PDA

Vis full versjon : Hjelp med Stereo-idé til 850



johmolan
09/11/12, 20:46
Jeg vurderer å bytte stereo i min volvo 850.
Jeg kunne tenkt meg en 2 din-spiller for å slippe å få skjerm opp foran ventilasjonsanlegget og samtidig bygge inn en sub i reservehjulsbrønn e.likn for å beholde baggasjeplass osv. Jeg har en 7-seter så blir da evt nødt til å bygge inn sub hel ned i reservehjulsbrønn istedetfor bare under platen i baggasjerommet.

Noen som har bilder fra noen slike bygg e.likn. Og gjerne bilder av 2-din spiller i 850 også?

mrstfu
09/11/12, 23:44
kan støpe glassfiberkasse i reservehjulsbrønnen, for å utnytte hele volumet. får en litt mer solid innfesting enn bare rett i plata da. hva angår spiller kan du jo kjøpe en 1DIN og sette den i den nederste plassen for stereo. da kan du ha en lomme over, uten at skjermen blokkerer klimakontrollen.

850GLTsilver
10/11/12, 10:18
855?
Ah, du har store rom på sidene i bagasjerommet ditt som er som skapt for et spesialbygge av noen basskasser.
Ta ut trekkene på begge sider, så ser du fort at der er det masse med plass til å frå bra bass. Langt bedre enn reservehjulsbrønnen.
Få tak i 20-30Cm tykk isoporplate, som du bygger opp som form.
Denne isoporblokken skal du skjære av litt og litt til du har fått den akkurat inn i det rommet som sidetrekkene etterlater seg.
Dernest så skaver du av ytterligere 4-5 mm og legger på plast som tåler polyester utenpå isoporen.
Lag en flens der selve elementet skal sitte, så du får felt inn dette i kassa.
Nå kan du starte opp med å støpe en nesten perfekt basskasse.
Når polyesteren har stivnet, kan du bare grave ut isoporen og sette basskassa di på plass.
(Pyttsann, koble litt og sånt først ja)

2XDIN er perfekt i 850ens originale radiobrønn. Og da disse som har "alt" GPS, DVD, Ryggekamerainngang og det hele.
Tror de blir å koste rundt Kr. 2000,- alt inklusive sendt fra statene.
Koble på alt hva du vil av forsterkere i tillegg til den på 4X50W som er innebygget (omtalt annet sted her inne)

Go for it.

johmolan
10/11/12, 10:23
Vet du om det finnes noe bilder av noen som har gjort dette?

850GLTsilver
10/11/12, 10:25
Vet du om det finnes noe bilder av noen som har gjort dette?

Vet ikke.
Men jeg har planer om noe tilsvarende i min "Dagmar".
Hun er riktignok en sedan, men jeg liker å bruke opp plassen.
Tør nevne at dette neppe er et prosjekt for en som aldri har støpt med polyester og glassfiber tidligere.

TheStig
10/11/12, 16:34
Jeg har noen bilder av hvordan jeg har gjort det i bilen min.. Jeg må bare nevne at jeg har ikke støpt kassene selv, jeg kjøpte dem ferdigbygd. Men de er av glassfiber som er trekt med skai og polstring. De er bygd på gulvplatene som ligger uti sidene, og de stikker ned under platene også. Må bare se bort ifra de herpa subbene og den midlertidige forsterkerplasseringen, da dette er nettopp noe midlertidige greier for å teste greiene. Skal inn med nye subber og ha gitter over disse for å kunne stable bagasje uten frykt for å knøvle subbene, og forsterkeren skal ned under gulvplata sammen med en kondensator og et stingerbatteri etterhvert.. Men med en sånn løsning så kan jeg beholde mye av plassen under lukene til å ha ting og tang, samt at jeg kan bruke hele lengden av bagasjerommet og legge ned seteryggene uten problem.

