PDA

Vis full versjon : V40 1.6 går på 3 sylindre. motorlampe lyser.

Mkalle
22/10/12, 11:18
Heisann. Har en case på min 00 mod v40 1.6.
For en stund tilbake tentes motorlyset og ved jevne mellomrom mistet bilen nesten all motorkraft. Til å begynne med skjedde det nå og da, men det ble stadig hyppigere. Jeg mistenkte at den kun gikk på 3 sylindre. Den fjusket liksom ikke, den bare gikk opp og ned i motorkraft. Jeg skiftet pluggene da de var ganske så oppbrukte. Bilen funket da helt ypperlig i ca 3 uker, før tullet begynte ijen. Først litt av og til, og så stadig oftere. Jeg tok den inn på diagnose og fikk konstatert feil på tennspole på sylinder 1 og 4. Jeg kjøpte da ny coil, og monterte den på de to sylinderne. Da funket bilen ca halvannen måned, og jeg tenkte selvsagt at alt var i orden. MEN NEI! Nå er det nesten slik at den går på konstant 3 sylindre hele tiden, hvertfall når den er varm. Noen som har noen videre ideer om hva dette kan være? Det må vell være noe med tenningen? eller?

Christian
22/10/12, 13:33
Hvis du tar av det øverste motordekselet når motoren går, så ser du coilene foran deg.

Napp så av kontakten til coilen på sylinder 2. Hvis ikke gangen endrer seg, så går ikke motoren på den sylinderen.

Da kan du bytte om coil 1 og 2, for så å se om feilen "flytter seg" til syl 1. Hvis den gjør det er coilen defekt.

Mkalle
22/10/12, 16:38
Jeg skifta jo ene coilen, og da fungerte den fint en god stund. Syns det er så merkelig. Det kan vell neppe være tennkablene? Er det noen sensorer eller noe som kan skape slike symptomer?
Jeg skal hvertfall flytte litt rundt på coilene og se om jeg klarer å lokalisere hvilken sylinder som ikke vil, takk for tipset :)