PDA

Vis full versjon : Ujevn tomgang og stopp i trafikken.



Naske
25/10/12, 14:23
Hei forum-folk. I dag kom vinteren og bilen stoppet for første gang så lenge den har vært i mitt eie(2 år). I hele sommer har den hatt noe forhøyet tomgang som har ligget på ca 1200 omdreinger både på kald og varm motor. Det har ikke plaget meg noe særlig før jeg dro på langtur i dag.

I dag morges startet den som normalt, men tomgangen lå uvanlig nok på ca 1000 omdreininger. Kjørte ca 1 kilometer og bremset inn mot en rundkjøring. Mens jeg sto stille merket jeg plutselig at motoren stoppet etter at jeg trykket inn clutchen. Startet med en gang igjen, men jeg merket at tomgangen med en gang var ujevn og gikk ned mot 500-600 rpm og veivet voldsomt opp og ned før den nesten stoppet igjen.

Den responderte fint på stimulering via gasspedal, og jeg har nå kjørt 20 mil uten problemer. Da jeg stoppet var tomgangen jevn på ca 1100 og motoren går mer "ufint" og vibrerer mer.

Kan disse symptomene skyldes dritt og slagg i spjeldet fra tomgangsmotoren? Skades motoren av å kjøre med dette?(har ikke tilgang til verktøy da jeg er på langtur)

Takker for tips om noen har noen velfundert mening om hva dette kan være.

850GLTsilver
25/10/12, 15:44
Hadde du søkt litt rundt her inne, ville du funnet flere tråder som omhandler dette.
Du har nok en IAC som sitter fast.
Ta den ut, rens og vask den etter alle kunstens regler. og smør den godt inn med våpenolje eller lignende.
Du kan også gå over området rundt gass-spjeldet, Her er det viktig å få spjeldet til å gå totalt uhindret helt ned.
Så rens vask og tørk rent så godt det bare er mulig.

Nei, motoren skades ikke nevneverdig av dette, men utrolig irriterende spør du meg.

Sjekk gjerne tenningsdeler, og bytt alle av disse som du ikke er sikker på hvor lenge siden de er byttet Fordelerlokk, plugger, kabler.

mrstfu
25/10/12, 17:53
stiller meg bak Silver her, gjør alt han sier, og grundig. hvertfall vasking og rengjøring av IAC og gasspjeld. trenger ikke mer enn skralle/pipe på 10mm, og en flattrekker for å gjøre dette. skralla til boltene som holder gasspjeldet, trekkeren til slangeklemmer på innsug og IACslanger.

Naske
25/10/12, 20:01
Takk for svar 850GLTsilver og mrstfu. Skal se om jeg får tak i noen enkle verktøy i helga.

mrstfu
25/10/12, 20:41
bare pass på å være forsiktig når du tar av selve gasspjeldet. sitter en pakning mellom manifold og gasspjeld, er ikke noe særlig å få sprekk i den.

850GLTsilver
25/10/12, 21:08
Hører mye godt om et stoff som heter Seafoam.

Skal se om jeg ikke kan få sendt over ei flaske, og teste på Dagmar her.

mrstfu
25/10/12, 23:28
til hva da? pakning? løsemiddel?

Naske
26/10/12, 02:58
Har lest en del om dete med seafoam på amerikanske forum. De heller en flaske med dette stoffet i bensintanken så ryker det masse hvit røyk fra eksosen. Noen putter det i motorolja også, kan vel sammenlikne prosessen med tarmskyll for mennesker. Er jo i grunn det samme gamle trikset med å helle farris i forgasseren på gamle biler for å vaske bort skitt og møkk.

Er forresten bremserens og tannbørste greit å vaske med?

850GLTsilver
27/10/12, 18:03
til hva da? pakning? løsemiddel?

Løsemiddel ja.

Pakning: Diverse silikonguffegreier er ofte noe som lar seg forme til de nydeligste pakninger. ;)

Og Dagmar trenger da ingen ny pakning?
Hu er jo som Jomfru å regne enda i et par hundre tusen kilometer.

Naske
21/11/12, 21:45
Er forresten bremserens og tannbørste greit å vaske med?

Dersom noen gjør dette etter meg kan jeg informere om at bremserens ikke fungerte i det hele tatt. WD40 fungerte heller dårlig, men bensin fungerte med en gang.

Bjarne Fjellhøy
21/11/12, 21:53
kan luftverktøy olje være kjekt og smøre opp gassspjel?

Naske
21/11/12, 21:56
Tror det fungerer dårlig, må ha et lettflyktig petroleumsbasert løsemiddel virker det som. Ser mange anbefaler forgasserrens, men det har de ikke på biltema. Problemet er ikke å smøre gasspjeldet, men å vaske godt for å få bort karbonisert svart guffe. Mange anbefaler å smøre tomgangsspjeldet med litt olje.