Bilder:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/398.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/399.jpg

Når det gjelder dobbel DIN stereo, så har jeg valgt en hybrid som er 1 DIN men med hengende 7" skjerm, så jeg har tilgang til å bruke det lille rommet under/bak spilleren til å putte ting og tang også. Er bare noe billig kina greier, men funker helt greit. Har både dvd, ipod, ryggekamera, bluetooth for både musikk og telefoni, GPS med SD og inngang for minnepenn som jeg har liggende i rommet bak spilleren i enden av den ledningen..
Er touchskjerm med motordrevet vinkling..

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/400.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/401.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/402.jpg

mrstfu
10/11/12, 17:11
har du navn eller link på spilleren, TheStig? kunne tenkt meg noe lignende selv.

johmolan
10/11/12, 17:22
Der var løsningen ja, mere info om spilleren hadde vært gull, samt gjerne noen bilder av kassene når de ikke er i bilen og.
Er det 10" eller 12" elementer du har i der?

TheStig
10/11/12, 17:31
har du navn eller link på spilleren, TheStig? kunne tenkt meg noe lignende selv.

Jeg hadde linken til spilleren lagret på den gamle laptopen min som gikk dukken, så nå finner jeg den ikke igjen. Men kjøpte spilleren gjennom LightInTheBox i Kina. De selger allt mellom himmel og jord der, men søk på Lightinthebox, så tenker jeg du finner noe. Masse forskjellige varianter å velge mellom der.. ;)

TheStig
10/11/12, 17:36
Der var løsningen ja, mere info om spilleren hadde vært gull, samt gjerne noen bilder av kassene når de ikke er i bilen og.
Er det 10" eller 12" elementer du har i der?

Det er 12" elementer. Jeg hadde noen bilder av kassene fra han jeg kjøpte dem av, men gudene vet om jeg fortsatt har de bildene.. Kan prøve å lete litt.. Jeg kunne sikkert prøvd å bryte laus ei kasse for å ta noen bilder også, men de sitter som støpt for å si det sånn.. :p De stikker såpass dypt ned at jeg måtte fjerne noe deksler med svamp på nedi brønnen der og passe på så allt av kabler og ledninger lå helt rett før jeg fikk trøkt kassene nedi rommet så klipsene gikk i lås.. Var såpass mye styr at det frister dårlig å ta dem ut igjen nå egentlig.. Men får se når jeg skal inn med nye subber, da må jeg nok ta dem ut en tur igjen. ;)

TheStig
10/11/12, 17:53
De bildene jeg fikk fra han jeg kjøpte kassene av var nok på den gamle laptopen dessverre, så de er borte. :(
Og jeg tok ingen bilder av kassene før jeg monterte dem selv, så jeg får passe på å ta noen bilder neste gang kassene er ute og få lagt inn her da..

TheStig
10/11/12, 18:21
Kan bare tilføye en liten ting angående disse kassene, hva jeg kunne tenke meg å gjort annerledes om jeg skulle bygd dem selv. Da ville jeg bygd dem en liten anelse lavere, for med høyden som er på disse så får jeg ikke trekt rolloen over kassene.. Så rolloen måtte jeg bare ta ut.

mannjern
10/11/12, 19:44
www.Dynabel.no (http://www.dynabel.no/Shop/List/Runde-kasser/842/1) selger ferdigbygde kasser til hjulbrønn! Enkelt og greit. Jeg bygde helt likt konsept på min audi a4 b5 for noen år siden og det ble RÅTT!!!

850GLTsilver
12/11/12, 22:13
Noe slikt ja TheStig.

Hvor? Dynabel?

TheStig
12/11/12, 22:31
Noe slikt ja TheStig.

Hvor? Dynabel?

Kassene mine er hjemmelaget av han jeg kjøpte dem av, ser ut som rimelig bra arbeid også. Jeg kjøpte dem brukt for en billig penge.

TheStig
12/11/12, 22:35
Funderer på å lage meg en brakett som flytter opp festet til rolloen sånn at den går over kassene, ikke det at det er et must med rollo da jeg har dønn mørke ruter. Men kjekt å kunne bruke utstyret som hører bilen til også. ;)

850GLTsilver
19/11/12, 16:03
Kassene mine er hjemmelaget av han jeg kjøpte dem av, ser ut som rimelig bra arbeid også. Jeg kjøpte dem brukt for en billig penge.

