PDA

Vis full versjon : Forgassar turbo B20, effekt med 1 45/48 weber?



Hondreåfleiråførr
15/11/12, 19:54
Hei, har ein 140 som eg vi bygge ny motor te, og det blir ein B20 med forgassar turbo.

Oppsette blir nok ein B18 borra te B20, blir Malhe stempel, 6 Bolta veiv og B18 rådar, så godt som orginal topp, K eller F kam, ein kina t3/t4 turbo og intercooler, men så kjem det store spørsmålet.

Har sett ein god del på Savarturbo.se om trykktetting av både SU, Stromberg og Weber og lest ein god del om B20 trimming.
Men aldri finne ut å masse effekt det går an å få ut av ein dobbel 45 weber i trykkturbo sammenheng? Ser folk snakkar om opp i mot 250hk med ein stromberg, og skulle vell tru Webern var minst like bra?

Har værtfall lyst te å komme rundt 250-300hk, men da må eg vell kansje og gjøre litt med toppen.. For ein må vell ha værtfall 150 sugemotor hestar for og få 300 turbohestar ved 1-1,2 bar?


Og ein siste ting, treng ein og gjøre noko me Weber forgasserane for å få dei trykktette?

Batland
15/11/12, 20:58
Hei, har ein 140 som eg vi bygge ny motor te, og det blir ein B20 med forgassar turbo.

Oppsette blir nok ein B18 borra te B20, blir Malhe stempel, 6 Bolta veiv og B18 rådar, så godt som orginal topp, K eller F kam, ein kina t3/t4 turbo og intercooler, men så kjem det store spørsmålet.

Har sett ein god del på Savarturbo.se om trykktetting av både SU, Stromberg og Weber og lest ein god del om B20 trimming.
Men aldri finne ut å masse effekt det går an å få ut av ein dobbel 45 weber i trykkturbo sammenheng? Ser folk snakkar om opp i mot 250hk med ein stromberg, og skulle vell tru Webern var minst like bra?

Har værtfall lyst te å komme rundt 250-300hk, men da må eg vell kansje og gjøre litt med toppen.. For ein må vell ha værtfall 150 sugemotor hestar for og få 300 turbohestar ved 1-1,2 bar?


Og ein siste ting, treng ein og gjøre noko me Weber forgasserane for å få dei trykktette?
Som du sikkert vet har en Stømbergforgasser ett gasspjeld på 44,5 mm. En dobbel 45 mm Weber eller Dellortoforgasser har derfor det samme poensialet som 2 stk. Strømbergforgassere.
I forgasserturbo tråden ligger bremsepapirer som viser 365 hk på bakdekk med 2 stk. A-forgassere, altså 400 + hk i motor.

250 - 300 hk er absolutt 0 problem så lenge du ikke går i høykomp.fellen, men kun 1,1 - 1,2 BAR bør du glemme først som sist med dette oppsettet. Det er for lite.

Hvis du derimot satser på 2 stk. Dobble Weber forgassere, da er potensielet i en B20 ikke langt unna potensialet i en B19 med 530 topp og originale ventiler:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/695.jpg

335 hk med kun 1,16 BAR ladetrykk:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/696.jpg

Hondreåfleiråførr
21/11/12, 19:41
Ja får sjå va eg får te, blir jo et skikkleg budsjett bygge. Hehe.

Men har ein C-kam og ein K-kam, kven av dei funkar best trur du?

Batland
21/11/12, 23:08
Ja får sjå va eg får te, blir jo et skikkleg budsjett bygge. Hehe.

Men har ein C-kam og ein K-kam, kven av dei funkar best trur du?
K-kammen.

Hondreåfleiråførr
22/11/12, 16:59
Skulle jo stå D-kam, ikkje C-kam. Hehe... Kven er best å bruke av D og K kammen da tru? har ikkje sett nokon bruke D kammen, men einaste forskjellen på dei to er jo ifølge KG at D-kammen 280 duration og 277 på K kammen, løfte og nockvinkelen er den samme. 10.8 i løft og 111 i nockvinkel. Veit at det er litt meir uroleg tomgang på D-kammen, men det er vell au kansje einaste forskjellen..

