PDA

Vis full versjon : sliten motor i 850...



tor-arne
07/11/12, 20:33
hei, ny innpå her men har lest mange tråder ang. 850 og fått gode tips :)
jeg har en b5254s 20v motor.har testet sylindre m trykkluft og har et kraftig gjennomslag på sylinder 3. 40% gjennomslag.de andre er 18-25% gjennomslag.
kjøpte en "ny" 20v og trodde de var like. neida manifold inn på min har spjeld på hver port og det var ikke på den andre.var også ulikt m vacumuttak på den "nye".
satte på min gamle manifold og alt det andre som da måtte byttes over da jeg hadde ac og en annen oljeseparator som det het ifølge boken.fikk start men det var noe dårlig.trykket denne også og den var full i gjennomslag på alle sylindre.nedtur det.
nå lurer jeg på om noen kan fortelle meg hva jeg bør gjøre videre. tenker og få ny blokk og bruke resten av min gamle da topp var tett.
men hva heter min gamle motor siden de begge er 20v og begge hadde 5254s som navn på regdeksel?
kan jeg bruke en hvilkensomhelst blokk m 5 syl fra volvo?
bilen er knallgod og den skal bli her til den smuldrer så jeg ønsker noe som varer lenge lenge.
motoren er gått 223000km men jeg har nok ikke vært så snill m oljebytter i det siste. masse gugge i kanaler til veiv vent.ser jeg har brukt feil olje i mange år.
kjøpte akkurat regreim hos skruvat og ser at dette er goodyear sin,er det samme som biltema hadde som noen her inne ikke rådet til?
håper noen har svar, takk på forhånd :)

Steelseries850
07/11/12, 21:07
jeg har blokk ! diverse til til 20 ventileren !

mrstfu
08/11/12, 00:08
motor heter B5254S, begge to. såvidt jeg har kommet over var det ikke alle årsmodeller som kom med disse spjeldene, (eller VVIS, som det heter), og ingen av første generasjon V70 har disse spjeldene. det de gjør påvirker ikke maks antall hestekrefter, men gir en betydelig dreiemomentsøkning på hardt pådrag mellom 1800rpm og 4200rpm. i dette turtallsspennet lukker spjeldene for nedre og korteste luftvei i manifolden, slik at inntakslufta må gå en lengre vei for å komme inn i motor. dette høres litt fjernt ut, men lufta oppnår for det første større fart, hvilket fører til at mer luft kommer inn i sylinder før ventilen stenger, og optimister mener og at ettersom denne kanalen går i fremkant av manifolden, så oppnår lufta noe mer kjøling på vei inn i sylinder. 850 GLT (B5254S) er eneste bil med dette systemet. anbefaler det hardt, selv om det kan være litt vedlikehold for å holde det fungerende over tid.

løsninga jeg hadde gått for er å ordne deg enten en ny blokk, eller en komplett motor (om du er i Osloområdet kjenner jeg en kar som er til.å stole på, jeg bytta motor i min for litt siden, da fikk jeg høre motoren gå i bilen den kom fra før jeg bestemte meg for å kjøpe. om det er noe galt med den, tar han den som regel tilbake, eller kompanserer på annen måte, send meg en PM om interessert). hadde samtidig fått tak i ledningsnettet til motoren du kjøper, slik at du har den riktige styringa til VVIS.

dissr motorene er morsomme åkjøre med, kan bli enda morsommere, lett å vedlikeholde, og tåler juling. jeg TROR ikke du kan bruke alle 20v blokker, men er ikke sikker på hvilke. lønner seg å ha en hvor olje og vannkanaler stemmer sånn høvelig med toppen:-)

tor-arne
08/11/12, 00:27
TAKKER FOR SVAR. DA HAR JEG ALTSÅ VVIS i min importerte 850 stv fra -96
trenger jeg og få med elnett siden jeg alt har dette i min bil da ?
vet du om pris på blokk, ubrukt eller renovert?

har hatt bilen siden -99 og synes enda det er moro og gi litt på, er futt i den. til det ikke var mere guff.
jeg har forresten ikke hatt noe vedlikehold på mitt vvis system. alt haar virket fint

