PDA

Vis full versjon : Bytte pære til lys i askebeger og beltevarsler i midtkons. bak



Aalsen
14/11/12, 18:13
Har nettopp byttet pærer i dashen og instr.panelet foran. Har bare til beltevarsleren og lyset over askebegeret bak igjen, men vet ikke hvordan jeg kommer til pæreholderne?
Beltevarsleren foran funker, men ikke den bak. Er vel bare å bytte pære?

Bildet av midtkonsollen bak:
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-9-1352913087273.jpg

samaron
14/11/12, 18:57
Du bare røsker til, så skal det panelet med lysene og askebegeret løsne. Enklest å ta ut askebegeret og dra i bunnen, den er klipset fast der. Er sån tapp på toppen som støtter, så du vil ikke bruke makt der.

Aalsen
14/11/12, 21:15
Jeg turte ikke å røske til :p Var redd for å sprekke/knekke den gamle plastikken. Bøyde på toppen og så de to tappene du snakket om, så lot bare dekselet være på. Jeg nappet heller ut lysdekselet til beltevarsleren og askebegerlyset. Så byttet jeg begge pærene gjennom der. Fytte helvete for et sinnsykt stuk å få ut pæra til askebegerlyset! Pæreholderne er jo klipset fast opp under der! Ved hjelp av gummiledningen til en iphonelader (friksjon) og en finger fikk jeg lirket ut pæredriten til slutt. Brukte bare en halvtime på den ene pæren der :p Pæra burde f*#n meg holde i mange år fremover!

Neste gang røsker jeg til for å si det sånn!

samaron
14/11/12, 23:05
Tror det skal litt til for å knekke det. Var redd for det selv, men er sån veldig enkel "snap-in" opplegg. Om du en dag må justere håndbrekket så er skruen for wiren bak der.

Aalsen
15/11/12, 00:15
Ja jeg så en wire med en mutter på (e.l.) da jeg løftet midtkonsollen litt opp for å titte under. Er det bare å skru denne mutteren med klokka for å stramme brekket?

Brekket mitt er slapt som en 90 år gammel fitteleppe. Må dra brekket skikkelig til for at bilen skal stå stille på nesten rett vei.
Har forresten brekket egne klosser, eller går det på bremseklossene bak?

samaron
15/11/12, 06:09
Håndbrekket har en egen bremsedel, ja. Er bremsesko inne i trommelen bak. Denne bilen har både bremseskiver til vanlig brems, samt trommel for parkbrems. Tar du av hjulet, bremsekaliper og løsner den lille pinnen, så skal det være å dra av bremseskiven, så kommer bremseskoene til syne. Husker ikke hvilken vei den justeringsskruen skal, men du kjenner det ganske fort med å prøve deg frem. Manualen til 740 anbefaler 3-5 klikk på håndbrekket når den er optimalt strammet. På min bil så låste hjulene seg, så jeg måtte slakke av litt for at det skulle gå fritt.

jacobsen
12/12/12, 23:45
Er lettere enn du tror å ta ut den 'plata' med askebeger og belte-lys.

Hvis du demonterer hele midtarmlenet/midtkonsollen (ikke mange skruene), så ser du hvordan klips osv henger sammen :)

s4nd3r
13/12/12, 00:20
nei nei nei... :P du plukker av askebegeret, drar det ut, presser det litt ned, og vipper det bak.. og under der askebegere sto, der ser du 2 klipps. og dei vipper du forsiktig opp med en kniv eller ett flatt skrujærn. en og en side mens du drar plastiken ut.. da går det uten problem, og ingen plastik blir ødlakt.. :)

Revell
13/12/12, 00:22
ett flatt skrujern i bunnen ved teppet vipp opp og vips er den løs :)

s4nd3r
13/12/12, 00:24
eller bruker fingrene og trykker opp under der.. :)

teo
28/12/12, 14:13
er det noen av dere som vet hvor ledninga fra beltespenna er festa/kobla ? siden jeg helst ikke vill klippe ledningen

R.G
28/12/12, 15:39
er det noen av dere som vet hvor ledninga fra beltespenna er festa/kobla ? siden jeg helst ikke vill klippe ledningen

er ei kontakt ved der sete er festa i guvet. framerste feste (guvbolten) mot døra. der gulvmatte henger fast i bøyla (hvis du har slik). under den plasten som dekker setebolten, løsne plasten (sitter festa med en skrue, stjerne eller torx hue), under der ligger dem dytta litt under teppe.

er to kontakter der, en til setevarmer og en til beltevarsler.

den til belte varsler er kontakta med tynneste ledninger, og di fargene på ledningene i den kontakta er, grønn, grå og svart. mest sannsynerligvis kun en grønn og en svart hvis er 940.