Oki.
Har jo "bare" 854 selv, men tanken på litt mere bass har vært der, og nettopp disse rommene der bak hjulene har vært i søkeklyset en stund.
Moro at noen har gjort dette.

TheStig
19/11/12, 20:18
Oki.
Har jo "bare" 854 selv, men tanken på litt mere bass har vært der, og nettopp disse rommene der bak hjulene har vært i søkeklyset en stund.
Moro at noen har gjort dette.

Det er iallefall plass nok til å få god bass i bilen. Jeg har bare noe gammelt rask av noen subber og forsterker, men det drønner mer enn godt nok til husbruk. Har ikke planer om å delta på noen tevlinger uansett, jeg ville bare ha det lille ekstra trøkket. Og jeg får til å spille både høyt og samtidig ha behagelig bass som lager skodde i speilene. Jeg har justert bassen til et minimum for at det skal spille fint, men det drar fortsatt såpass med strøm at lysene blinker i takt med musikken når det begynner å trøkke skikkelig. Så det spørs om en større dynamo og et ekstra batteri muligens hadde vært en fordel..

mrstfu
20/11/12, 01:07
Det er iallefall plass nok til å få god bass i bilen. Jeg har bare noe gammelt rask av noen subber og forsterker, men det drønner mer enn godt nok til husbruk. Har ikke planer om å delta på noen tevlinger uansett, jeg ville bare ha det lille ekstra trøkket. Og jeg får til å spille både høyt og samtidig ha behagelig bass som lager skodde i speilene. Jeg har justert bassen til et minimum for at det skal spille fint, men det drar fortsatt såpass med strøm at lysene blinker i takt med musikken når det begynner å trøkke skikkelig. Så det spørs om en større dynamo og et ekstra batteri muligens hadde vært en fordel..

prøv med en kondensator først, du. billig og nødvendig ved de fleste forsterkerinnstallasjoner.

TheStig
20/11/12, 08:07
prøv med en kondensator først, du. billig og nødvendig ved de fleste forsterkerinnstallasjoner.
Ja det var tanken å koble på en kondensator også. Har en 1F kondensator liggende klar, har bare ikke koblet den ennå. Har liksom innbillt meg at det har liten effekt med kun kondensator uten skikkelig dynamo først. Hva hjelper det med stort lager hvis produsenten ikke greier å produsere uansett?! :p
Men selvsagt, det vil jo hjelpe på opp til et visst volum såklart.

mrstfu
20/11/12, 11:39
vil hjelpe opp til en viss forbrukerstrøm, og ganske betydelig som sådan. mange watt drar du? har 450W RMS i min egen, på dønn original dynamo, og helt standard biltema batteri, funker som fan.

850GLTsilver
20/11/12, 12:00
vil hjelpe opp til en viss forbrukerstrøm, og ganske betydelig som sådan. mange watt drar du? har 450W RMS i min egen, på dønn original dynamo, og helt standard biltema batteri, funker som fan.

Det vidunderlige med slike forsterkere, om enn oppgitt til 450W, så hverken yter de dette, eller trekker dette fra 12V i bilen hele tiden.
Stort sett så spiller du HØYT med en midlere utgangseffekt på stereoen godt under 4X5W. = 20Watt avgitt, og Ca 25W fra batteriet.

Og når folk drar på så det smeller langt utenfor egen kommune, så klarer de faktisk ikke å smelle avgårde alle 450W samtidig heller.
Musikk er veldig dynamisk, og forskjellene på de sterkeste partiene og de svakere ligger gjerne på rundt 40dB
Omregnet til watt så kan vi anta at de aller sterkeste trommeslagene sparker ut 450W, mens de svakere partiene kun pøser ut 0,05Watt.. 50milliwatt altså.

Er gøy dette med watt og musikk og greier.

