PDA

Vis full versjon : 940: Hvordan fungerer automat kassa ?



gasgasboy
04/05/10, 10:39
Heisann !

Jeg har en volvo 940 turbo ( se signatur ) med automat kasse. Bilen har gått 211k.
Så lurer jeg på hvordan den fungerer egentlig ? Blant annet, kan man sette den i 2. gir i fart ned fra D? Hørt at den tåler litt, er dette tilfelle ? Er ikke typen som herjer med bilene mine, går ganske pent for seg, men syntes det er greit å vite litt mer om den ettersom det er det jeg skal kjøre med ut sommeren :)

Setter stor pris på svar !



Mvh Magnus

DieselDriver
04/05/10, 10:44
Den tåler det men anbefaler og bremse ned litt først.
Automatkassene til volvo tåler en del mere en manuellkassene til volvo og det er ti ganger bedre en manuell og kjøre med. Du kan fikse litt på kassa slik at den gearer hardere og ikke og ikke slurrer på clutchene. Spesielt at ikke mange fler kjører med automat.

gasgasboy
04/05/10, 10:53
Ok ! For merker når man setter den i 2. gir fra D, så merker man ikke at den bytter gir når man står stille.
Hva er det man kan gjøre for og få det til og gire hardere da? Hva må jeg evnt bytte ?

Tusen takk for svar !!

940pearl
04/05/10, 10:55
Automatkassene til volvo tåler en del mere en manuellkassene til volvo

HVOR har du det fra?

TeamBørnOut
04/05/10, 10:58
960 automat kassene tåler mere en m90 girkassene... tåler mere moment.
Men automaten jeg har på 940n min er litt sliten.. selv om jeg behandler den bra og bytter olje ofte så merker jeg den ikke tåler 3" + chip..

De nyere manuelkassene tåler sikkert en del mer en de nye automatkassene. men hvem løper på hendene...

gasgasboy
04/05/10, 11:00
Hvordan er det du bytter olja på den ? Leste ett sted at det var noe drit, og var vrient og komme til ? Greit og få bytta olje på den iblant vel :)

TeamBørnOut
04/05/10, 11:07
2 tanker (brannslukknings apparat). koblet sammen i toppen. oljen går inn i den ene som presser oljen ut av den andre. da får man byttet olja effektivt. 8-10 liter så kommer det bare ny olje ut. og kassa blir en del bedre en hva den var før man byttet olje.
skal man hardkjøre litt så MÅ man også montere på en større oljekjøler.

DieselDriver
04/05/10, 11:26
HVOR har du det fra?

Det står om det på savar. Jeg tenker på 2/7/9 serien da. Kassene på 850/v70 er noe av det dårligere du får.

gasgasboy
04/05/10, 11:39
Så det du sier er at du fester to brannslukknings apparat i toppen på kassa, ene med ny olje, andre tom ? Også skal den gamle olja gå inn i den ene og nye ut og inn i kassa ?

Hva legger du i hardkjøring ? Banekjøring, eller bare gassing en gang innimellom ? Hvor kjøper jeg evnt oljekjøler som er stor nok ? :)

TeamBørnOut
04/05/10, 11:44
tja. bånngass fra spydeberg til gøteborg der det går :P etter en slik tur merker man at olja har gjort sitt :P lockupen vil jo ikke aktiveres skikkelig syns jeg. lett at den "detter" ut ved kjapp kjøring.
jeg kobler inn tankene forran ved oljekjøleren med slanger / slangeklemmer. bruker gjennomsiktig slanger så jeg ser når ny / gammel olje kommer

gasgasboy
04/05/10, 11:51
Åja, såppas ja .. Ser ikke for meg at jeg kommer til og kjøre så fært, men jeg gir vel litt gass iblant vil jeg påstå :p

Så du har ny olje i brannslukkeren, kobler den på og kjører gjennom nye olja så den presser den gamle ut ? Greit at jeg får det med meg, så jeg får gjort det ordentlig :)

Takk for svar så langt !

TeamBørnOut
04/05/10, 12:08
skal få laget en "howto" på det snart. enkle greier. men fungerer bra :)

gasgasboy
04/05/10, 12:14
Hadde vært superfint ! Det tror jeg mange setter stor pris på , blant dem, meg :D

940pearl
04/05/10, 13:29
Det står om det på savar. Jeg tenker på 2/7/9 serien da. Kassene på 850/v70 er noe av det dårligere du får.

Trodde du mente Volvo generelt.

Ang Automat kassene til RWD biler, så er vel dem omtrent like/eller bedre enn manuel kassene. Funker til Søndags turer:)

TeamBørnOut
04/05/10, 13:33
960 kassene fungerer til toyota supra turbo, lexus v8 + + + jeep v8.
Sterkeste kassa volvo har :P fungerer til litt mer en søndags turer :P

Mysemannen
04/05/10, 13:38
Hm lockupen på min 960 slår inn akkurat når det passer bilen og aldri når det passer meg,
kanskje det er oljeskift som mangler (vedlikeholdsfritt my ass) :p

TeamBørnOut
04/05/10, 13:50
den er elektronisk styrt. så kan være brytern (solenoid(?))på kassa eller en kortsluttning et sted. Har ikke noe med oljen å gjøre. Så vedlikeholdsfritt er den jo. men lurt å bytte olje fordet :)

Christian
04/05/10, 14:09
Hvordan er det å flushe kassa på dem gamle volvoene med stålrør til oljekjølern? Har for meg det er litt jobb..

Og, hvilket av røra suger, og hvilket blåser?

Mysemannen
06/05/10, 13:27
Hvordan er det å flushe kassa på dem gamle volvoene med stålrør til oljekjølern? Har for meg det er litt jobb..

Og, hvilket av røra suger, og hvilket blåser?

På 90' 960en min var det øverste røret retur,
Fant en gjennomsiktig slange jeg tredde en o-ring over som jeg puttet i oljekjøleren der retur røret stod, fort gjort!