Batland
22/11/12, 17:37
Skulle jo stå D-kam, ikkje C-kam. Hehe... Kven er best å bruke av D og K kammen da tru? har ikkje sett nokon bruke D kammen, men einaste forskjellen på dei to er jo ifølge KG at D-kammen 280 duration og 277 på K kammen, løfte og nockvinkelen er den samme. 10.8 i løft og 111 i nockvinkel. Veit at det er litt meir uroleg tomgang på D-kammen, men det er vell au kansje einaste forskjellen..
Fremdeles K-kammen til det oppsettet du har nevnt.

Med 2x dobble forgassere og svær turbo med pulsplitt grenrør, da kunne D-kammen vært vurdert forsøkt.

Hondreåfleiråførr
01/12/12, 01:34
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/turbo-_-tillbehor/turbo/t3_t4-w-turbo-2.html Har sett ein del på den turboen der, den burde vell holde til 300hk den?

Batland
01/12/12, 10:53
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/turbo-_-tillbehor/turbo/t3_t4-w-turbo-2.html Har sett ein del på den turboen der, den burde vell holde til 300hk den?
Grøss.
Så lenge du bare fortsetter å SE så kan resultatet ditt fremdeles bli bra.

Hondreåfleiråførr
01/12/12, 12:06
Er den for liten meiner du? eller er det kvaliteten som er klein?

Batland
01/12/12, 12:28
Er den for liten meiner du? eller er det kvaliteten som er klein?
Tvert imot. Den er alt for stor. 58 mm er ca. 550 hk kapasitet.
Det blir som å kjøpe joggesko 4 nr. for store kun fordi de er billige.

Hondreåfleiråførr
01/12/12, 12:44
Å hehe stemmer, har du et bra forslag til ein 300hk turbo da?

Batland
01/12/12, 14:59
Å hehe stemmer, har du et bra forslag til ein 300hk turbo da?
Varierende med budsjett og preferaser finnes det forskjellige muligheter.
Til ett motoroppsett som her vil jeg foreslå at turboer i størrelse fra 46 til maks 51 mm vurderes.

Hondreåfleiråførr
01/12/12, 18:29
Er 15 år så budsjette er ikkje akuratt gigantisk.. men er "kun" turbo som er den neste "store" utgiften. Har webere me innsug, topp med utfrest forbrenningsrom og 38,5/46 ventiler og godt friserte kanaler, kommer til og kjøre me standar B20 stempel og rådar. Har og fått tak i intercooler og fordelaren kommer eg nok bare til og låse og stille på rundt 20-24 grader. Brukar den K-kammen til og begynne med værtfall.

Også blir det den 044 bosch kopi pumpa Biltema har, og ein Malpassi trykkregulator.

Men det er vell kansje nokon orginalturboar som kunne vært brukans da, ser jo dei brukar Saab 900/9000 turbo'ar, og cosworth turbo'ar ein del av dei som er på Savarturbo.

Batland
02/12/12, 00:03
Er 15 år så budsjette er ikkje akuratt gigantisk.. men er "kun" turbo som er den neste "store" utgiften. Har webere me innsug, topp med utfrest forbrenningsrom og 38,5/46 ventiler og godt friserte kanaler, kommer til og kjøre me standar B20 stempel og rådar. Har og fått tak i intercooler og fordelaren kommer eg nok bare til og låse og stille på rundt 20-24 grader. Brukar den K-kammen til og begynne med værtfall.

Også blir det den 044 bosch kopi pumpa Biltema har, og ein Malpassi trykkregulator.

Men det er vell kansje nokon orginalturboar som kunne vært brukans da, ser jo dei brukar Saab 900/9000 turbo'ar, og cosworth turbo'ar ein del av dei som er på Savarturbo.
I denne sammenheng kvalifiserer ikke høyere alder i seg selv og begrenset budsjett er en ærlig sak.
Foreslår at du revurderer fordelerplanen din. Fast tenning er en løsning for baneracing og ikke gatebruk. Se etter en 085 fordeler og en stor vakumklokke fra en eldre B19 - B21 fordeler.
Dette gir deg passelig sen tenning ved ladetrykk og passelig tidlig tenning når du Cruiser. Det er en vinn-vinn situasjon.

