PDA

Vis full versjon : Antilag, er det mulig å få det holdbart?



eMTea
04/11/12, 13:43
Hei!

Jeg vet antilag er noe som utgjør stor belastning på manifold/grenrør, turbo og eksos, men er det mulig å overdimensjonere noe eller designe det på en slik måte at det blir holdbart?

Nå tenker jeg ikke holdbart som i daglig bruk, men for banebruk. Har liksom ikke lyst til å bytte turbo/eksos/grenrør etter hver trackday ;)

Truckdriver
07/11/12, 00:01
Det enkleste du gjør er å holde antilagen så mild som mulig og ikke kjøre den over lengre tid i strekk. Med datasprut kan du ofte programmere den til å slå seg av etter så så mange sekunder når motoren ikke brukes. I tillegg til det du nevner så er antilag også hard mot eksosventiler.

eMTea
07/11/12, 14:41
Ventilene også ja, det burde jeg skjønt, så det er litt gambling å kjøre med? Man setter jo grenseverdier i sprutet, at TPS må over 5% og turtallet må være over 2500omdr f.eks, slik at hvis man slipper gassen helt, så er den ikke aktiv, man må legge foten lett på.


- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

Truckdriver
07/11/12, 21:27
Har eksperimentert litt med mild antilag, men ikke brukt det aktivt under kjøring. Uten å gi gass, kunn med den maksimale luftmengden orginal uporta tomgangsmotor leverer, klarte jeg å bygge opp ca 0,2bar ladetrykk i trykkrøret før gasspjeld på litt over 2000rpm. Under kjøring har jeg fult ladetrykk på ca 3200rpm.
Dette var kunn med tenningsenking, ekstra drivstoff og ekstra luft fra tomgangsmotor. Jeg brukte ikke tenningskutt.
Men klart, om du har en turbo som er treg å spoole så kan innstillingene du foreslår hjelpe for å holde den i gang.