PDA

Vis full versjon : SkjenneM's 96' 850 R Selges!



SkjenneM
13/11/12, 00:32
da sto enda en bil på "tunet" etter litt fram og tilbake med ymse 7-900 serie biler...

denne gangen kom jeg over en bil jeg har hatt lyst på siden jeg så den første t-gule i ukjent alder...

specs:
-850 R t-rød 96 mod.
-232000 på teller
-automat
-alt el. som man fikk på den tiden.

planer:
-først en god overhaling av lakk og interiør.
-oppdatering av bremser rund baut. (er så dritt lei bremser som kødder)
-flushing av gir.
-gå over chassis. (litt småknirking her å der)
-generell service virksomhet.

ideer er velkomne, bortsett fra de latterlige som lakking av ting som ikke skal ha lakk osv....

liten shoot fra i stad når jeg måtte bytte olje og sprukket oljeflter.....

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/553.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/554.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/555.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/556.jpg

fikk med nesten ubrukte volans felger også :D gamle eiern hadde for dårlig rygg til å kjøre med "lavprofil"...

thune
13/11/12, 10:50
flott vogn.. skal følje med på denna her frammover

SkjenneM
18/11/12, 19:22
Tok en liten kattevask av bilen her om dagen :


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

The Sven
18/11/12, 20:36
Very nice, denne bilen såg ut til å være et kupp!

Like felger hadde gjort seg :)

SkjenneM
18/11/12, 21:05
Hehe ja fikk den skremmende billig :) venter på et par vinterdekk til ..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

thune
20/01/13, 22:29
skjer det noko her no elleR?

hgnubel
20/01/13, 23:22
Bra du løftet denne thune så jeg så den!

Flott bil! Kan ikke få sagt ofte nok hvor mye jeg elsker den fargen.

Av oppgraderinger kan jeg anbefale volvos originale tårnstag, det merkes godt i svinger på disse forhjulsdrevne bilene.

Og siden du får på den felgene der foran betyr det at du har de originale 280mm skivene foran. Veien til 302mm skiver som biter merkbart bedre er kun nye skiver og caliperholdere, så hvis/når skivene uansett må byttes er det jo greit å sjekke priser.

Du trenger ikke kjøre som om bilen er stjålet for å merke begge disse oppgraderingene godt :)

SkjenneM
21/01/13, 01:47
Hehe ja nei.. skjer ikke veldig mye med den for tiden..

Men ja skal ha 302mm bremser i løpet av vintern tenkte jeg.

Skal på pkk til uka, så må vel skru på et eller annet tenker jeg.. Brekk og bærearmer foran tror jeg ikke går igjennom.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

hgnubel
21/01/13, 09:51
Bare husk de turbinfelgene dine (Columba) ikke passer over 302mm bremsene.. men "tilsvarende" fra V70/S70 (Perfo) går fint :)

Og hvis noen har satt Biltema-calipere på bilen din går kanskje ikke Perfo heller. Men da har du jo god grunn til å bytte de også..

SkjenneM
21/01/13, 12:53
Ja fryktet det.. Tenker det blir 17" r-felger til vintern uansett. 16 tommerne begynner å se slitne ut ;) eksos blir også å bytte i nær framtid, da det som er på nå er på siste kapittel...

Noen som har prøvd det fra kl-racing? Ble så fasinert av finishen på det..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

SkjenneM
28/01/13, 18:10
Da fikk jeg omsider vasket bilen igjen! Deilig å ha vaskehall med foamgun 1 minutt fra jobben ;)
2436

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Aashome
28/01/13, 18:53
Kommer til å bli bra dette! :) Neste oppgradering jeg hadde gjort hadde vært å bestilt nye skilt. De ser litt slitne ut og det ødelegger litt.

SkjenneM
28/01/13, 22:51
Nye skilt kommer når snøen forsvinner. Folk er borti med kroken når dem lukeparkerer i området her..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

hgnubel
28/01/13, 23:12
Nye skilt kommer når snøen forsvinner. Folk er borti med kroken når dem lukeparkerer i området her..

Jo takk, har et fint avtrykk etter en kule i mitt. Bare glad de traff skiltet... At ikke folk kan lære seg å kjøre.