En av de vesentlige forskjellene mellom forgasserturbo og motorer med sprut er at en forgassermotor med fordel kan få noe større turbo og spesielt med 2 x dobble.
Her to eksempler: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38389352
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=37792409

Når budsjettet er lavt så kan man si at det er to muligheter:
1. Fort og galt => dårlig resultat og problemer.
2. Ta den tiden man trenger for å finne de riktige delene som gir det gode resultatet til riktig pris.

Turboen du egentlig trenger er en BSRT325.

http://forum.vccn.no/


(Ta ett søk på youtube for en kort demo av funksjon.)
Rimeligere alternativer som er fullt brukbare er T3 fra Ford Mustang 2,3.
Hvis du kan skaffe ett A/R0,63 turbinhus fra en original Volvo R-sport turbo / AT sats så kan du bruke en Ford Sierra Cosworth T3 turbo også.
Hvis du vil gå for Kina T3/T4 så foreslår jeg at du begrenser deg til ca. 51 mm kompressor.

Ett annet tips er at B20 motorene foretrekker 110 mm lange trakter på forgasserene så prøv så hardt og så mye du kan å få brukt slike i akkurat denne lengden.
Noe fancy dyre greier er unødvendig. Det er lengden på 110 mm som er avgjørende, ikke hvor blanke de er eller om de er laget i alu. eller svartstål.

Hondreåfleiråførr
05/12/12, 17:13
Har ein 085 fordeler.. men er den store vacumklokka dobbeltvirkande da eller? for ei vanleg vacum klokke heisar vell tenninga etter turtallet, og på ein turbo motor ska vell tenninga senke seg etter ladetrykket etter det eg har forstått?



Turbo fordelerane har jo 2 vacumklokker...

Batland
05/12/12, 18:55
Har ein 085 fordeler..
men er den store vacumklokka dobbeltvirkande da eller?
for ei vanleg vacum klokke heisar vell tenninga etter turtallet,
og på ein turbo motor ska vell tenninga senke seg etter ladetrykket etter det eg har forstått?
Turbo fordelerane har jo 2 vacumklokker...
Flott.
Det stemmer.
Nei. Fordelerakslingens turtall har ingen innvirkning på vakumklokken.
Det er ett must for å unngå tenningsbank og derfor har så godt som absolutt alle turbomotorer dette.
Har de?

Hondreåfleiråførr
05/12/12, 19:19
Hmm stemmer, ja det er eg nesten heilt sikker på at de har... men bare nesten!

Hondreåfleiråførr
04/01/13, 21:59
http://ksr.as/product_info.php?cPath=487_21&products_id=465 Er den brukbar tru?

Batland
04/01/13, 23:02
http://ksr.as/product_info.php?cPath=487_21&products_id=465 Er den brukbar tru?
Denne har i praksis samme egenskaper som en original B23(0) ET turbo.
Jeg fastholder at 46 - 51 mm er korrekt inducerdiameter og t3 trim 50 turboen har kun 42 mm.

Hondreåfleiråførr
07/01/13, 21:47
Har nå fått tak i ein B20 borra til 2,1 og med B21et stempel. Det må vell bare bli bra? hehe..
Men stempel 4 er brent høl i og det er bare standar 8bolt B20 råder, så mangler 1 stempel og M-råder

Også blir det mest sansynlig ein Nissan 200sx orginal turbo, Gt25. Skå vell greie 250hk med den?

Batland
08/01/13, 08:28
Har nå fått tak i ein B20 borra til 2,1 og med B21et stempel. Det må vell bare bli bra? hehe..
Men stempel 4 er brent høl i og det er bare standar 8bolt B20 råder, så mangler 1 stempel og M-råder

Også blir det mest sansynlig ein Nissan 200sx orginal turbo, Gt25. Skå vell greie 250hk med den?
B20 med B21ET stempler er ett glimrende oppsett, men som du ser, hvis man sparer penger på BTR, justering av forgasser og fordeler så klarer man pinadø og ødelegge dette også.

Hondreåfleiråførr
08/01/13, 11:26
Ja skal spandere på meg BTR og breibåndslamda for å få det mest mulig riktig. Og som tenning, ein 085
fordelar med stor vacuum klokke slik som du fåreslo.

