PDA

Vis full versjon : Har behov for ny dynamo - biltema bosch dynamo?



samaron
06/11/12, 22:04
Heisann,

Dynamoen på bilen min (86-modell 740) har i det siste laget litt stygge kvinelyder når den sviver. Reima er splitter ny og strammet til, så er ikke det som er problemet for dem som mener det.

Uansett... Bilia ville ha 4500kr for en dynamo, som byttedel. Dette var litt vel dyrt. Fant ut at Biltema selger dynamoer som tilsynelatende er helt identiske med Volvo sine. Bosch dynamoer, som Volvo også bruker. Noen som har erfaring med disse? Altså, dette vil passe rett på bilen? Dynamoen det er snakk om: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Dynamo/Dynamo/Dynamo-12-V-100-A-63626/
Ser at min bil har fått en 70A dynamo en gang i livet sitt, i følge håndboken jeg har så skal min utgave (turbo intercooler) ha en 100A dynamo. Så tenkte å likegodt kjøpe en helt ny. Siden det ikke er returrett på dynamoer, så er det litt kjedelig å kjøpe feil type. Håper noen har kjennskap til disse.


- Frank

Svirre
06/11/12, 22:33
Biltema dynamoene er bosch greier, og det er jo kvalitet :) Ellers aldri hatt problemer med disse, så er bare å fleske til med stor dynamo!

EDIT: Om du ikke har returrett, så trer angrerrettsloven inn uansett. Da har du 2 uker på deg fra kjøpsdato.

samaron
06/11/12, 23:51
Det er samme typen dynamo altså, så skal passe uten problemer med festene?

Svirre
07/11/12, 19:44
Jepp...

turb00le
08/11/12, 04:54
Passa i allefall på min, mener det er samma som jeg har.

samaron
08/11/12, 05:37
Er vel bare å ta turen innom Biltema og oppgi registreringsnr. til bilen min? Eller må dem ha noe annen informasjon også for å kunne finne riktige deler til bilen min?

samaron
09/11/12, 17:58
Var innom Biltema i dag. Dem fikk ikke opp noe modell-spesifik på min bil. Beste alternativet dem kunne komme med var en dynamo som var under universal kategorien. Ba dem bestille den inn, så får se på tirsdag om den er brukende. Noe jeg bør være obs på angående dynamoen? Kontakter, reimhjul osv.

850GLTsilver
10/11/12, 10:42
Var innom Biltema i dag. Dem fikk ikke opp noe modell-spesifik på min bil. Beste alternativet dem kunne komme med var en dynamo som var under universal kategorien. Ba dem bestille den inn, så får se på tirsdag om den er brukende. Noe jeg bør være obs på angående dynamoen? Kontakter, reimhjul osv.

Kontakter og reimhjul tar man alltid vare på, i alle fall til man har fått på plass den nye dynamoen.
Prøv å sammenligne alle innfestinger og mekanisk likhet før du skrur ut den gamle, og i alle fall før du skitner til den nye. Letter å få byttet/returnert da.

samaron
10/11/12, 14:43
Om reimhjulet skulle være ulikt, så kan det byttes over? Skulle vel anta det siden begge er Bosch. Får se på tirsdag hvordan den ser ut. Bilen er foreløpig enda på verksted, så får knipse noen bilder fra en annen bil som jeg kan sammenligne med.

Svirre
11/11/12, 00:33
Skal fint kunne bytte over hvis du har reimhjul som stikker ut langt eller kort. Muttertrekker og haske på hånda for å holde reimhjulet så løsner det lett ;)