PDA

Vis full versjon : Deaktivere VOC. Egen sikring? (MY12 V70 DrivE)



lyskespark
09/11/12, 11:49
Jeg har i paranoians navn lurt på om det er mulig å deaktivere datakommunikasjonen som VOC benytter seg av. Altså på sikringsnivå eller tilsvarende. Noen som vet?

850GLTsilver
10/11/12, 11:08
Tja, du kan jo koble fra batteriet? ;)
Nei tror ikke det går på annen måte enn å herpe deler av kabelnett/elektronikk.

Men hvorfor kjøpe en bil med VOC for så å ønske å koble det bort?

mister j
10/11/12, 18:36
VOC har også eget batteri, for nettopp være til hjelp om feks. bilen skulle kollidere, og bilbatteriet "går at skogen".

Hvorfor være så paranoia?
Dette er et system for din sikkerhet ...


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Petter
10/11/12, 20:23
Gå inn i menyen i radioen. Der går det deaktivere oncall.

lyskespark
12/11/12, 08:49
Selvfølgelig ønsker jeg å ha VOC når jeg har bestilt det, men det er visse hensyn å ta rent jobbmessig, hvor massevis av andre tiltak gjør det suspekt å ha posisjonering, datakommunikasjon og taleutstyr montert.
Å bare skru av i menyen er ikke helt på høyde med andre tiltak som gjøres, så det hadde vært fint å kunne skru det av rent mekanisk. Det er en sikring til noe som heter "telemetri". Kan det være no'?

lyskespark
12/11/12, 08:50
Hvorfor være så paranoia?
Dette er et system for din sikkerhet ...



Det kunne man sagt om tvangsmontering av videoovervåkingsutstyr i huset ditt også :-)

mister j
12/11/12, 12:29
Det kunne man sagt om tvangsmontering av videoovervåkingsutstyr i huset ditt også :-)

Nå er det vel ikke kamera i VOC ;)

MadAss
12/11/12, 17:35
Det er IKKE sporing på OnCall i Norge uten at SOS eller ONCALL knappen er trykt inn og du har opprettet kontakt med OnCall/redningspersonalet.

Er kun i Sverige man kan spore bilen med mobilen o.l.


Og om du bare deaktiverer OnCall i menyen, så må du ha en helt spesiell kode for å kunne aktivere det igjen :)
Denne koden er det kun forhandleren som skal ha.

Stig-Arne
13/11/12, 08:56
Går fint å spore en bil med one call via mobilen i norge!
Dette kom med MY12. Men det er jo brukerstyrt, via sin egen app på telefonen f.eks

Leifsol
13/11/12, 21:48
Det er IKKE sporing på OnCall i Norge uten at SOS eller ONCALL knappen er trykt inn og du har opprettet kontakt med OnCall/redningspersonalet.

Er kun i Sverige man kan spore bilen med mobilen o.l.


Og om du bare deaktiverer OnCall i menyen, så må du ha en helt spesiell kode for å kunne aktivere det igjen :)
Denne koden er det kun forhandleren som skal ha.

Stemmer ikke helt. Koden trenger du om du har en smarttelefon og skal bruke Volvo-appen. Og den koden var jeg nødt til å ha for å kunne aktivere VOC etter å ha kjøpt en ett år gammel bil hvor VOC var deaktivert. Også for å kunne endre mobilnummer til nye eiere må denne koden oppgis. Hvis ikke kunne den som f.eks. stjelte bilen bare trykke On Call og endre nummer i VOC-registeret. Denne koden kan en selv også endre om en vil, noe jeg gjorde, men må også da ha den gamle koden.
Dessuten stemmer det som sies av Stig-Arne at bilen også kan spores i Norge med mobilen.

MadAss
13/11/12, 22:06
Stemmer ikke helt. Koden trenger du om du har en smarttelefon og skal bruke Volvo-appen. Og den koden var jeg nødt til å ha for å kunne aktivere VOC etter å ha kjøpt en ett år gammel bil hvor VOC var deaktivert. Også for å kunne endre mobilnummer til nye eiere må denne koden oppgis. Hvis ikke kunne den som f.eks. stjelte bilen bare trykke On Call og endre nummer i VOC-registeret. Denne koden kan en selv også endre om en vil, noe jeg gjorde, men må også da ha den gamle koden.
Dessuten stemmer det som sies av Stig-Arne at bilen også kan spores i Norge med mobilen.

Stemmer nok dette som Stig-Arne skriver ang MY12. Var litt kjapp i vendingen her :p


Er ikke Volvo app koden jeg snakker om. Men en mye lenger kode som volvoforhandler må logge seg på nettet for å kunne hente ut. Samme koden som brukes når bilen er ny for å kunne aktivere on call. Er 12 siffer eller noe.
Mulig man må laste en OnCall omladning på verkstedet for at det er denne koden som kommer opp igjen. Men det er jo bare å forsøke med å deaktivere OnCall i displayet, for så å prøve å aktivere det igjen. Om det er den fir-sifrede pinkoden som kommer opp, så var jo ikke dette hjelp i men.

lyskespark
15/11/12, 11:49
Problemet her, sånn rent sikkerhetsmessig, er hvor god kontroll og sikring Volvo har på datakommunikasjonen med bilen og dataene de lagrer sentral hos VOC. Det er derfor jeg ønsker å kunne skru av strømmen til hele VOC i perioder, slik at det absolutt ikke fungerer.

gaupe
15/11/12, 12:56
Problemet her, sånn rent sikkerhetsmessig, er hvor god kontroll og sikring Volvo har på datakommunikasjonen med bilen og dataene de lagrer sentral hos VOC. Det er derfor jeg ønsker å kunne skru av strømmen til hele VOC i perioder, slik at det absolutt ikke fungerer.

Sverige har jo innført datalagringsdirektivet ukritisk, så då veit du kva du kan forvente. For å hive enda meir bensin på bålet, så er jo Volvo eigd av kineserane...

Volvo-turbo
15/11/12, 13:44
Snakk om å være paranoid! Tror ikke den Kinesiskmafiaen eller eventuelt andre har interesse av å forfølge Hvermansen. Som sagt tidligere i tråden så er dette ment som et tilbud for at fører/bileier skal føle seg tryggere.

lyskespark
19/11/12, 01:29
Haha, det var da svært da.

1. Jeg vet fullstendig godt hva VOC er og hvorfor jeg bestilte det med bilen.
2. Ønsket om å deaktivere det fysisk er for å slippe å bruke leiebil.


Jeg får spørre på en annen måte da, så folk ikke går helt av skaftet: Er det noen som vet hva sikringen til telemetri er koblet til?