PDA

Vis full versjon : Lade batteri



Løven
31/10/12, 14:57
Kan jeg la batteriet stå koblet i bilen når jeg lader det opp?Dette er en S80

MadAss
31/10/12, 19:13
Det går fint. Hvilken årsmodell har du?

Nyere biler har BMS (batteriovervåkning) sensor, og da skal man ikke koble minus på lader direkte til batteriet.
BMS giveren står på minuspolskoen, med to ledninger tilkoblet. Laderen skal kobles til bak denne (feks til karosseriet i bilen)

Løven
31/10/12, 20:51
Bilen er en S80 D5 2007.

MadAss
31/10/12, 21:02
Da har den ikke BMS.
Ingen fare å ladde batteriet i bilen, men bruk helst elektronisk regulert ladder (tenkende).

Mojito71
11/11/12, 20:57
Hvordan finner en ut om bilen har BMS eller ikke? Jeg har en XC70 MY11, og tenkte å lade den litt før den kaldeste vinteren kommer. Blir for mye småkjøring :)

todleif
12/11/12, 10:30
Hvordan finner en ut om bilen har BMS eller ikke? Jeg har en XC70 MY11, og tenkte å lade den litt før den kaldeste vinteren kommer. Blir for mye småkjøring :)

Kva slags lader har du?
Er jo berre å ikkje koble direkte på batteriet. Eg har batteri i bagasjerommet på min bil og kobler batteriladeren i motorrommet.

MadAss
12/11/12, 17:43
MY11 har BMS sensor og batteriet i motorrommet. Bruk tenkende lader og unngå å koble minuspolen til laderen rett på batteriet. Bruk heller et jordingpunkt ved siden av eller motor som minus.

Todleif: Du får større ladespenning (bedre effekt) ved å koble lader direkte til batteriet i bagasjerommet, da ledninger og koblingspunktet i motorrommet fører til spenningstap.

todleif
12/11/12, 22:04
MadAss: Er litt kronglete å koble lader på batteriet bak i min S60.
er jo ikkje mykje strøm laderen gir, so eg rekner ikkje med at det er spenningsfall. Men eg skal sjekke neste gang eg skal vedlikeholdslade batteriet.

MadAss
13/11/12, 22:17
Om man bruker CTEK lader, så kan jo man skru fast den løse kabelen, slik at den ligger klar og man slipper å ta bort batterideksel ol. for å koble til :)
Locked her på forumet har en fiffig løsning med CTEK lader :)

Mente bare at det optimale var direkte på batteriet, men foran funker nok greit det og.
Men har sett mange biler med 2 volt spenningsfall ved koblingspunktet i motorrommet når motor står og lader på tomgang.
Kan ofte være greit å gå over å lodde kabelskoene, dersom startmotor går seint rundt

Voolvoo
13/11/12, 22:25
kjør på C-TEK lader og sett den på ''Recond'' sender små impulser :)

todleif
13/11/12, 23:58
Er C-TEK lader eg har. (xs3600) C-TEK lader anbefalles!

Den løse ledningen har eg ikkje koblet til. Går greit å åpne panseret på Volvoen. Andre bilen min har batteriet framme, so det er lett å komme til. Er og greit å komme til batteriet på mc`n, so ledningen blir ikkje brukt foreløpigt.