PDA

Vis full versjon : Feilkoder - hva betyr de?



volvojoachim
04/05/10, 12:45
endelig fått avlest feilkodene på bilen. har hatt en på bilelektronikken en stund nå. også dukket det opp igår, en på automatkassen.
Følgene kodene fikk jeg.
FK115 - Dette er Luftmengdemåleren?

Og på girkassen.
FK431 - ingen gjettinger her. bare veldig spent med frykt over ka dette kan være..

takk for svar =)

Tore
04/05/10, 13:22
Motorstyring:
EFI-115 Periodisk manglende signal innsprøytningsdyse 1.

Automat:
AT-431: ingen anelse... (AT421=for lav batterispenning, Finner ikke AT-431 for V70-1998 modell i VADIS).


At en innsprøytningsdyse ikke fungerer som den skal kan gi mange rare fenomener i form av fjusking som trolig kan oppleves som hugging og byksing fra automaten.

volvojoachim
04/05/10, 13:49
er nettopp lugging og "byksing" jeg opplever. på den fk341 feilkoden, så står det så fint bak "omformkobling" eller noe sånt. og sluring clutch.

om det kan forklare noe mer?

og med EFI-115 Periodisk manglende signal innsprøytningsdyse 1.
hva må egentlig gjøres her?

Tore
04/05/10, 13:58
er nettopp lugging og "byksing" jeg opplever. på den fk341 feilkoden, så står det så fint bak "omformkobling" eller noe sånt. og sluring clutch.

om det kan forklare noe mer?

og med EFI-115 Periodisk manglende signal innsprøytningsdyse 1.
hva må egentlig gjøres her?

AT-341 blir noe annet: Lock-up funksjon feiler. Kan selvsagt ha med at bilen fjusker å gjøre. Eller Contaktfeil til automatstyringa eller mekanisk feil i automaten (Vanligvis indikert av støy eller andre åpenbare funksjons-problemer).

EFI-115: kontaktfeil på pluggen inn til injektoren kanskje? Eller feil på selve injektoren? Trekk ut pluggen å se etter smuss eller annet som kan ha kommet inn i konnektoren å skapt dårlig kontakt eller kortsluttning. Prøv med elektronikkrens. Evt dysrens på tanken dersom feilen er selve dysa. Eller bytt dysa.

volvojoachim
04/05/10, 16:14
så først nå at jeg hadde skrevet 2 forskjellige koder her ang automaten..
det er 341 som er riktig..
også til det flaue partien. eg har veldig liten peiling på bil.
så eg lurer på kor pluggen til injektoren i det heletatt er :P

Tore
04/05/10, 18:26
så først nå at jeg hadde skrevet 2 forskjellige koder her ang automaten..
det er 341 som er riktig..

Skjønte etterhvert det siden AT-431 ikke eksisterer :-)


også til det flaue partien. eg har veldig liten peiling på bil.
så eg lurer på kor pluggen til injektoren i det heletatt er :P

Injektorene sitter på en rail fremst på motoren, på innsugningsmanifoilen; Ser du fremst på motoren, rett foran oljepåfyllingslokket for motorolje, så ser du en alu-plate som er like lang som motoren; under denne har du 5 stk innsprøytningsdyser som får bensin fra røret som går inn til venstre. Hver dyse har en elektrisk styrt ventil som åpner dysen slik at akkurat riktig mengde bensin sprutes inn i motoren for hver sylinder (derav begrepet direkte innsprøytning). Er usikker, men tror nummer en er den lengst til venstre (nærmest registerreima). Øverst på hver dyse sitter det en konnektor som fører frem styresignalet - det er her du trolig har dårlik kontakt, eller kabelbrudd, evt at selve dysa er gåen. Har aldri hatt problemer med dysene så jeg har aldri forsket på disse, men litt måling med ett multimeter ville trolig raskt gitt et svar på hvor problemet ligger.

yearbogen
04/05/10, 18:53
Nr. 1 er helt til venstre ja. litt stram lening til den, så fort gjort at den løsner hvis du driver med noe i nærheten av ledningene ok kommer borti:p

volvojoachim
04/05/10, 19:33
takk for veldig god forklaring. forstår helt ka du mener. Skal ta en titt i morgen ettermiddag når samboeren har komt seg hjem fra jobb, for å ta seg av ungen..
er selv i pappaperm, og har hendene mer en fulle når hun er på jobb ^^