PDA

Vis full versjon : V70 awd kjøp



Anders Dybvadsskog
27/10/12, 20:35
Vurderer meg en v70 aws av første typen som ekstra bruksbil, hvordan er disse å komme seg fram med om vinteren. Hørt mye negativt om v70n og awd, men kan ikke huske å hørt det om første årgang?

hgnubel
28/10/12, 12:56
Helt topp fremkommelighet på vinteren :) Synes jeg da. På min merker jeg knapt noen forsinkelse før bakhjulene er med. Eneste gang det har vært et tema hadde bilen stått ute i 8-10 minus et par dager og skulle rett opp en ubrøytet is og snødekt bakke...

Men jeg er litt forvirret, for det var tilnærmet likt fra 97-00, bare mer forspenn i viskosen fra 99 for litt raskere innkobling (mindre hjulspinn for å varme opp viskosen).

Og så skulle det såvidt jeg forstår være fremdeles ganske likt 00-02, og i 03 kom elektronisk styrt Haldex som ble raskere og enda raskere i 06... Men hvorfor har da 00-02 så dårlig rykte?

Er det fortjent eller mest pga den "berømte" videoen der en XC blir sammenlignet med en Legacy (eller lignende)?

volvoRsport
28/10/12, 13:11
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=m1y_t5w_efk

Anders Dybvadsskog
28/10/12, 19:21
Ja det virker jo som det fungerer her, litt treigt kanskje? Noen ting man må se opp for på disse da?

tennpluggen
02/11/12, 20:44
jeg lurer på det samme :P er det noe svakheter på girkassene ? å hvem motor lønner det å gå for ?

Bård
03/11/12, 09:34
Første gen. V70 kom vel bare med 2,5t mener jeg.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Svirre
03/11/12, 09:44
V70I kom med 2,5t, i tillegg til T5 og R. V70XC kom da som 193hk med en 2,4l turbo som eneste turboversjon av det jeg veit.
V70N1 har minst problemet med bensinmotorene, og av det jeg veit så forsvant en del girkasseproblemer i overgangen 02-03.

mrstfu
03/11/12, 09:45
fikk den med et par andre og, men B5254T er en gjenganger. hva gjelder andre ting å se opp for.... tja. peile olja nå og da. sjekke kjølevannet.

bakstillinga er helt forskjellig fra FWD, såbselv om det meste av bakstillingsdelet går om hverandre på 850 og x70 FWD, blir det noe dyrere og mindre tilgjengelighet på AWD.

hgnubel
03/11/12, 14:46
Bytte oljen på vinkelgir og bakaksel er typiske ting ingen på Volvo (antagelig) kommer til å minne deg på da det såvidt jeg vet ikke inngår i noen serviceintervaller... Forsåvidt samme med girkasse, i hvert fall automatkassene.

Ellers er det jo greit å sjekke før kjøp at bilen faktisk drar på bakhjulene. Volvo har en anbefalt prosedyre der man jekker opp et av forhjulene og det skal være så og så mange Nm kontinuerlig for å dra det rundt. Tror det er postet her et sted, kan eventuelt lete det opp senere. En enklere måte er å kjøre forhjulene på en rulle og se om den skyver seg av selv.

NAF kjøpstest er aldri dumt.. For min del avdekket det blant annet ulyd som viste seg å være lageret på mellomakselen. Oppdages det i ettertid og man ikke har litt peiling selv risikerer man å betale Volvo et femsifret beløp for komplett ny mellomaksling. Den gamle kan overhales og få nytt lager og slikt, men ikke i følge Volvo.

locked
03/11/12, 15:08
Og så skulle det såvidt jeg forstår være fremdeles ganske likt 00-02, og i 03 kom elektronisk styrt Haldex som ble raskere og enda raskere i 06... Men hvorfor har da 00-02 så dårlig rykte?

Er det fortjent eller mest pga den "berømte" videoen der en XC blir sammenlignet med en Legacy (eller lignende)?
Trur det er fordi at der 1.gen har slyngdiff bak har V70N ikkje det. Såleis er det eit tilbakeskritt.