TheStig
20/11/12, 15:25
Altså, hva forsterkeren yter aner jeg ikke. Er en Harman Kardon TC600, god gammel sak som drar strøm utav en annen verden. Men ja, den yter mer enn nok til mitt bruk iallfall. Ene suben er en JBL GTI 1000w av den gamle sorten, skulle egentlig hatt 2 sånne men den andre tok kvelden tidligere. (De har muligens ikke tålt å stå utendørs i 2 vintre under snøen) :p Men den som fungerer spiller som bare juling ennå. Så jeg måtte ta en sub ifra Amazonen for å fylle andre kassa, der står det nå en "vanlig" JBL 12", aner ikke effekt på den, men den dunker den også. Den er bare litt slappere i membranen og ikke like hard og kompakt bass som GTI'n, så er den også den suben som gir seg om jeg drar på litt heftig.

Men etter hva jeg har blitt fortalt om den forsterkeren så er den en ganske kraftig sak om den bare får nok strøm, om jeg fikk økt spenningen fra 12-14V så vil den yte det dobble eller mer av hva den gjør pr i dag. Var en bilstereofyr på en forretning som fortalte meg det.. Jeg vet som sagt ikke engang hva den yter i dag, tror ikke den er oppgitt med noen spesifikk effekt.

mrstfu
20/11/12, 23:48
Det vidunderlige med slike forsterkere, om enn oppgitt til 450W, så hverken yter de dette, eller trekker dette fra 12V i bilen hele tiden.
Stort sett så spiller du HØYT med en midlere utgangseffekt på stereoen godt under 4X5W. = 20Watt avgitt, og Ca 25W fra batteriet.

Og når folk drar på så det smeller langt utenfor egen kommune, så klarer de faktisk ikke å smelle avgårde alle 450W samtidig heller.
Musikk er veldig dynamisk, og forskjellene på de sterkeste partiene og de svakere ligger gjerne på rundt 40dB
Omregnet til watt så kan vi anta at de aller sterkeste trommeslagene sparker ut 450W, mens de svakere partiene kun pøser ut 0,05Watt.. 50milliwatt altså.

Er gøy dette med watt og musikk og greier.

Dette er da ikke noen hemmelighet? Forsterkeren yter 450W RMS, altså er kapabel til å yte sanne 450W over en gitt periode. For å flytte mye luft, altså en basser, kreves det mer energi enn å bare vibrere litt på lufta, som med en diskant. Derfor man opplever blinkina i lyset ved LSDmusikken, kun på basslagene det virkelig trekkes strøm.

Skal sies, jeg har ikke kondensator på anlegget, opplever ingen blinking. Batteriet er sprell nytt, ot fungeret jo som en kondensator i seg selv, så bytte batteri er nok ikke dumt, men på denne siden av nok lyd, trenger du nok ikke bytte dynamo.

mannjern
11/12/12, 11:12
Noe slikt ja TheStig.

Hvor? Dynabel?

ja jeg la jo med en link på hva dem selger da! :)

R-M-I
11/12/12, 17:25
Kondensator trenger man IKKE.. Bare å ta en tur over på bilstereoforumet og se hva de som driver med dette mener..

Har selv en Gladen SQL 15" som blir drevet av en JL Audio 1000/1v2 monoblokk.. Samt et RE Audio XXX 6.5C sett på en McIntosh MC431.. På ett batteri, uten kondensator e.l i en Peugeot jeg av og til ruller rundt i..

Jeg vil heller råde folket til å handle kvalitetsvarer når det kommer til forsterkere.. Og å investere i skikkelig kabling når en først driver med det.. (Jeg har lagt 53mm2 strøm og jordkabel fra batteri + lagt opp nye jordingspunkter til blokk og karosseri)

Sånne ting eliminerer MYE potensielle irritasjonskilder :)

Kan også snakke varmt om Dynabel som leverandør :) er ganske sikker på at de er behjelpelige med tilpassning/montering også om det skulle trenges..

Om man virkelig vil ha noe profesjonelt bygget kan du alltids høre med Dag Johansen og høre om han er interessert i å hjelpe :) super fyr, som VET hva han driver med :)

850GLTsilver
11/12/12, 17:59
ja jeg la jo med en link på hva dem selger da! :)

Finnern ikke :cool:

(pokker, hvor er den hvite stokken min)

850GLTsilver
11/12/12, 18:05
Kondensator trenger man IKKE.. Bare å ta en tur over på bilstereoforumet og se hva de som driver med dette mener..

