PDA

Vis full versjon : Må ABS sensor av ved bytte av drivknute ?



sideburns
09/11/12, 13:07
Holder på å bytte drivknute på min 855, og leser på rep.anvisning at abs sensor skal av. Den sitter godt fast og svigers påstår det ikke er nødvendig å ta den av. Jeg tenker at det sikkert er en grunn for at det står at den skal av, men skulle gjerne vite grunnen.. ?

ola normann
09/11/12, 16:14
Den må ikke av så vidt jeg husker, men ledningen blir vel veldig/for kort når du skal svinge unna fjørbeinet. Men det sitter vel en plugg ikke så langt unna tror jeg, så du kan løse problemet der.

Jeg knakk skruen til abs sensoren i sommer når jeg skulle bytte hjullager (jeg husker ikke hvorfor jeg skulle ta den av :confused:) og det var ingen fornøyelse og fikse, men jeg fikk ut den knekte skruen etter mye om og men...

850GLTsilver
10/11/12, 10:23
Det anbefales å ta ut ABS-sensoren ved arbeider på drivknuten.
Men man behøver ikke skifte den.

Årsaken til at det anbefales å ta den ut er rett og slett for å være sikker på at man ikke dunker i stykker føleren når man driver med drivknuten.
Er fort gjort og de er egentlig ganske skjøre disse sensorene.

Vil likevel nevne dette:
Når du tar ut drivknuten, så ville jeg brukt ei pipe som passer godt rundt der i fronten av ABS-føleren og dunket den forsiktig ut (Ta bort bolten først, og rens så nøye det går nedi der føleren og bolten sitter) Når du har fått den ut, rens hullet i fjærbenet og sensoren godt, of smør de inn med kobberpasta eller lignende.
Når du nå setter den på plass så vær generæs med pastaen slik at det tyter en del rundt den sorte kraven der bolten skrues fast.
Vil gjøre alt så mye lettere neste gang du eventuelt skal gjøre noe der.