det er en Hypoidolje? http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-SAE-80W90-36978/
Står i innstruksjonsboka at bakakselen skal ha API-GL-5 (MIL-L-2105 B eller C)

Ingen som har erfaring med disse oljene? Er på tide å bytte oljer igjen, men de store pengene lar være fra seg på kontoen enda :s

volvo2før
09/04/14, 20:06
Er gammel tråd men legger inn ett innlegg like vel. Var selv i akkuratt samme båt som deg for noen år siden. Etter mye research har iallefall jeg funnet ut at kassen bør ha ATF type F eller G. G er kanskje vanskelig å få tak i, men både MPM (mekonomen forhandler denne) og Valvoline har ATF type F mineralolje som en gang var anbefalt i fra Volvo.

Dette er er en spesifikasjon som brukes mye i en del nye Forder, og må absolutt ikke forveksles med dexronIII oljen som mange bruker og som ikke skal brukes på denne girkassen. Er selv helt overbesvist om at det var derfor girkassen min begynte å sprette ut av gir og lagde en del rare lyder, noe som til slutt endte med et brak :P Vet og at mange bruker den helsyntetiske racing-oljen fra Redline som også er ATF type F (mekonomen og IPD skaffer denne) som en fordel ved varmt klima, og sikkert også lettere å gire når det er kaldt . Vet og at det kan brukes motorolje 5w-40 men har selv aldri erfart dette. Kjører selv på valvoline sin ATF-F olje sammen med girkassebehandling fra qmi. Denne har jeg kjørt med siste 5 åra og kassa er like god som da den var ny :)

Aalsen
18/04/14, 15:46
Gammel tråd, men for informasjonens skyld :p

Var på Volvoverkstedet/forhandleren her i Elverum, og han anbefalte Valvoline Max Life 10-40 som de brukte på de gamle volvokassene når de fikk service på disse bilene. Har kjørt på denne i snart ett år, og ikke noe problem :)
http://www.mototech24.pl/images/products/1306761196.jpg

PVT
18/04/14, 17:47
10w-40 olje og Qmi girkasse behandling.

Sent from my GT-I9506

kimar
21/05/14, 18:27
Jeg bruker denne tråden litt. Var innom min lokale Volvo forhandler/verksted i Mandal nylig. Og bestilte olje til girkasse og dif.
Bilen min har ikke diffbrems så fikk Volvos bakaksel olje Api gl 5 sae 80w. Så det var jo greit men til girkassa (har m47 tror jeg) fik
jeg Mobil1 Fuel economy 0w-30 Helsyntetisk motor olje. Hva tenker dere om dette er selv skeptisk til og ha den på girkassa.
Det kostet i hvertfall nok 1400kr skulle di ha for all olja noe som jeg synes var vel drøyt men fik ingen pris da jeg bestilte da han måte kontakte Volvo i Sverige
for og finne ut va som kunne brukes har vist nesten ingen info på datan til disse bilene lengre. Synes i det helle tat at prisene hos Volvo har hvert alt for dyre på det meste:(