PDA

Vis full versjon : Ulyd i forstilling



Lassie
21/10/12, 13:45
Hei!
Min V70 2001 mod har gitt fra seg ulyder i forstilling. Jeg har sjekket støtdempere m/tilbehør, foringer etc. Alt har sett normalt ut. Her om dagen fant jeg ut at endeleddene gav fra seg en mekanisk lyd når jeg vrei dem hardt nok med kjapp sidelengs bevegelse. Tenkte at dette kunne være problemet.
Løste problemet med å tre et strips inni en gummislange, festet stripset rundt foringen helt øverst. Strammet passe hardt, men ikke altfor hardt.
Brått var alle ulyder borte. Gummislangen brukte jeg for at stripset ikke skulle gnage foringen i stykker.

Er det noen som har kommentarer til denne måten å løse problemet på?

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1188.jpg

larsverm
21/10/12, 16:16
Jeg har egentlig ingen oppfatning om løsningen din. Men omtrent hvordan kan ulyden beskrives...?

Christian
21/10/12, 17:14
Hvis det er slakke skal endeleddet byttes. Ulyd kan tyde på at det ikke er fett igjen i leddet, så mansjetten tett og fin ut?

Lassie
21/10/12, 17:29
Lyden var en real metall-knekkelyd, særlig over fartsdumper/ujevnheter. Mansjettene er hele. Fremkalte lyden "manuelt" ved å gripe rundt endeleddet med hånden og vri det raskt fra side til side. Endeleddene ble skiftet i juli 2011 og har sittet på i 20.000 km.
Ved å stripse øverst på foringene på begge sider ble endeleddene tilstrekkelig fastere og all ulyd forsvant.
Jeg strammet ikke stripsene mere enn at det ble litt mere motstand når jeg vred rundt.
Så lenge ulyden er borte er kanskje dette en måte å forlenge levetiden på endeleddene, eller.......?
Kunne tilførsel av fett gjort samme nytten?

dsmninja
21/10/12, 18:25
Genial løsning synes jeg, men vil dog tro den er nokså midlertidig. Jeg skal følge med her jeg, for jeg har samme knekkelyd når jeg kjører over humper etc.

larsverm
21/10/12, 21:39
En litt hard "knekkelyd", ja - kan kanskje være noe tilsvarende jeg tror jeg har hørt på min S80 noen enkelt gang. Ved lav fart over større ujevnheter, kanskje en brå sving.

Lassie
21/10/12, 21:50
Jeg er vel egentlig sikker på at endeleddene ikke er moden for bytte ennå. Dette fordi gummiforingene/mansjettene var hele, og at det var godt med motstand når jeg vrei på endeleddene. Måtte vri rimelig hardt og kjapt for å fremtvinge ulyden.
Uansett - nå er det slik at det er som å kjøre en ny bil. Ingen ulyder og en komfort som få bilmodeller kan fremvise.

larsverm
21/10/12, 22:05
Det er bra. Og kjekt at det ikke må bety at endeledd må byttes ennå. Selv skal jeg vel på EU-kontroll om ikke så veldig lenge, og da kommer det vel frem en oppfatning om akkurat det...