Rockeren
08/11/12, 13:50
Jeg bygde om min 850GLT til T5 da min motor avgikk med døden. Angrer ikke et sekund på det, selv om det for min del kosta litt ekstra tid og penger.
Jeg måtte bl.a bytte ledningsnettet i motorrommet, fra sikringsboksen. Hvordan det er på 96 mod er jeg ikke sikker på. Jeg har 94 og satt inn 95 mod motor.
Hvis du likevel skal ha det ut, så hadde jeg vurdert en T5 fremfor originalmotoren. 225 turbohester er mye mer morro å kjøre med, enn 170 late, bensinslukende sugehester ;)
Det er absolutt verdt jobben mener jeg. Du får en bil som er MYE morsommere å kjøre, og som ikke bruker unormalt mye bensin. Kjøre pent = pent forbruk. Kjøre hardt/aktivt = høyt forbruk. Sier seg jo litt selv :)
Har nettopp fått igang min nå, og hadde det ikke vært for ørene hadde gliset gått helt rundt hver gang jeg setter meg inn og gir gass.. ;)

tor-arne
08/11/12, 15:16
alle forslag mottas m takk , men jeg synes ikke at min 170hk bruker altforgale m bensin.

computer sier på småkjøring som vi stort sett bedriver 1.1 i snitt.

kryper under literen på lange turer.

en kompis har 225 hk i sin og han sier at det er større borbruk der.

det skal sies at jeg har manuell kasse i gullet mitt :)

gswede
08/11/12, 15:27
ligger på 1,1 bykjøring med min 97`R automat. 0,85 på langkjøring

Just saying..

850GLTsilver
08/11/12, 22:05
alle forslag mottas m takk , men jeg synes ikke at min 170hk bruker altforgale m bensin.

computer sier på småkjøring som vi stort sett bedriver 1.1 i snitt.

kryper under literen på lange turer.

en kompis har 225 hk i sin og han sier at det er større borbruk der.

det skal sies at jeg har manuell kasse i gullet mitt :)
Har en GLT (170hk) som ligger jevnt på 0,8 blandet, og pent ned mot 0,6 på langkjøring. Automat.
GL'n jeg har har litt dårligere, og ligger på 0,85 blandet og Ca 0,7 på langkjøring. Automat den og.
Har mistanke om at disse to har litt forskjellig utveksling ut av kassa.

Steelseries850
08/11/12, 23:24
kom å hent blokk hos meg 1200 kr :P med stempler :P 1 med dårlig komp !:P

mrstfu
08/11/12, 23:42
Han svarte ikke etter første innlegget, ta spamminga på PM, Steelseries.

Sollien
09/11/12, 17:56
Jeg bygde om min 850GLT til T5 da min motor avgikk med døden. Angrer ikke et sekund på det, selv om det for min del kosta litt ekstra tid og penger.
Jeg måtte bl.a bytte ledningsnettet i motorrommet, fra sikringsboksen. Hvordan det er på 96 mod er jeg ikke sikker på. Jeg har 94 og satt inn 95 mod motor.
Hvis du likevel skal ha det ut, så hadde jeg vurdert en T5 fremfor originalmotoren. 225 turbohester er mye mer morro å kjøre med, enn 170 late, bensinslukende sugehester ;)
Det er absolutt verdt jobben mener jeg. Du får en bil som er MYE morsommere å kjøre, og som ikke bruker unormalt mye bensin. Kjøre pent = pent forbruk. Kjøre hardt/aktivt = høyt forbruk. Sier seg jo litt selv :)
Har nettopp fått igang min nå, og hadde det ikke vært for ørene hadde gliset gått helt rundt hver gang jeg setter meg inn og gir gass.. ;)

Har en S60 2l turbo og en 97 V70 170hk, vil da absolutt påstå at 170hk ikke er en lat bensinsluker ;) mye kjøreglede med den motoren der, om man kjører den riktig er den egentli ganske kjapp til å vær N/A :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

mrstfu
09/11/12, 21:01
kunne ikke vært mer enig, Sollien. med litt kreativ skruing har man en ganske så kvass effektkurve som stopper på 200hk, så er ingen sinke.

johmolan
09/11/12, 22:13
kunne ikke vært mer enig, Sollien. med litt kreativ skruing har man en ganske så kvass effektkurve som stopper på 200hk, så er ingen sinke.

Hva mener du med kreativ skruing?
Har du noen tips å komme med?

mrstfu
09/11/12, 23:27
nja, har ikke fått jort det selv ennå, men onkelen minhar gjort det på en GLT som idag går som løpsbil i Sverige. justert på originale kamdrev, på en streng dyno fikk han frem 197hk og 250Nm som beste resultat, på ellers dønn original motor.

han skal gjøre det på min, har bare ikke kommet så langt.:-)

johmolan
09/11/12, 23:32
nja, har ikke fått jort det selv ennå, men onkelen minhar gjort det på en GLT som idag går som løpsbil i Sverige. justert på originale kamdrev, på en streng dyno fikk han frem 197hk og 250Nm som beste resultat, på ellers dønn original motor.

han skal gjøre det på min, har bare ikke kommet så langt.:-)

Justert på originale kamdrev? altså ikke satt på justerbare kamdrev?
Uansett så må du komme med mere info om dette så fort som mulig :-)

mrstfu
09/11/12, 23:38
er justeringsmuligheter på originale kamdrev, jo. skal ikke garantere at dette gjelder alle GLTmotorer, men både min og onkels løpsbil har disse.

johmolan
09/11/12, 23:40
er justeringsmuligheter på originale kamdrev, jo. skal ikke garantere at dette gjelder alle GLTmotorer, men både min og onkels løpsbil har disse.

