PDA

Vis full versjon : størrelse V70N vs xc90



SnurrDass
22/10/12, 09:21
Ja nå har jeg klart det igjen.
Fått nå unge nr 3. Og klarer så vidt å få plass til tre seter i bredden .

Så sto jeg å titta på en xc90. Men det ser ut som den er smalere i bsksete enn 70.
Stemmer dette? Eller er det mine øyer som har dårlig mål?

Hadde ikke noe å måle med akkurat da. Noen andre som vet?
Dumt å kjøpe en "mindre" bil.

Kusa
22/10/12, 09:56
Etter min erfaring syns jeg også det samme. Har ikkje begge bilene i nærheten.. Så får ikkje målt.. Men dørene på xc90 er litt større og plass krevende meina eg.. Men trur det er best plass i ein V70. Men XC 90 har dog også 7 seter variant. Kanskje relevant for deg? Med 3 unger og kone blir det litt slossing osv så kjekt kaste noen bakerst og? :)

andreas
22/10/12, 10:17
Begge to skal ha greit med plass: http://www.tryggtrafikk.no/F%C3%A5+biler+for+trebarnsfamilien.b7C_wtDK2D.ips

Om du eventuelt brukar det integrerte barnesetet i midten for eldste ungen, er det ingen problem å montera store seter på sidene.

Edit: Artig å samanlikne med f.eks. Audi Q7/BMW X5/Mercedes ML :)

SnurrDass
22/10/12, 10:23
Integrerte sete i midten?
Har på hver side sånne putee ungee kan sitte i men de kan de jo ikke sitte i før de er over 120cm . Og det er en liten stund til.

Mikael
22/10/12, 10:38
Ser i den testen at S80 ikke har plass til tre seter ved siden av hverandre. Hvordan kan da V70 ha det? V70 er jo smalere enn S80 ?

FroBe
22/10/12, 12:00
Da jeg målte min V70XC 2001 så var baksetet like bredt mellom innsiden av dørene som i min gamle 95-modell 850, men formen på setene gjør at det ble trangere i midten mellom barnestolene enn i den gamle bilen. Selv om jeg har 3-delt baksete på min XC regner jeg med at kupeen er lik vanlig V70N.

Ungene er i dag så store at de lovlig kan velge mellom stoler og sittepute, hvis de skal ha med seg besøk av venner får vi akkurat så vidt plass til en sittepute mellom stolene. For å gjøre det enklere for ungene å feste beltene selv har vi satt 20cm forlengere i beltelåsene, dermed stikker de opp mellom barnestolene og det er lett å sette i beltet i låsen.

Jeg vet ikke om V70II har bredere baksete enn V70N?

andreas
22/10/12, 13:30
Integrerte sete i midten?
Har på hver side sånne putee ungee kan sitte i men de kan de jo ikke sitte i før de er over 120cm . Og det er en liten stund til.

Henta frå instruksjonsboka

"Volvo's own integrated booster cushion has been specially designed to help safeguard a child seated in
the rear seat. When using an integrated booster cushion, the child must be secured with the vehicle's
three-point seat belt. This child seat is designed for use only by children who weigh between 33 and 80
lb (15 and 36 kg) and whose height is between 38 and 54 in (97 and 137 cm)."

http://i476.photobucket.com/albums/rr124/cdauerer/Fall2010026.jpg

Eg har brukt dette til eldstemann, største problemet er krangling med søstera...så no er han i eige sete ute på sida :)

larsverm
22/10/12, 19:56
Jeg vet ikke om V70II har bredere baksete enn V70N?

Vet ikke sikkert, men ville tro det, da den er 5-6 cm bredere utvendig.

gaupe
22/10/12, 20:26
Ser i den testen at S80 ikke har plass til tre seter ved siden av hverandre. Hvordan kan da V70 ha det? V70 er jo smalere enn S80 ?

Dei blandar saman s60 og s80. S80 har det største baksetet av P2-bilane.

Ein trur gjerne at XC90 er så stor innvendig, men den er jo omtrent same storleiken som ein v70.

hgnubel
22/10/12, 20:49
Dei blandar saman s60 og s80. S80 har det største baksetet av P2-bilane.

Ein trur gjerne at XC90 er så stor innvendig, men den er jo omtrent same storleiken som ein v70.

Når det først er snakk om unger i flertall og bil: Hvordan er det med sittestilling i forhold til hvor mye plass store baby/barnestoler tar? Sitter man mer oppreist og krever dermed mindre plass i lengden, eller er det bare noe jeg innbiller meg siden bilen virker så høy?