Har selv en Gladen SQL 15" som blir drevet av en JL Audio 1000/1v2 monoblokk.. Samt et RE Audio XXX 6.5C sett på en McIntosh MC431.. På ett batteri, uten kondensator e.l i en Peugeot jeg av og til ruller rundt i..

Jeg vil heller råde folket til å handle kvalitetsvarer når det kommer til forsterkere.. Og å investere i skikkelig kabling når en først driver med det.. (Jeg har lagt 53mm2 strøm og jordkabel fra batteri + lagt opp nye jordingspunkter til blokk og karosseri)

Sånne ting eliminerer MYE potensielle irritasjonskilder :)

Kan også snakke varmt om Dynabel som leverandør :) er ganske sikker på at de er behjelpelige med tilpassning/montering også om det skulle trenges..

Om man virkelig vil ha noe profesjonelt bygget kan du alltids høre med Dag Johansen og høre om han er interessert i å hjelpe :) super fyr, som VET hva han driver med :)

Masse klokt her.
Tar med dette jeg: Legg opp BÅDE pluss og minus bakover.
Spanderer man på litt beskyttelse i form av en kabelkanal, så kan disse med fordel legges under bilen.
53mm² er vel riktignok en svært spesiell kabel, men 35-50mm²bør nok disse være på, alt etter som hvilken effekt man er ute etter.
Kan ta med at på originalkabelen til starteren der det går opptil 400A+ er det lagt opp en 25mm² (Men den er KORT så da gjelder litt andre regler)
Benytt ORDENTLIGE presshylser på kabelsko og annet termineringsmateriell. Vær generøs med polfett eller annet egnet fett til å sette inn kabel og koblingspunkter med.
Særlig viktig over alt der man kan regne med at de ytre elementer herjer. (Motorrom, og slikt)
Ekstra jordingskabel fra dynamo til batteri OG blokk anbefales sterkt.

Dynabel er i grunnen kongene her.

R-M-I
11/12/12, 18:19
Kan også nevne at lydibilen.no sine kabler er gull :)

Billige kabler... Veldig fleksible og har blitt testet av utallige entusiaster rundtom.. Er denne kabelen jeg kjører selv i bilene mine.. Er 53mm2 :)

850GLTsilver
11/12/12, 18:49
Skal ta en titt jeg R-M-I.
Høres spennende ut. Fortsatt en merkelig kabeldim.... :)

Besøkte siden, så ikke gæernt ut.

Men etter min smak er EN skrue i ringkabelskoene akkurat en skrue for lite.
Siden vi snakker om myke kabler, så er det mange kordeller og stor evne til å "snike seg unna" en enkelt skrue.
Burde vært fulgt opp med ei endehylse i grunnen.
Er det "stiv" kabel så er det ikke samme problemet.
Men på myk.....
MIN SMAK. :D

Testpakke bestillt. Så skal vi se.....

R-M-I
12/12/12, 11:51
Skrue? Jeg bruker IKKE kabelsko med skruer.. Jeg fikk tak i "marine" kabelsko på ebay (har vel fortsatt en god del igjen av de)... Knep dem på med en Abiko-tang jeg fikk låne på jobb..og fyrte på med sølvlodding etterpå :) Tviler på at noen av kordellene går noen steder med det første :P

TheStig
12/12/12, 14:13
Når det gjelder kabler og kabelsko har jeg vært litt sløv. Har bare 24mm2 kabler, og sånne "gull" kabelsko og sikringsholdere med umbrakoskrue inni. Og phonokabel fra Biltema.
Men nå var ikke jeg ute etter perfekt lyd heller da, bare litt mer bass og trøkk enn det var fra før. Og det er både bass og trøkk så det holder for meg, såpass at jeg måtte justere alt av bass til minimum for at ikke bassen skull overdøve all musikken.

Jeg er glad i bass altså, men alt med måte. Det må stå litt i forhold til lydvolum og klarhet i lyden også, og siden jeg ikke har oppgradert frontsystemet så må jeg nesten bare holde igjen bassen litt. :)