SkjenneM
29/01/13, 09:45
Ja, er helt utrolig hva folk får til egentlig.. Fikk 4 dager med strøkne skilt på 240'n..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

hgnubel
29/01/13, 11:40
Med litt radiokompetanse tror jeg det burde være mulig å ha noe som logger hvilke autopassbrikker som er i nærheten når noe er borti bilen... tror nesten man kunne tjent penger på å selge et slikt system til :p Får jo ikke koblet direkte mot skiltnr, men i en gate eller fellesparkering hvor det er mye de samme bilene som står der hver dag burde det være mulig å logge hvilke som var i umiddelbar nærhet, og bruke det til å scanne etter synderen senere.

Med en liten lab, masse tid og litt dyrt utstyr skulle jeg klart å lage noe slikt selv... men ser ikke for meg at det skjer til uken :(

SkjenneM
29/01/13, 23:16
Haha bare å sette i gang produksjon! For mange som later som om ingenting har hendt.. Eller bare driter i andres eiendeler..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Bassan
30/01/13, 10:33
Henta du denne i Vestfold/sandefjord området?:)

Steelseries850
30/01/13, 19:57
Denna var snassen :D har du noen planer med motor etc ? :D hvis du trenger ny dash,automat spak,osv osv ta kontankt :D

SkjenneM
31/01/13, 20:59
ble hentet i oslo denne :)
å nei dashen er strøken og i riktig farge ;) hvis spaken skal byttes så blir det til manuell :)
har heller ikke noen planer om å gjøre noe med motoren annet enn bsr luftfilter og 3" eksos :)
må prøve å holde verdien på bilen så lenge som mulig.. å den holder seg best ved å være original :)

Steelseries850
01/02/13, 15:17
Verdien ? :P du kan forsatt bytte ict,smide stempler/råder,turbo etc Da :P så lenge det ikke blir overkill av alt :P

SkjenneM
01/02/13, 15:25
men hva er poenget? skal ikke chippe eller noe sånt.. får mer for en original velholdt bil med lav selvkost, enn en som er tuklet med.. er bare å se på de originale 240 turboene det. selges jo til hinsides priser..

SkjenneM
09/02/13, 12:23
da har det skjedd litt! eller skal skje litt..
var på eu-kontroll med den i går og fikk følgende mangler:

2 morkne bremse slanger. 2'er feil
abs varsellampe ute av funksjon 2'er feil
ene belte bak var litt treigt å få ut 2'er feil
bærebruer foran var det stor slakk i kule og foringer. 2'er feil

noen som har forslag på hva som kan være grunnen til at abs lampen ikke lyser? har ikke sjekket sikringene enda, men hørte noe rykter om at det kunne være abs "hjernen" som kunne være gåen?

hva tror folket?

hgnubel
09/02/13, 12:40
Du mener at abs-lampen lyser? Eller at abs ikke virker og lampen ikke lyser?

Hvis lampen lyser er det sannsynligvis dårlige loddinger i abs-bokser, men få lest ut feilkoder først. Har du bare feilkode på en enkelt sensor kan det naturligvis være den eller abskransen som hører til, men har du mer enn en feilkode på abs tror jeg det er loddingene.

Hvis abs ikke virker og lampen ikke lyser kan jo pæren være gåen eller en luring som "løste" abslampe-problemet med å fjerne pæren... Lyser den når du vrir på tenningen?

SkjenneM
09/02/13, 17:22
abs lampen lyser ikke. abs er heller ikke funksjonabelt.
tracs lampen lyser derimot.

tenkte å ta turen på volvo å få lest noen feilkoder. tracsen er vel i prinsippet i samme systemet?

tenkte først på pæra ja.. mye mikkmakk folk gjør for å slippe noen tusen.. han jeg kjøpte den av var heller ingen handyman akkurat da..

hgnubel
09/02/13, 20:20
Tracs er samme systemet ja, både ABS og Tracs ligger i samme boksen. Minner meg på at jeg tror jeg har noen bilder fra da jeg loddet opp ABS-boksen min som jeg ikke har lagt ut, kanskje de kommer i kveld :)

SkjenneM
13/02/13, 18:29
Ser ut som jeg burde klare det :) takker for hjelpen!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

