PDA

Vis full versjon : Vurderer kjøp av turbomotor til 99 V70 - hjelp



PetterDale
05/05/10, 22:18
Sitter å sikler på ny motor, da den som sitter i nå er en småslapp 2,5 144 hk.

Har lite peiling på bil generelt, så lurer på om dere drevne volvofolk kan hjelpe meg litt :)

Først og fremst, hva bør jeg se etter? Er det "B5234T" som er den jeg skal se etter? Hvordan er holdbarheten på disse motoren? Lite vits å kjøpe en som har gått 300k km, så holdern 10k km før den ryker.. hvor mange km er maks før jeg bør styre unna? Hva ekstra ved siden av motoren trengs og hva må gjøres annet enn å ta ut den gamle og sette inn den nye? Hva skjer med girkasse osv? Ere bare å koble den nye motoren på automatkassa?

Har kikka litt på blocket.se, og fant bl.a denne denne (http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_850_R__skrotas_turbo_M56_16T_s70_v70_2417462 7.htm?ca=15&w=3) annonsen...

Smart å kjøpe fra sverige? Har en bekjent som kan veldig mye bil, mulig han kan hjelpe meg med å montere osv. Hvis ikke, hvem kan hjelpe meg med montering osv? Og får jeg noe for min gamle motor? Gått 240k km, skal ikke være noe feil med den.


Veldig mange spm på en gang her, men som sagt, jeg kan lite bil, men har veldig lyst til å lære. Hadde vært kjempe ålreit om noen hadde tatt seg tid til å hjelpe meg med dette, men forlanger jo seff ingenting.

Takker for alle svar :D

Nicklas
05/05/10, 22:49
Først og fremst, hva bør jeg se etter? Er det "B5234T" som er den jeg skal se etter? Hvordan er holdbarheten på disse motoren?

Holdbarheten er god vis motoren er godt kjørt og servicer er fulgte.



Lite vits å kjøpe en som har gått 300k km, så holdern 10k km før den ryker.. hvor mange km er maks før jeg bør styre unna?

Alt er relativt men en plass rundt 350.000 km plus, så kan det være verdt å bytte diverse lager inni motoren. Men dette kan og vere et faktum på ein motor som har gått 240.000 uten godt følgte servicer.



Hva ekstra ved siden av motoren trengs og hva må gjøres annet enn å ta ut den gamle og sette inn den nye? Hva skjer med girkasse osv? Ere bare å koble den nye motoren på automatkassa?

Det er dessverre ikke fullt så enkelt på disse motorene, du vill trenge ECU'n (Hjernen, databox) og gjerne ein brenslepumpe som klarer av motorn. Og vis eg husker feil no så er det ein TCU(Transmission Control Unit) på automatane i tillegg.



Har kikka litt på blocket.se, og fant bl.a denne denne annonsen...
Vær sikker på vad som følger med i denne annonsen. Da det er ein veldig lang tur ned till Svedala.



Smart å kjøpe fra sverige?


Det kan det være, er penger å spare. Ikke glem å momse in varene til Norge. Ringe gjerne Tollen på 03012 før du reiser så du er sikker.

PetterDale
06/05/10, 06:33
fikk svar fra han i annonsen:

tjenare. då behöver du ett komplett motorpaket..
har ett komplett för 25000:-kr med växellåda och allt.
det har bara gått ca 16000 mil.
vi kan montera men har ej tid innan augusti pga fullbokat.

20.000 norske for t5 motor og autmatkasse og alt som trengs tydeligvis... hva sier folket om det?
hjemmesiden dems: http://www.maskinobil.com/

Garantitiden är 1 månad för utförda arbeten oavsett körsträcka, motorer / växellådor / bakaxlar / kardaner / drivaxlar och tillhörande komponenter.

Per Turbo
06/05/10, 08:27
Du får nok problemer med å få dette godkjent dersom du skal det..

Men kjøper du full pakke, motor, gir, elnett og hele greia er det mer eller mindre bolt on.
Om du ikke har 302mm bremser fra før bør du bytte til dette også. Du kan benytte samme calipere som du har, men du trenger ny bøyle/holder og så klart nye skiver.

Har snakket en del med denne selgeren du refererer til, maskin o bil, virker som en veldig bra og trivelig kar det der som har god erfaring og mye kunnskap.

