PDA

Vis full versjon : D5ern "hoster" av og til når den skal starte...



Lasse B
04/11/12, 19:26
I det siste har V70en kødda litt ved start..
Når man vrir på nøkkeln slår starter inn og bynner å sveive rundt som normalt,men så er det akkurat som om att all motstand forsvinner av og til.. (vanskelig å forklare). Startern går rundt,så "hostes" det og bilen starter ikke.
Visst det hadde vært dårlig starter ville vell den ikke oppført seg sånn? Det er jo innslag eller ikke?

Lasse B
07/11/12, 20:13
Ringte Bildesign idag å skulle bestille ny starter,men han mente det hørtes ut som det kunne mangle ei tann på svinghjul...blah...

Torsen67
07/11/12, 21:52
Hvilke årsmodell har du?

Revell
07/11/12, 21:56
Brodern hadde samme problemet og det var dysene som var problemet der iallefall:)

Lasse B
07/11/12, 22:19
Hvilke årsmodell har du?


04 modell

Lasse B
07/11/12, 22:20
Brodern hadde samme problemet og det var dysene som var problemet der iallefall:)

Dysene? ALLE??

Revell
07/11/12, 22:28
var en eller to dyser som var tett

Torsen67
08/11/12, 18:20
Jeg ville prøvd å kjøre en tank med Omega 992 dyserens. Da vil fort finne ut om det blir bedre og det gir jo en indikasjon på hva det kan være.

MadAss
08/11/12, 18:43
Ringte Bildesign idag å skulle bestille ny starter,men han mente det hørtes ut som det kunne mangle ei tann på svinghjul...blah...

Er vanskelig å diagnosere for oss som ikke har hørt lyden, men er ikke et uvanlig fenomen på 03-04 med automat at startkransen ryker.
Ta ut starteren og drei motor for hånd. Se inn i "starterhullet" etter knekte tenner på startkransen

Lord_Hatlem
08/11/12, 18:45
skal følge med på denne tråden, har delvis det same problemet sjølv, bilen min er tungstarta, og hoster ein del under oppstart,
eg har til no gjort dette for å prøve å få bukte med problemet;
-Skifta alle glødeplugger
-sjekka alt elektrisk til gløding
-Bytta fødepumpe i tanken
-bytta diseltrykksregulator
-2 dyser er bytta
- dei tre andre er testa i benk og funne ok
-skifta startar
-testa disel pumpa
-skifta disel filter
-sjekka registeret
-bytta rail sensor
har forsatt ikkje funne feilen, har tatt ein komp test sjølv der det ser ut til at 2 sylindrer har for lav kompresjon, men stoler ikkje heilt på utstyret eg brukte so planen er å få den inn på verkstad igjen denne mnd å få sjekka da, trur vell egentlig at det er det som er årsaken men litt merkelig det og sidan den ikkje bruker verken vatten eller olje...

men eg ville heller satt penger på å teste dysene enn å skifte starter i ditt tilfelle, virker som dei fleste D5 motorane på tidlige modeller må byttast før eller seinare

Torsen67
08/11/12, 21:21
skal følge med på denne tråden, har delvis det same problemet sjølv, bilen min er tungstarta, og hoster ein del under oppstart,
eg har til no gjort dette for å prøve å få bukte med problemet;
-Skifta alle glødeplugger
-sjekka alt elektrisk til gløding
-Bytta fødepumpe i tanken
-bytta diseltrykksregulator
-2 dyser er bytta
- dei tre andre er testa i benk og funne ok
-skifta startar
-testa disel pumpa
-skifta disel filter
-sjekka registeret
-bytta rail sensor
har forsatt ikkje funne feilen, har tatt ein komp test sjølv der det ser ut til at 2 sylindrer har for lav kompresjon, men stoler ikkje heilt på utstyret eg brukte so planen er å få den inn på verkstad igjen denne mnd å få sjekka da, trur vell egentlig at det er det som er årsaken men litt merkelig det og sidan den ikkje bruker verken vatten eller olje...