SkjenneM
18/02/13, 07:49
Fått vaska den litt igjen :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1061.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1062.jpg
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

SkjenneM
27/02/13, 21:46
Da har man fått bestillt 57 kg. med deler og :D

hgnubel
27/02/13, 23:04
Skiver, klosser og calipere rundt om? :)

SkjenneM
28/02/13, 01:58
Hehe nei tar bremsene når volansene skal på :) er eksos, coilovers, bærebruer, nye lykteglass + litt div. forstillings deler :)

mrstfu
28/02/13, 12:31
Med litt radiokompetanse tror jeg det burde være mulig å ha noe som logger hvilke autopassbrikker som er i nærheten når noe er borti bilen... tror nesten man kunne tjent penger på å selge et slikt system til :p Får jo ikke koblet direkte mot skiltnr, men i en gate eller fellesparkering hvor det er mye de samme bilene som står der hver dag burde det være mulig å logge hvilke som var i umiddelbar nærhet, og bruke det til å scanne etter synderen senere.

Med en liten lab, masse tid og litt dyrt utstyr skulle jeg klart å lage noe slikt selv... men ser ikke for meg at det skjer til uken :(

Tror det er langt lettere å ha vibrasjonssensorer som ved den minste lille bevegelse i bilen aktiverer en filmsnutt fra et spionkamera på hver side av bilen. Selvfølgelig aktivert sammen med alarmen, og med en liten sticker i ei rute som sier "Advarsel! Bilen er kameraovervåket!" i ruta blir det jo tilogmed nesten lovlig.

Har fundert en del på dette sammen med Lightyear, som forøvrig har identisk bil som trådtstarter. G
Det gleder meg uhorvelig mye å se en kar som IKKE vil lakkere overdel av fangeren. Flink gutt:D

SkjenneM
10/03/13, 01:23
Da har man fått vogna ned på jorden også! http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/701.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/702.jpg

Ja bakluka kunne fått litt ny lakk...

SkjenneM
10/03/13, 20:49
litt flere bilder fra det nesten ferdige resultatet:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/753.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/754.jpg
bærebruer ble også byttet:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/755.jpg
nye lykteglass:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/756.jpg
Ble lav nok iallefall ;) har 3 cm med gjenger på coiloversene her.. er helt i bunn bak da :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/757.jpg

Steelseries850
13/03/13, 23:30
Trenger du dashbord eller noe inni så er bare å si ifra :) holder til i akershus :P Detta blir bra :)

Aashome
13/03/13, 23:40
Trenger du dashbord eller noe inni så er bare å si ifra :) holder til i akershus :P Detta blir bra :)

Trur han har svart på dette før! Skjønner ikke hvorfor du skal reklamere for deler i alle tråder du skriver i?



Til trådstarter: Ble bra med senk. Hvordan er komforten som er igjen?

SkjenneM
14/03/13, 11:45
Er ikke alle som godtar et nei tydeligvis ;)

Ble ikke så alt for ille faktisk. Men bakdemperne var helt mongo fra før, så fikk liksom ikke sammenlignet så nøye..

hgnubel
14/03/13, 11:50
Ser veldig bra ut! Hvordan er dette å kjøre med synes du? Oslo har vel omtrent like "jevn og fin" veibane som Bergen :(

Edit: Du svarte vel egentlig litt på det i posten over, men jeg tenker om hele bilen rister i filler hvis du treffer et hull i veien og sånn..

SkjenneM
14/03/13, 17:51
Veien er verre i oslo enn bergen, selv om dere har brostein all over.. men ja, jeg synes at bilen tar hull og kanter osv. bedre enn før. Det kan ha noe med at forstillingen mer eller mindre var oppbrukt. Var jo senket fra før og denne her tror jeg.

mrstfu
14/03/13, 18:56
Veien er verre i oslo enn bergen, selv om dere har brostein all over.. men ja, jeg synes at bilen tar hull og kanter osv. bedre enn før. Det kan ha noe med at forstillingen mer eller mindre var oppbrukt. Var jo senket fra før og denne her tror jeg.