Ok, har bare hatt bilen min i ca 1 uke så har ikke sett dette, men er meget interessert i dette så om du kommer over mere info så send gjerne en pm.

mrstfu
09/11/12, 23:49
når jeg får gjort dette på min egen, blir det nok en HowTo eller kort beskrivelse av det. får bare følge med, kan godt hende at dette skjer på andre siden av nyttår, i tilfelle har jeg forlengst glemt at du vil ha PM:-)

850GLTsilver
10/11/12, 10:08
er justeringsmuligheter på originale kamdrev, jo. skal ikke garantere at dette gjelder alle GLTmotorer, men både min og onkels løpsbil har disse.

Kan bekrefte at det er justeringsmuligheter på kammene på GLT.

Rockeren
13/11/12, 17:31
Det bekrefter jo nok engang at motoren min ikke var bra.. Den var både lat og bensinslukende :p Men angrer ikke på byttet til T5 uansett jeg ;)

tor-arne
13/11/12, 23:17
ser ut for at jeg må dele motoren jeg har og måle sylindrene, kanskje det er gods igjen til en honing om det ikke er for gale slitt.
noen som har tips om hvor kjøpe stempelfjærer og nye bolter? kan vel ikke bruke de samme boltene om igjen hverken på toppen eller på dekselet?
ikke lett og finne noe som er trykktestet og iorden, såg vel helst at jeg slapp unna all skruingen.
fikk bedre tid nå for kona kjøpte seg v70 D5, så da blir det vel noen timer i garasjen og kanskje flere spørsmål til Dere underveis :)

tor-arne
20/11/12, 00:01
er det noen innpå her som nylig har sjekket opp priser på stempelringer,veivlager,rådelager og pakningsett til b5254s ?

850GLTsilver
20/11/12, 12:06
er det noen innpå her som nylig har sjekket opp priser på stempelringer,veivlager,rådelager og pakningsett til b5254s ?

Stempelringer har jeg ikke alene, da jeg kjøpte komplette stempler.

Stempler Ca Kr. 600,- per stykk
Veivlager Ca Kr. 1800,-
Rådelager Ca Kr. 1200
Pakningsset Ca Kr. 1200,-
Og så må du ha slik flytende pakning. Rundt 500,- på Volvo

Kjøpt hos Oslo Motorservice

tor-arne
20/11/12, 17:20
takker for svar :)

er vel snakk om like lager og samme dim på stempelfjærer siden det kun er behov for en kjapp honing?
las en plass at det var smart og bytte oljepumpe også, hvorfor det?
motor er kun gått 220 tusen km. ingen tilbakespoling siden jeg er eier nr 2.
lager viser tegn på dårlig smøring, noe som kan bekreftes da jeg har vært dårlig på olje og filter bytte :( samt feil olje...

johmolan
20/11/12, 20:33
Hvilken olje skal disse motorene ha?

tor-arne
20/11/12, 21:22
Hvilken olje skal disse motorene ha?
har forstått det slik at de skal ha syntetolje

850GLTsilver
20/11/12, 23:38
takker for svar :)

er vel snakk om like lager og samme dim på stempelfjærer siden det kun er behov for en kjapp honing?
las en plass at det var smart og bytte oljepumpe også, hvorfor det?
motor er kun gått 220 tusen km. ingen tilbakespoling siden jeg er eier nr 2.
lager viser tegn på dårlig smøring, noe som kan bekreftes da jeg har vært dårlig på olje og filter bytte :( samt feil olje...

Er en fargekoding, samt en nummerserie stemplet inn i blokka som forteller hvilke lagerskåler som skal hvor.
Er veldig greit å sjekke ved hjelp av plastigauge når man skifter, så regn med å måtte bytte skåler dersom veivakselen har fått skader. (sjeldent)

Til spørsmål om olje på disse motorene så kjører jeg selv på 5W50 fra Biltema. Funker helt knall.
Da jeg har to biler så tester jeg også med Magnatec 5W40 på den andre bilen, for å se om det er noen vesentlige forskjeller med tanke på koksing og lekkasjer
Kan ikke si at jeg ser noe som helst riktig ennå. Skal nevnes at motoren i bilen som går på Biltemaolje er under utskifting. Har gått pene 555565Km.

