PDA

Vis full versjon : Mye trykk i veivhus.. Toppakning?



daols1
27/10/12, 22:42
Heisann

Bare månder etter jeg rensket veivhusventilasjonen og byttet oljefella på 850 til min far har det oppstått ekstremt trykk i veivhuset..

Såpass mye at man tydlig kan se eksos røyk kommer opp av hullet til peilepinnen...

Lurer da på hva som kan være galt.. Hva pleier det å være på disse bilene? Er det så enkelt som toppakning?

Problemet har ikke oppstått gradvis men helt plutselig.. så det kan vel tyde på toppakning eller?

Evt hvor kjøper jeg den og hva bør jeg kjøpe med? Ventiltettinger må vertfall også byttes.. Noe annet?

Dette gjelder forresten 2.5 10v 94 modell
Mvh David
Takker For Svar :)

brynna
28/10/12, 09:20
Hvis du er sikker på at veivhusvent er ok... hadde jeg tatt en sylinderlekkasjetest også. Du kan da feilsøke stempelringer og eller ventiltetninger.

Du må også sjekke etter trykk eller eksos i kjølevannet og vann i oljen. Hvis.. defekt toppakning

daols1
28/10/12, 11:21
er ikke vann i oljen.. men bilen bruker kjølevann.. og det er ganske mye trykk i kjøle systemet.. Mer en vanlig føler jeg:) men uansett om veivhusventilasjonen har tett så skulle det vel ikke være så vannvittig mye trykk i systemet? kan se en god og tydlig stråle eksos komme opp av peilepinnen hehe.. men skal se om jeg kan få kjørt en komptest..

For å sjekke silynder lekkasje så tester man vel først.. For å så helle en liten skvett olje oppi og teste igjen eller tar jeg feil?

Varm eller kald motor?

Mvh David

Voolvoo
28/10/12, 12:05
Varm motor. Test først uten olje :) så tar du en teskje olje i en og en sylinder mens du tester :)
Hørt at sylinder nr 3 er svakhet på 5erne

850GLTsilver
29/10/12, 19:40
er ikke vann i oljen.. men bilen bruker kjølevann.. og det er ganske mye trykk i kjøle systemet.. Mer en vanlig føler jeg:) men uansett om veivhusventilasjonen har tett så skulle det vel ikke være så vannvittig mye trykk i systemet? kan se en god og tydlig stråle eksos komme opp av peilepinnen hehe.. men skal se om jeg kan få kjørt en komptest..

For å sjekke silynder lekkasje så tester man vel først.. For å så helle en liten skvett olje oppi og teste igjen eller tar jeg feil?



Varm eller kald motor?

Mvh David

Stikk nesa oppi ekspansjonstanken når motor går på tomgang.
Lukter det eksos der, så er toppakningen gåen. Garantert.

Selsgutten
11/03/13, 12:34
Varm motor. Test først uten olje :) så tar du en teskje olje i en og en sylinder mens du tester :)
Hørt at sylinder nr 3 er svakhet på 5erne

Er som nevnt : sylinder nr 3 på 5ere er vist mest utsatt for slitasje/skader
Min b5252s rett etter jeg gikk til innkjøp av den. Da va det riktig nok full streik i alt som hadde med nr 3 å gjøre ( dyse, ventil, ventilfjær, tenning osv. )

Robert H.
11/03/13, 19:40
Stikk nesa oppi ekspansjonstanken når motor går på tomgang.
Lukter det eksos der, så er toppakningen gåen. Garantert.¨

Eller kjøp en slik på Biltema:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Sylinderlekkasjetester-191299/
Garanterer at den feier all tvil til side dersom det er usikkerhet om det er toppakning.

850GLTsilver
16/03/13, 13:08
¨

Eller kjøp en slik på Biltema:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Sylinderlekkasjetester-191299/
Garanterer at den feier all tvil til side dersom det er usikkerhet om det er toppakning.


Næh.
Nesa fungerer mye bedre til det på disse bilene.
Er veldig enkelt dette: Sylinderne er 100% omsluttet av kjølevann.
Dermed vil ikke blåst toppakning noensinne kunne lage trykk i veivhuset.
Derimot er første trinn egentlig å fjerne den lille plastskiva inne i flammefelle på veivhusventilasjonen.
(Sitter rett under innfestinga av gasswaieren der fremme.)
Ofte er dessverre oljeavskilleren uansett full av slik gulgråsort gørje som tetter ventilasjonen i god tid før gassene kommer frem til flammefella.
Er bilen stort sett brukt til småkjøring, så vil man nesten kunne være garantert at det er tett nede der.
Er bilen derimot stort sett kjørt god og varm ved hver tur, så er gjenkokset flammefelle nesten helt sikkert til stede.

Er ikke spesielt sylinder 3 som er "svake" på disse motorene. Jeg har vært gjennom fire motorer, og har vel hatt to av de hvor 3-eren har vært den sylinderen som har vært i best stand faktisk.