Er helt tabu å senke P80 på originale dempere i det hele tatt, spør du meg. Med en høyst sannsynlig betydelig kortere slaglengde på demperen enn "normalen", og det at nesten alle originale P80 står på fabrikksdempere, er det å be om demperlekkasje ved å utsette de for senkefjærer.

Coilovers FTW:D

SkjenneM
11/08/13, 12:46
Da har man omsider fått polert litt, og fått på riktige felger! :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/608.jpg

Bassan
11/08/13, 16:36
Ser veldig bra ut denne :)

daniel94
15/08/13, 22:07
veldig fin vogn! ;) ka type coilovers har du? :)

SkjenneM
16/08/13, 18:20
er TA Tecnix coilovers. kjøpt hos kl racing.

Scania143
16/08/13, 18:42
rått! ;)

Daniel V
16/08/13, 18:58
Fin denne ja! :) Men du må få deg skvettlapper bak, og nye lyktelister foran! :) Da blir den perfekt! :) Ja, også tror jeg den hadde kledd US-blink ypperlig! :)

Hvordan er den på oljeforbruk? :)

Martin.S
16/08/13, 19:01
Ble heftig. Drit fet sånn den er nå:)

daniel94
16/08/13, 23:07
er TA Tecnix coilovers. kjøpt hos kl racing.

Okkei :) blei den stivere?

Daniel V
17/08/13, 00:25
Ta Technix gjør den stivere ja. Har det på min. Veldig stivt foran, og litt mykere bak :)

C.Erstad
17/08/13, 01:01
kledd US-blink ypperlig! :)

Fem tekn
+1

daniel94
17/08/13, 01:35
Ta Technix gjør den stivere ja. Har det på min. Veldig stivt foran, og litt mykere bak :)

Okkei ;) tenkte å kjøpa å få på min T5., mye senk har du fremme daniel V? :)

Daniel V
17/08/13, 10:51
Min er senket 6 cm foran hvis jeg husker rett :)

SkjenneM
17/08/13, 23:58
Er noe stiv i fronten ja. Kanskje litt kort demperlengde.
Bruker ikke mye olje faktisk. Er relativt ny turbo på den, så tror det hjelper på litt der..

daniel94
19/08/13, 23:39
Min er senket 6 cm foran hvis jeg husker rett :)
Okkei, ser vertfall meget bra ut! :)

Daniel V
20/08/13, 17:04
Jada, men hjelper mye med litt større hjul :)

Lenge siden jeg har sett bilen din nå, Martin! :)

skurk
22/08/13, 09:28
Tøff bil :-)
Hadde den vært svart så hadde den vært nesten makan til den som James May fra Top Gear kjørte gjennom afrika med.

Hva heter felga på siste bildet?

ovlov86
22/08/13, 10:15
Hva heter felga på siste bildet?

Volans.

Daniel V
22/08/13, 10:42
Tøff bil :-)
Hadde den vært svart så hadde den vært nesten makan til den som James May fra Top Gear kjørte gjennom afrika med.

Den var grønn :)

skurk
22/08/13, 11:06
Stemmer,my bad!
Fortsatt litt ergrelig at dem herpan tough.

SkjenneM
25/08/13, 14:27
Da vurderes salg av bilen pga. veteranbilkjøp. selges til 65000,- eller høystbydende!

mrstfu
25/08/13, 14:36
Er bilen original og i god stand? Synes prisen virket veldig lav, spesielt sett i forhold til en annen rød R sol ble forsøkt solgt her for noen dager siden.

Med en grei kilometerstand, utseendemessig bra stand og et servicehefte som ikke skriker jalla, burde du fort kunne kreve 80k for den... kanskje mer, i mine øyne hvertfall.

SkjenneM
25/08/13, 14:42
Nja trenger litt lakk her å der. Men ja bilen er urørt kun vedlikeholdt jevnlig.
Forøvrig nettopp eu-godkjent også.
Regreim bytta hos bilia for en mnd siden.
4-hjuls kontroll.
Bremseslanger foran er nye.

mrstfu
25/08/13, 14:51
Om du får fiksa lakken (bakluka, var det vel?), kan du fort få igjen mer enn kostnaden til lakkarbeidet, ikke minst er det lettere å få solgt den.