tor-arne
20/11/12, 23:52
Er en fargekoding, samt en nummerserie stemplet inn i blokka som forteller hvilke lagerskåler som skal hvor.
Er veldig greit å sjekke ved hjelp av plastigauge når man skifter, så regn med å måtte bytte skåler dersom veivakselen har fått skader. (sjeldent)

Til spørsmål om olje på disse motorene så kjører jeg selv på 5W50 fra Biltema. Funker helt knall.
Da jeg har to biler så tester jeg også med Magnatec 5W40 på den andre bilen, for å se om det er noen vesentlige forskjeller med tanke på koksing og lekkasjer
Kan ikke si at jeg ser noe som helst riktig ennå. Skal nevnes at motoren i bilen som går på Biltemaolje er under utskifting. Har gått pene 555565Km.

takker :)

du tenker da på innstemplingen i kortenden mot girkassen ? eller den lille "hyllen" hvor det står b5254s ?

jeg har kjørt på biltema sin 10-40 mineralolje.

ble paff da jeg åpnet motoren, kanal var tett av greaselignende gugge fra oljeseparator og helt til utløp i bunnpanna. men fikk for mange år siden beskjed av en volvomekaniker at jeg kunne bare ta av slangen til insug ved fellen og blåse "litt" der en gang i året, så ville det være åpent.
tror nå at det var et dumt råd og følge ja...

850GLTsilver
20/11/12, 23:53
takker :)

du tenker da på innstemplingen i kortenden mot girkassen ? eller den lille "hyllen" hvor det står b5254s ?

jeg har kjørt på biltema sin 10-40 mineralolje.

ble paff da jeg åpnet motoren, kanal var tett av greaselignende gugge fra oljeseparator og helt til utløp i bunnpanna. men fikk for mange år siden beskjed av en volvomekaniker at jeg kunne bare ta av slangen til insug ved fellen og blåse "litt" der en gang i året, så ville det være åpent.
tror nå at det var et dumt råd og følge ja...

Nei, denne innstemplingen er inne i nede på blokka girkassesiden om jeg ikke minnes helt feil. Den på toppen av blokka angir hvilke stempler som er i motoren originalt.

tor-arne
20/11/12, 23:59
Nei, denne innstemplingen er inne i nede på blokka girkassesiden om jeg ikke minnes helt feil. Den på toppen av blokka angir hvilke stempler som er i motoren originalt.

takker :) skal nok finne den imorgen, må vaske ferdig så det er mulig og lese av. tykt lag m dritt i hele innsiden av blokk og bunnpanne.
nytt spørsmål på strak arm har manuell kasse og var en her som mente at vi nok har forskjellig utv. på kassene da jeg bruker ca 1.1 på mila og han låg godt under literen. hvor finner jeg ut utv på min kasse? og er samme motor levert m forskjellig sådan?

850GLTsilver
21/11/12, 00:07
takker :) skal nok finne den imorgen, må vaske ferdig så det er mulig og lese av. tykt lag m dritt i hele innsiden av blokk og bunnpanne.
nytt spørsmål på strak arm har manuell kasse og var en her som mente at vi nok har forskjellig utv. på kassene da jeg bruker ca 1.1 på mila og han låg godt under literen. hvor finner jeg ut utv på min kasse? og er samme motor levert m forskjellig sådan?

Det er sånn "korte turer guffe" det.
Er et resultat av et par ting. Mye kondens kan dannes når man kjører korte turer, og denne kondensen har en tendens til å legge seg i veivhusventilasjonen.
Etter hvert så tettes veivhusventilasjonen av denne guffa, og enda mere kondens dannes og så er det hele i gang.
Anbefaler innkjøp av ny veivhusventilasjon, inkludert oljeutskiller slik at systemet er rent og pent.
Volvo selv har en gang anbefalt at flammefellas plastikkfilter med fordel kan plukkes ut. (Gir litt større fart på avluftingen av veivhusgasser)

Girkassene er originalt merket med hvilken utveksling de har på utgående aksel.
Dette merket er dessverre en påklistret papirlapp og er som regel borte eller uleselige på disse bilene.
Skal du bytte så må du nok få tak i ei kasse fra en leverandør som holder rede på slike ting også.
Er svært enkelt å finne ut av når man har kassa foran seg.

tor-arne
21/11/12, 00:26
takker for mange tips og råd innpå her :)
da blir det og få tak i lager og ringer snarest.
strekkbolter må vel også til forstår jeg.
ser at ingen har svart noe/ kommentert om jeg må ha ny oljepumpe, har ikke byttet det på noen motorer tidligere selv men mener jeg såg innpå her at det burde/måtte gjøres når en sku renovere motor.????