PDA

Vis full versjon : Dekkslitasje



Gneis
03/11/12, 22:52
Jeg har en 08- V70 som sliter den indre banen/mot kant på dekka foran.
Bilen er senka med Heico fjærer, går stødig, ingen sporing og ingen risting i ratt. Stødig som fjell.
Dekkslitasjen er lik på begge sider foran.

Jeg har hatt bilen på 4 hjulskontroll 2 ganger.
Første 4 hjuls kontroll etter senking og andre kontroll etter at corden kom frem..
Jeg antok først "uheldig" justering, men er nå skeptisk siden jeg sliter ut dekka igjen.
Begynner å bli dyrt dette!

Har noen av dere like erfaring eller tips til hva dette kan være?
Kan det være utslitte foringer?

Anders E
03/11/12, 23:38
Jeg har hatt en senket 97-V70 med 17'' som sleit jula på innsiden. Den hadde hatt 4-hjulskontroll.
Har en V50 med 18'' nå som ikke er senket, men sliter innsiden den også. Men kjører fint 2 sessonger på dem før innsiden er nedslitt, så jeg bryr meg ikke lengere om det.

todleif
04/11/12, 15:39
Har du litt negativ camber på bilen?
Eg veit ikkje om den kan justeres eller at den har begrensa justeringsmuligheiter.
Har du infoen om 4-hjulskontrollen?

Stig-Arne
04/11/12, 20:16
Har akkurat samme problemet.
At den sliter innsiden på begge sider kan mest sansynlig komme av for mye spissing.
Få litt mindre spissing så skal dekkslitasjen jevne seg mer ut, men ulempen er at bilen blir mer følsom for spor i vegen. Noe vi har i søkk og hav her til lands. Så er litt hva man vil prioritere, eller fin e en gylden middelvei

Er også lurt å sette forhjulene bak og omvendt etter 1 sesong, særlig på 2 hjulsdrevne biler, da vil du jevne ut sliasjen mye.

På min bil så sliter den indre v. Forhjul.. men siden de dekkene skal bak til neste sesong, så ser jeg ikke så mørkt på det. Er ikke snakk om stor sliasje heller.
Men husk det at, ett dekk som er feilslitt, vil alltid slites skjevt. Så for å få bekreftet at bilen er riktig på forstillingen, så må du ha nye dekk.

MadAss
06/11/12, 21:34
Om du fortsatt sliter innside etter firhjulskontroll er det grunn til reklamasjon.
Svært få tar høyde for cambervinkelen når de justerer spissinga nå til dags. Om du har mye negativ camber MÅ det justeres på ekstra mye spissing - gjerne over det anbefalte, for å kompansere for innvendig dekkslitasje!

Gneis
14/01/13, 17:56
Det tyder på dårlig jobb på 4 hjulskontrollen, den viser ingen tegn til slitasje nå lengre.

Ola Hagen
02/12/13, 20:01
Mora mi har 2008 v70 med 18" sommerdekk og 17" vinter. Sommerdekka slites på innsiden, samme på min 2002 v70n. 4 hjuls måling mange ganger, mangler justeringsmulighet bak av camber..