Jeg tror ikke jeg hadde klart å kjøre med noen av de stolene vi har hatt (Maxicosi cabriofix m/base og Volvo/Britax' 9-25kg stol) plassert bak meg, så jeg vet ikke helt hva jeg skal finne på om det blir en unge til.. Kjøpe Caravelle til fruen kanskje :)

gaupe
22/10/12, 21:42
Du får berre bite saman tennene, det blir plass i framsetet, men mindre enn ein skulle håpe. Stolen står bedre i xc90 og ungane får bedre oversikt. I S80 merkar ein ikkje stolen bak.

andreas
22/10/12, 22:34
Eventuelt gå for dette, så slepp du problem med plass bak førarsetet: http://touch.vg.no/article.php?artid=10086835
Har brukt det på minien ei stund no, og ho er storfornøgd. I tillegg ser ho dvd'en i taket :) eg sparte ca 1000,- på å kjøpa det i Tyskland. Barneteater er generelt veldig dyre her samanlikna med andre land. Har kjøpt recaro-sete i Danmark tidligare. Verdt å ta ein sjekk om du skal utanlands.

SnurrDass
24/10/12, 16:04
Da jeg målte min V70XC 2001 så var baksetet like bredt mellom innsiden av dørene som i min gamle 95-modell 850, men formen på setene gjør at det ble trangere i midten mellom barnestolene enn i den gamle bilen. Selv om jeg har 3-delt baksete på min XC regner jeg med at kupeen er lik vanlig V70N.

Ungene er i dag så store at de lovlig kan velge mellom stoler og sittepute, hvis de skal ha med seg besøk av venner får vi akkurat så vidt plass til en sittepute mellom stolene. For å gjøre det enklere for ungene å feste beltene selv har vi satt 20cm forlengere i beltelåsene, dermed stikker de opp mellom barnestolene og det er lett å sette i beltet i låsen.

Jeg vet ikke om V70II har bredere baksete enn V70N?

Er ikke de belteforlengerene ulovlige?

SnurrDass
24/10/12, 16:16
Eventuelt gå for dette, så slepp du problem med plass bak førarsetet: http://touch.vg.no/article.php?artid=10086835
Har brukt det på minien ei stund no, og ho er storfornøgd. I tillegg ser ho dvd'en i taket :) eg sparte ca 1000,- på å kjøpa det i Tyskland. Barneteater er generelt veldig dyre her samanlikna med andre land. Har kjøpt recaro-sete i Danmark tidligare. Verdt å ta ein sjekk om du skal utanlands.

Ang kjøp av sete i tyskland så anbefaler jeg kiddies24.de
Her kjøpte jeg pakke på maxicosi.
Kjøpte isofix base med elektronisk styreenhet som sier ifra om sete og basen sitter ok
Sete bakovervendt 0 til 16 kg
Og sene framover vendt 16-32kg
Her kom hele herligheten på 3300kr.
Så jeg på norske priser så fikk jeg 0-16kg sete og basen for den prisen
Så fikk da 16-32kg sete på "KJØPET"
De hvis noen lurer så kan jeg sikkert finne linken til pakka jeg kjøpte.

FroBe
24/10/12, 20:24
Er ikke de belteforlengerene ulovlige?

Jeg kikket litt på kjøretøyforskriften (http://www.handboka.no/Vgs/Forskrifter/Vegtra/Fovb/veg16p.htm), fant ingenting om forlengere, men alle godkjente setebelter skal være E-merkede.
Søkte kjapt på eBay og fant denne (http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-Seat-Belt-Extension-Extender-Car-and-Van-/230864284577?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item35c0956ba1) som er E-merket og skal passe Volvo for rett over hundrelappen inkludert frakt.

Lengden på forlengeren må selvfølgelig ikke være for lang slik at låsen er i kontakt med kroppen eller trepunktsbeltet ikke ligger korrekt over skulder og hofte.

SnurrDass
26/10/12, 11:15
Henta frå instruksjonsboka

"Volvo's own integrated booster cushion has been specially designed to help safeguard a child seated in
the rear seat. When using an integrated booster cushion, the child must be secured with the vehicle's
three-point seat belt. This child seat is designed for use only by children who weigh between 33 and 80
lb (15 and 36 kg) and whose height is between 38 and 54 in (97 and 137 cm)."

http://i476.photobucket.com/albums/rr124/cdauerer/Fall2010026.jpg

Eg har brukt dette til eldstemann, største problemet er krangling med søstera...så no er han i eige sete ute på sida :)

Ok. Jeg har bare 2delt sete bak så denne løsningen passer ikke mon bil da. Siden den bruker den intregrerte delen også.