PDA

Vis full versjon : Tuning V70N 2.0T? rekomenderes?



scouhound
31/10/12, 09:27
Hei,

Har nylig skaffet meg ny volvo. V70N 2.0T -05. Er svensker opprindelig og har i de siste mange år kjørt volvo turbo. 2.0T finnes jo ikke i sverige uten er en ren export-motor. Pengene holdt ikke til en T5 så det måtte blive 2.0T :). Volvo koster jo noen kroner på denne siden grensen mildt sagt :). Synes umiddelbart den har en ganske trivelig karaktær men føles likevel underdimensjonert til bilen. Lurer litt på "chipp"-tuning.

Er det noen som har prøvd tuning som f.eks. http://sv.bsr.se/products/t803/ til sin 2.0T??

Lurer litt på:
-drivstoff-forbruk i forhold til orginal
-merker man stor forskjell i f.eks. forbikjøringspotensial på landevei? (det er i stort sett det jeg bruker hestene mine til... rejser ikke ved lyskryssen :) )
-noen som opplevd økt slitasje? Er det driftsikkert?

Taknemlig hvis noen hadde litt personlige opplevelser at dele...

VH / Peter

FroBe
31/10/12, 09:43
Det er ikke tillitvekkende når BSR ikke har kontroll over hvor mange hestekrefter motoren har i utgangspunktet.
I overskriften viser de 180hk, men ellers refererer de til 197hk som original effekt...

Edit: Takk til Mikael for en god forklaring på avviket.

Kusa
31/10/12, 10:37
Med chip "tuning" blir bilen din mest sannsynlig meir gjerrig på drivstoffet. Derav hvordan du bruker de ekstra hestekreftene. Visst du liker å kjøre "tylete" så blir nok det en liten økning, men selv kjører eg ganske ivrig og kjører ofte forbi biler. Men ligger på litt mindre forbruk enn original.

Det blir selvsagt med slitasje fordi at karosseriet / drivverket og liknande er ikkje tilpassa til så mykje HK. Ellers er det bare å kjøre på vil jeg si! :)

Mikael
31/10/12, 10:44
Det er ikke tillitvekkende når BSR ikke har kontroll over hvor mange hestekrefter motoren har i utgangspunktet.
I overskriften viser de 180hk, men ellers refererer de til 197hk som original effekt...
Det er nettopp det BSR har.
BSR benkkjører alle motorvarianter de chiptuner, både før og etter chip.
Effekt som står først er det som er oppgitt av forhandler (163, 180 osv.).
Når du så går inn på stegene, får du effekt som er målt av BSR, før og etter chip. Samtidig med grafer som viser målingene. En god del av Volvo sine motorer har mer effekt i motor enn oppgitt av Volvo selv.

Har selv BSR steg 1 på min S80 2.0T, og har ikke hatt noen problemer med det hittil. Gir god effekt i forhold til originalt, merker det GODT når chipen taes bort.
En annen fin ting er også PPC modulen du får med chiptuning. Her kan du også kjøpe med feilkodeleser.
Har dog lite erfaring med andre fabrikanter.
Min går nå på ca. 1.1 på bykjøring med denne chiptuning. Har en noenlunde grei kjørestil, men en god del køkjøring.

scouhound
31/10/12, 11:30
Jeg tenkte bruke Autotech i Sverige da jeg vet at de har meget go omtale og er noen av de beste i sverige til volvo.
http://atechmotor.com/volvo/v70n/20t/trimpaket/steg-1/

Så lenge det ikke er mange som haft problemer med driftsikkerheten så er det greit... litt slitage får man jo regne med :)

Jeg kjører forholdsvis blandet. En go del cruising på motorvei i ca 120 og litt bykjøring. Synes dere at drivstoffforbruket gått ned ved rolig kjøring? De fleste av mine kilometer kjøres jo på motorvei... Grunden til at jeg vil "tune" er at jeg vil ha bedre forbikjøringspotensial og bedre drivstof-økonomi på de lange turerne på motorvei...

Er det vært pengene??

Kusa
31/10/12, 15:12
Jeg tenkte bruke Autotech i Sverige da jeg vet at de har meget go omtale og er noen av de beste i sverige til volvo.
http://atechmotor.com/volvo/v70n/20t/trimpaket/steg-1/

Så lenge det ikke er mange som haft problemer med driftsikkerheten så er det greit... litt slitage får man jo regne med :)

Jeg kjører forholdsvis blandet. En go del cruising på motorvei i ca 120 og litt bykjøring. Synes dere at drivstoffforbruket gått ned ved rolig kjøring? De fleste av mine kilometer kjøres jo på motorvei... Grunden til at jeg vil "tune" er at jeg vil ha bedre forbikjøringspotensial og bedre drivstof-økonomi på de lange turerne på motorvei...

Er det vært pengene??

Dette er verdt pengene fullt ut.
Du får mindre drivstoff forbruk i ditt tilfelle som eg forstår. Og ja, forbikjøring blir ein leik da ein har chippa bilen spør du meg. Har ein V70 AWD D5 -07 som har originalt 185hk, har ein chip i denne (hugser ikkje kva den heiter) men er i det øvre siktet av HK ytelsen. Eg kan flytte på ei klemme som gir meir eller mindre effekt dersom dette er eit behov. Har funnet mitt punkt for min kjøring.
Hugser eg var i drammen for å fikse chip, dette var da på ein XC70 -09 (har flytta over til min V70 no)