PetterDale
06/05/10, 09:56
ok..
maser litt til jeg: :)
han skulle ha 10-20 lapper for montasje, og han kunne ikke før i august, noe som er helt uaktelt. Hvor stor jobb er det å montere dette? Regner med det blir for komplisert for en som kun har bytta ATF-olje på en bil før?
Hvis jeg skulle kjøpe fullt sett, kan noen gi meg en liste over alt som MÅ følge med for at bilen skal kunne gå på veien knirkefritt etterpå?
Og hvis jeg kjøper av han Marcus Ek på Maskin o bil, hvordan får jeg det til Norge? Er beste mulighet å reise ned sjøl og stappe det inn i bilen, eller kan jeg få det tilsendt?
Siste spm, hvis jeg f.eks kjøper motor og aut. kasse ett sted, vil jeg få trøbbel med å få tak i de resterende delene i norge?

Per Turbo
06/05/10, 10:01
Uansett hva du gjør, hvor det blir gjort, og hvem som gjør det så har du aldri noe garanti for at bilen går knirkefritt ;)

Jeg hadde ikke gjort veldig mye med bil, byttet litt klosser, oljeskift etc og andre enkle "service" jobber på min bil før jeg begynte på jobben med å bytte automatkasse.
Så på det som noe helt umulig, men begynte å demontere sakte med sikkert, og fant mer og mer ut at dette var faktisk en veldig enkel og kurant bil å skru på.

Skal vel si at om det er mer effekt du er ute etter så er det kanskje bedre å se etter en bil med sprekere motor. Men for all del, utrolig lærerikt å skru ihjel sin egen bil og sette det sammen igjen.. og at det funker i tillegg! :)

lilleulv
06/05/10, 10:21
her er en 2,3t5 99mod med 146000km til kr 7000, uten turbo å insugsmanifoil,,
står i norge

http://www.nbfbildeler.no/templates/PartInfoDetails.aspx?Matrix_Id=1&Brand_Id=5000&Model_Id=5056&PartGroup_Id=25&Part_Id=7201&Storage_Id=68874781

PetterDale
06/05/10, 10:25
hehe, skal sies at det ikke er min bil, er pappas... men vi har en 08 mondeo til 500.000 som vi skal selge til sommern, siden vi ikke trenger 2 biler. pappa sa at vi selger mondeon og shiner opp volvon. har ikke spørt om jeg kan bytte motor osv, er vel bare jeg som drømmer og undersøker muligheter.

pappa kunne veldig mye bil før.. han pussa opp en mustang og bygde om motoren da han var på min alder, men han tror at alt med bil har blitt så avansert osv at han aldri gidder gjøre noe med bilen selv lenger.

DieselDriver
06/05/10, 10:27
Kjøp en motor som har vært i en taxi. De er for det meste bare varmkjørt og de har fått alle serviser.

PetterDale
06/05/10, 10:28
Kjøp en motor som har vært i en taxi. De er for det meste bare varmkjørt og de har fått alle serviser.

skulle gjerne kjøpt en som står i en taxi, men føler ikke at det ligger så mange t5 motorer til v70 der ute at jeg kan snerve inn søkekriteriene så mye... eller tar jeg feil?


her er en 2,3t5 99mod med 146000km til kr 7000, uten turbo å insugsmanifoil,,
står i norge

http://www.nbfbildeler.no/templates/PartInfoDetails.aspx?Matrix_Id=1&Brand_Id=5000&Model_Id=5056&PartGroup_Id=25&Part_Id=7201&Storage_Id=68874781

jaha det er jo interessant.. pris turbo og insugsmanifoil? hva er innsug~ forresten? om hadde kjøpt denne, vil jeg enkelt kunne få tak i ledningssett og alt mulig annet stæsh som trengs for å montere den? ringte du dem for å finne ut av at det mangler turbo osv? står ikke i annonsen.

Tore
06/05/10, 10:33
Enig med Per her; er det fordi man vil skru litt så greit nok, men er det fordi man i dag eier en for slapp bil tror jeg at fremfor å kjøpe en motor og så betale noen for å montere den så kan man likegodt bytte bil til en med mer egnet/ønsket motorkarakteristikk orginalt, hvilket gir fordelen av en orginal bil, godkjent dersom man skulle komme borti en kontroll eller enda værre en ulykke...

