PDA

Vis full versjon : Varme i speil funker ikke...



LaNo91
07/11/12, 22:17
Hei!
Nå som det har blitt kaldt og vinter har jeg oppdaget at varmen i høyre speil ikke funker, mens det venstre funker utmerket.
Noen som har forslag til hva som kan være galt? Kan det være ledningsbrudd i døra? Dette er jo tross alt 2002 modell.

Lasse B
07/11/12, 22:21
Mitt venstre virker ikke,og jeg har en 04;)

Kan jo være varmeelementet som er fucked. Jeg har ikke brydd meg om å sjekka.

HansM
07/11/12, 23:15
Hei!
Nå som det har blitt kaldt og vinter har jeg oppdaget at varmen i høyre speil ikke funker, mens det venstre funker utmerket.
Noen som har forslag til hva som kan være galt? Kan det være ledningsbrudd i døra? Dette er jo tross alt 2002 modell.

Bytt speilglasset, men prisen var ikke helt gratis hos Volvo... Tror det lå på 640kr elns.

Bare å ta av speilglasset og mål spenningen bak på der, så ser du om har spenning før du handler.

FroBe
08/11/12, 07:47
Rent logisk er det størst sannsynlighet at feilen ligger i ledningene siden disse bøyes hver gang man åpner døren, men hvis du kan styre vinduet opp og ned på høyresiden fra førerdøren er det ikke noe ledningsbrudd mellom kupe og dør.
Både speilet og vinduet styres av PDM/DDM, så lenge disse får strøm og data skal alt virke. (PDM=Passenger Door Module). Hvis varmen i speilet likevel ikke virker er det følgende feilkilder: Relé i PDM, ledninger (B11=blå og B10=sort) mellom PDM og speil, terminaler eller varmefolie på speilglasset.
Hvis lyset i speilet ikke virker når du trykker den gule knappen på fjernkontrollen kan det tyde på brudd i den sorte ledningen fra pinne B10 da denne er jording for både speilvarme og lyspæren.

Jeg synes å ha lest at det ikke er lett å ta av speilglasset uten å ødelegge glasset?

degocostly
08/11/12, 11:35
Tror glasset ikke koster allverden på scstyling. Vipp ut speilet med flattjern,

cortinaterje
08/11/12, 11:54
Jeg har også byttet glass på min 02 V70 fordi varme elmentet på baksiden av glasset var defekt.
Tror dessverre dette skjer litt for ofte på disse bilene.

mister j
08/11/12, 19:53
Har også byttet begge på min ;)


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Tor-Erik
08/11/12, 20:30
Håper det er ok med et spørsmål.

Finnes det film eller bilder på hvordan man vipper ut glasset for å å måle strøm, uten å ødelegge speilet?

cortinaterje
08/11/12, 23:26
Håper det er ok med et spørsmål.

Finnes det film eller bilder på hvordan man vipper ut glasset for å å måle strøm, uten å ødelegge speilet?

Sendte deg pr mail noe jeg har samlet opp når jeg har snubla rundt i div nett.

Tor-Erik
09/11/12, 00:03
Sendte deg pr mail noe jeg har samlet opp når jeg har snubla rundt i div nett.

Takker, helt supert. Akkurat hva eg så etter, dele den med alle :)

immortal92
10/11/12, 21:39
Legg det gjerne ut her, jeg mangler varme i venstre speil :)

Tace
11/11/12, 09:39
Mener å huske ett speil kostet meg ca 600 kr. Det å bytte det var utrolig enkelt. Nå husker jeg ikke eksakt hvordan jeg gjorde det, men jeg brukte IKKE noe annet en fingrene. Ikke noe flattjern eller verktøy. Mener jeg tok tak i /bak og dro og skyvde det ut av festet sitt.
Prøvde å gjøre det som det stod i Haynes boka, men det fungerte ikke for meg.

Varmeelementet er nok det som ryker på desse speilene, men også limet. Elementet røyk på venstre side og på høyre side løsnet limet så speilet bare føk av i fart.

Tor-Erik
11/11/12, 11:06
Legg det gjerne ut her, jeg mangler varme i venstre speil :)
Kan legge den ut her, men vet ikke hvordan?

LaNo91
11/11/12, 13:17
Her var det mange gode forslag, så da vet jeg hva jeg skal gjøre når jeg skal feilsøke! :)

locked
12/11/12, 01:04
Eg har liggande speglglas til begge sider. Brukte men varmen virka i begge. Til 07modell, mulig de passa til alle?

mister j
12/11/12, 12:30
Ble mindre speiler i 04 mod-

cnotvik
19/11/12, 19:26
Jeg byttet speilglass på min V70 -05 forrige dagen pga manglet varme. tok sjansen på at det var elementet i glasset som var defekt og det var det. kostet 650,- ca på bilia. bare å se på festeclipsene på det nye glasset så var det ikke noe problem å skifte:-)

Torsen67
20/11/12, 00:59
Ble mindre speiler i 04 mod-

Ble speilene mindre? Skrekk å gru. Sliter med de speilene jeg har nå. Blir litt bortskjemt når man har kjørt suv og lastebil:)

mister j
20/11/12, 09:31
Kjøp ryggekamera :D


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Ola Hagen
29/11/12, 17:37
Treng ikke å ta av speil glasset for å måle. Vipp ned speilglasset med fingrene så ser du to stikker øverst nærmest bilen bak glasset. Dra ut kabelsko stikka forsiktig ut så kommer du til med voltmeter. Kan også sjekke elementet med ohm meter for å se om det er brudd.

TheStig
29/11/12, 17:41
Må ta en sjekk på 850'n min en dag også, mangler varme i speilet på sjåførsida.

850 Racing
09/12/13, 21:20
Takker, helt supert. Akkurat hva eg så etter, dele den med alle :)

Kan dere dele det med resten av oss? :)