Batland
08/01/13, 14:50
Ja skal spandere på meg BTR og breibåndslamda for å få det mest mulig riktig. Og som tenning, ein 085 fordelar med stor vacuum klokke slik som du fåreslo.
De er du på rett vei.
Hvis du i tillegg klarer å kjøpe riktig turbo så er suksessen mer eller mindre ett faktum.
46 - 51 mm innsugsdiameter i turboen og ca. 60 mm stordiameter på eksoshjulet bør vurderes.

Hondreåfleiråførr
08/01/13, 16:16
Har ikkje spesifikasjoner på den Gt25 turbo'n men den er kansje forliten? Det blir vist bremsa 290hk på 1,3 BAR på 200sx med slik turbo. Også må vell ein Garret turbo ha mye bedre kvalitet en ein kina turbo?

Batland
08/01/13, 17:33
Har ikkje spesifikasjoner på den Gt25 turbo'n men den er kansje forliten? Det blir vist bremsa 290hk på 1,3 BAR på 200sx med slik turbo. Også må vell ein Garret turbo ha mye bedre kvalitet en ein kina turbo?
B23(0)ET motorene og Cosworth går med T3 turboer som har 49,5 mm diameter ut av turbinhuset. Dette er passelig på en 8 ventilers rødmotor.
En GARRETT GT25 turbo har kun 42 mm her og forskjellen i areal er nesten 40%. Det er 44% forskjell i areal mellom 2,5" og 3" eksosanlegg og det avslører galskapen.
16V japsemotorer tåler høye baktrykk SVÆRT mye bedre enn en gammel 8V rødmotor.

GARRETT er gode greier ja, men noe mindre enn T3 eller GT30 er ikke gode greier på en 8V rødmotor slik jeg ser det.

Hondreåfleiråførr
10/01/13, 22:42
Vis inducer er innsugs diameter som skulle være mellom 46-51mm, så skulle vell den her med 50,55 være ypperleg? Står at den er til 300+hk og var ikkje så ille dyr heller.

http://www.ebay.com/itm/T04E-T3-T4-63-TURBO-V-BAND-DOWNPIPE-TURBOCHARGER-300-HP-INTERNAL-WASTEGATE-WG-/350688977330?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item51a6b121b2&vxp=mtr

Eller er eg like på bærtur som før? hehe

Batland
11/01/13, 09:18
Hvis $ for tiden koster NOK 5,50 så blir det å dra det vel langt å si ypperlig om en turbo som, inkl. fortjeneste i flere ledd, koster kunden under tusen lappen, men ja, alt mellom 46 og 51 mm inducer er ett klokt og riktig valg.
EDIT:
Foreslår at du heller vurderer en brukt 51 mm kvalitesturbo som denne E46.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38983309&kwUnica=turbo

Hondreåfleiråførr
12/01/13, 00:49
Hehe sant nok, får vell det ein betalar for. Når frakta blir omtrent like dyr som turbo'n så må ein jo lure litt :rolleyes:

Klarer eg meg forresten me smalbåndslambda, eller blir det for unøyaktig?

Batland
12/01/13, 10:34
Hehe sant nok, får vell det ein betalar for. Når frakta blir omtrent like dyr som turbo'n så må ein jo lure litt :rolleyes:

Klarer eg meg forresten me smalbåndslambda, eller blir det for unøyaktig?
Jepp, sånn er det med den saken. Det er ikke uvanlig at frakten faktisk er dyrere enn kinakrotet.

Det er ingen tvil om at bredbandslambda er best, men jeg har holdt på med dette en stund og har bare brukt smalbandslambda.

Hondreåfleiråførr
05/02/13, 23:20
Den Rotomaster turboen du linka til tidlegare, har du noe spesifikasjoner på den? Prøvde å søke litt på nette men fant lite.

Batland
07/02/13, 13:20
Den Rotomaster turboen du linka til tidlegare, har du noe spesifikasjoner på den? Prøvde å søke litt på nette men fant lite.
Roto-Master T04 turboene kunne leveres med 3 forskjellige kompressorhjul og 3 forskjellige turbinhjul.
Jeg vet ikke hvilken kombinasjon akkurat denne turboen har så du må høre med eieren.
S4, O-trim og A/R0,58 hadde vært passelig.