PetterDale
06/05/10, 10:40
Enig med Per her; er det fordi man vil skru litt så greit nok, men er det fordi man i dag eier en for slapp bil tror jeg at fremfor å kjøpe en motor og så betale noen for å montere den så kan man likegodt bytte bil til en med mer egnet/ønsket motorkarakteristikk orginalt, hvilket gir fordelen av en orginal bil, godkjent dersom man skulle komme borti en kontroll eller enda værre en ulykke...

man må jo få det godkjent da, hakke tenkt til å kjøre rundt uloverlig... regner med at hvis man gjør det etter boka så skal det ikke skje noe hvis man blir stoppa?

Tore
06/05/10, 11:13
man må jo få det godkjent da, hakke tenkt til å kjøre rundt uloverlig... regner med at hvis man gjør det etter boka så skal det ikke skje noe hvis man blir stoppa?

Vet ikke hvor lett dette er; etter andre tråder her har jeg den oppfattningen at dette kan være både tidkrevende og arbeidskrevende prossess der volvo ikke er særlig samarbeidsvillige til å dele ut nødvendig dokumentasjon/informasjon.

PetterDale
06/05/10, 12:35
http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1084794;Modified=1271935 114;_cmd=similar

tror dere om denne? Bra pris? Ser jo strøken ut. Hvor mye kan man få ut av 2,4T'en 193 hk med chip uten å overdrive og ødelegge holdbarheten?

Per Turbo
06/05/10, 12:36
Det er ikke det at Volvo ikke er samarbeidsvillig, men som vi har diskutert i den andre tråden på ombygging, så finnes det ikke dokumenter for ombygging av modeller etter 940, derfor vil du ikke få en slik ombygging godkjent dersom Biltilsynet krever den dokumentasjonen. Hadde det vært godkjenningspapirer på dette fra Volvo, så hadde man så klart fått dette av Volvo Norge ved forespørsel.

Men som jeg sier, og Tore, se heller etter en vassere bil med riktig specs og ta det derfra før du begynner å legge masse tid og penger i bilen du har.. :)

PetterDale
06/05/10, 12:45
ja, les min forrige post :D hva troru?

Tore
06/05/10, 12:51
http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1084794;Modified=1271935 114;_cmd=similar

tror dere om denne? Bra pris? Ser jo strøken ut. Hvor mye kan man få ut av 2,4T'en 193 hk med chip uten å overdrive og ødelegge holdbarheten?

Grei motor dette, samme som jeg har i min AWD. Ganske tørst; en 2.0LT bruker nok mindre, men har også mindre bunndrag og mindre effekt. Siden det er snakk om mer pulver er dette et bra utgangspunkt.

Etter min mening kan du greit hente ut rundt 240 hk her uten at det blir slitsomt.

Per Turbo
06/05/10, 12:52
Denne motoren kan man få mye ut av, men det kommer helt an på hvor mye du vil legge i det av kroner og innsats. Det er gærninger som har opptil 1100hk i disse motorene! Men med vanlig chip, filter og eksos kan du fort få alt fra 250-280hk. Så kan man bare fantasere videre med mer effekt om man bytter til større turbo, kraftigere dyser, mapping etc... eller ta en den helt ut med å bytte innmat og diverse.

Motoren i seg selv er top of the pops.. :)

PetterDale
06/05/10, 12:54
høres bra ut det...bare å få overtalt fadern da! hva med prisen iforhold til bilen? 100k, kjørt 230.000.

Tore
06/05/10, 13:05
Denne motoren kan man få mye ut av, men det kommer helt an på hvor mye du vil legge i det av kroner og innsats. Det er gærninger som har opptil 1100hk i disse motorene! Men med vanlig chip, filter og eksos kan du fort få alt fra 250-280hk. Så kan man bare fantasere videre med mer effekt om man bytter til større turbo, kraftigere dyser, mapping etc... eller ta en den helt ut med å bytte innmat og diverse.

Motoren i seg selv er top of the pops.. :)

Husk bare på at det sitter automat i bilen, hvilket ikke nødvendigvis setter klare grenser for hvor mye hester du kan ta ut av motoren, men det setter klare grenser for hvor mye du kan bruke av disse før noe ryker... Som Per har sagt tidligere - disse automatene kan gi mye rare opplevelser etter 200.000km dersom de ikke har fått riktig stell...

Per Turbo
06/05/10, 13:07
Sagt ja, etter erfaring.. ;)

En automat begrenser moroa ja, men fortsatt mulighet for å få 250-280hk ut av dette også. Men det optimale er så klart manuell kasse om man skal ha litt effekt ut av en slik bil.