Bremsedetaljer, service hos merkeverksted, 4hjulskontroll og EU ok er jo alltid positivt. En original og i ok stand 850 R er jo populære biler, så det blir nok ikke noe problem å få den solgt.... men om du har skadefri bakluke, som er ganske sjeldent på P80, kan du kanskje oppleve en budrunde.

SkjenneM
25/08/13, 14:56
ja vurderer hellakkering. men da klarer jeg sikkert ikke å selge den igjen.. :)

mrstfu
25/08/13, 15:10
ja vurderer hellakkering. men da klarer jeg sikkert ikke å selge den igjen.. :)

Om du tar godt vare på den, ser jeg ikke på det som noe bakdel... faren er jo at bilen havner hos en eller annen som ødelegger den, nylige hendelser tatt i betraktning, og det er jo ikke bra:-)

Uansett, fin bil, uansett hvor mye man gjør med en T5, kan det aldri bli en ekte R, så sett i lys av hvor få hele 855R det finnes i Norge, har du en relativt sjelden bil:-)

Daniel V
25/08/13, 15:19
850R er sjeldne saker ja. Den rødfargen er jo veldig flott også. :)

Hvis lakken står til å redde uten å måtte hellakkere, men kun ta enkelte paneler ville jeg satset på det. Det er liksom noe eget når en vet at bilen ikke er omlakkert :) Bakluken er jo dårlig på samtlige, så det er jo liksom ikke noe nytt :)

Nei, denne er flott. Rett og slett. Skulle ønske min var en ekte R, som denne, men den er vel så nærme som det går.. :p

mrstfu
25/08/13, 15:25
Sats på en hellakering av bakluka, det bedrer totalinntrykket betydelig... og som ssgt, kan du skryte på bilen en feilfri bakluke, blir det LANGT lettere å selge den.

aarnes
10/09/13, 18:10
.... faren er jo at bilen havner hos en eller annen som ødelegger den, nylige hendelser tatt i betraktning, og det er jo ikke bra:-)


Du snakker om sola, også plutselig skinner den? (friserte quoten din litt for å få frem poenget)

Øyvind G
10/09/13, 23:29
Denne bilen får nok et veldig godt liv hos ny eier. :)



850R er sjeldne saker ja. Den rødfargen er jo veldig flott også. :)

Hvis lakken står til å redde uten å måtte hellakkere, men kun ta enkelte paneler ville jeg satset på det. Det er liksom noe eget når en vet at bilen ikke er omlakkert :) Bakluken er jo dårlig på samtlige, så det er jo liksom ikke noe nytt :)

Nei, denne er flott. Rett og slett. Skulle ønske min var en ekte R, som denne, men den er vel så nærme som det går.. :p


Her må jeg si meg uenig. Lakken blir slitt med årene slik som slitedeler og må "byttes ut". Bilen blir jo ikke mindre verdt når lakken er hel, selv om det ikke er den lakken som kommer fra fabrikk. Lakken som brukes den dag i dag er ikke dårligere enn den lakken som de brukte på slutten av 90-tallet. :)

Jeg skjønner hvor du vil, men jeg er likevel uenig. Vi har selvfølgelig alle forskjellig syn på det. :)

Det kan gjøres mye med slitt lakk, men når lakken er borte flere steder pga steinsprut og annen slitasje så kan den ikke reddes.

Daniel V
11/09/13, 12:32
Denne bilen får nok et veldig godt liv hos ny eier. :)





Her må jeg si meg uenig. Lakken blir slitt med årene slik som slitedeler og må "byttes ut". Bilen blir jo ikke mindre verdt når lakken er hel, selv om det ikke er den lakken som kommer fra fabrikk. Lakken som brukes den dag i dag er ikke dårligere enn den lakken som de brukte på slutten av 90-tallet. :)

Jeg skjønner hvor du vil, men jeg er likevel uenig. Vi har selvfølgelig alle forskjellig syn på det. :)

Det kan gjøres mye med slitt lakk, men når lakken er borte flere steder pga steinsprut og annen slitasje så kan den ikke reddes.

Jeg er helt enig. Jeg mente å huske denne var rimelig bra i lakken, men så at jeg husket feil da jeg så i tråden til Martin nå på nærbildene ved valsingen :)