men eg ville heller satt penger på å teste dysene enn å skifte starter i ditt tilfelle, virker som dei fleste D5 motorane på tidlige modeller må byttast før eller seinare

Dette går jo for å være gode motorer, og jeg er ganske sikker på at de skal kunne gå laangt med riktig vedlikehold. Selv bruker jeg additiver på ca hver 3-4 tank. På tre biler har jeg aldri sliti med dyser. Den forrige jeg hadde, en Freelander TD4 2001 mod, brukte hverken olje eller hadde dårlige dyser. Startet på første slaget i -25 grader. Den hadde gått 305 000 når jeg solgte den.

Det er to grunner til at jeg bruker additiver. Det ene er for å holde dysene rene, det andre er for holde brennkammer rent. Det renser der også stempelringene noe som gjør at de ikke setter seg, noe som opprettholder komp. Diesel kokser mer en bensin, derfor er "rengjøring" viktig. Men vet mange ikke har tro på additiver.

mister j
09/11/12, 08:52
Vil vel kansje tro at om det var så bra/nesten unverlig, så hadde dette nok vært tilsatt fra oljeselskapenes selv...
Som du skjønner: I am NOT a beliver :)

Torsen67
09/11/12, 11:47
He he, nei det er helt greit det. Men nevøen min som jobber i en kjent verksted-kjede har nettopp vært på kurs med Relakta. Der fikk de se hva feks EGR og diesel gjør med en motor over tid. Det kommer ut så mye dritt og røyk når de kjørte rens på en motor at verkstedets eksosavtrekk ikke klarte å dra unna. Noe av det de lærte var bla. at stempelringene setter seg, som igjen reduserer kompresjon. Problemet er kjørestilen i norge. Det er sjeldent vi får ligget i 120-140 km/t over tid slik de gjør nede i europa der de får blåst ren motoren. I AM a beliver:)

mister j
09/11/12, 11:57
Og Relekta selger dette? Hmmmm.... (i tilegg til noen dritbra krympestrømper :))
I rest ny case :D

Lasse B
17/01/13, 22:41
Ny starter er montert,hører nå hvor sliten den gamle var.
Såvidt den orket å tulle rundt. Den nye har myyye mere fart kan man si :)

HansM
17/01/13, 22:59
Ny starter er montert,hører nå hvor sliten den gamle var.
Såvidt den orket å tulle rundt. Den nye har myyye mere fart kan man si :)

Langt har bilen din rullet? Noe lyd/filmklipp fra hvordan en frisk starter låter?

gswede
17/01/13, 23:21
Hjalp det på startproblemet da?

Tipper gasspjeldet ditt er kokset til noe vederstyggelig. Har sett dem kokset igjen til det bare var 50% åpning igjen, bilen sveiv men var tungstartet. Gratis fix å gjøre det selv, tar 10min.

Lasse B
18/01/13, 09:39
Den er gått 237000. Nei ingen lydklipp,men drar like fort rundt som gammel Toyota ;-)

Og ja,har ikke hatt feilslag siden.

Steen
18/01/13, 11:01
Hjalp det på startproblemet da?

Tipper gasspjeldet ditt er kokset til noe vederstyggelig. Har sett dem kokset igjen til det bare var 50% åpning igjen, bilen sveiv men var tungstartet. Gratis fix å gjøre det selv, tar 10min.


Hvor sitter gasspjeldet på D5 motorene?

eab
18/01/13, 17:53
Mangler vel gasspjeld, men gudbedre så mye gunk som samler seg i rør/slanger inn mot innsuget. Gravde ut mye dritt på min iallefall.

gswede
18/01/13, 23:15
Gasspjeld og gasspjeld fru blom, det viktigste er vel at en blir forstått. Som eab over her..:-)

Steen
19/01/13, 09:15
Har gravd dritt ut av di slangene opp mot innsuget flere ganger :) Men ble mindre dritt der etter jeg blokkerte egr.