Vis full versjon : Hvor mye spenning er det som går inn på føleren på bakakselen?
Hvor mye spenning er det som går inn på føleren på bakakselen? 1030 aksling 48tenners, 90 model. bytta aksling for ikke så lenge siden fra 12tenners 1031 til 48tenners 1030 med det speedometer boksen som var fra den bilen som akslingen er fra.
850GLTsilver
21/10/12, 12:20
Om jeg ikke husker helt feil, så er pulstoget der på 5V.
Men det har lite med saken å gjøre. Dersom speedometeret ditt venter seg 12 pulser pr omdreining, og istedet får 48, vil speedometeret ditt vise en hastighet som er fire ganger for høy. Altså du bryter 200 på meteret før du har forlatt førstegiret.
Har du tatt med deg speedometeret fra den bilen som den 48-tannsringen var på, så er du "safe to go.
Pass på dersom du har andre ting i bilen som leser disse signalene, cruisecontrol, ABS, Automatkasse og lignende.
Disse skal nå ha signalene fra 12-pulsuttaket på instrumentet og ikke direkte fra føleren, DERSOM de har hatt det.
Sjekk skjema på begge bilene så finner du ut hva som må gjøres i såfall.
Men spenningen har ingenting med det å gjøre.
Okei. men får det ikke til å funke. http://www.davebarton.com/240-odometer-repair.html#1986-93_240 ''Now you may re-assemble everything. Total time for this operation can be around an hour.
STILL NOT WORKING?
IMPORTANT: READ THIS
While I have not directly experienced this myself, I was told by a speedo repair professional that on a number of occasions they had experienced a "dead" odometer after replacing a broken gear in one of these electronic speedos. The speedo functioned worked, but the odometer just wouldn't turn. On each of these occasions, the odometer would mysteriously start working after a period of driving . . . sometimes after an hour. Sometimes after a week. So far, no one has been able to say precisely why this happens, but it is generally thought that there must be some sort of circuit breaker protection designed into the speedometer circuit board that finally resets after a period of time. After I posted this information here, I began receiving identical reports from a number of customers who have installed new gears in electronic speedos. So if this happens to you, give it some time and see if it comes back to life. If you have a similar experience, feel free to write me about it.''
Er det bare tull eller er det sant?
850GLTsilver
08/11/12, 13:11
Stemmer det der.
Men dette gjelder altså kilometertelleren/trip-telleren.
Speedofunksjonen påvirkes ikke av dette lille gearet.
hm, har kommet til at det lik spenning inn/ut på føleren, og samme spenning på de to ledningene på selve speedometeret. (svart ledning og hvit/grønn ledning)
Noen som har no forslag om hva det kan muligens være?
850GLTsilver
12/11/12, 22:22
Hva mener du med lik spenning?
Når bilen står stille vil det være lik spenning, da det er forandringen i magnetfeltet ved følerne som lager pulstog.
Dreier du rundt på akselen, slik at tann-ringen beveger seg foran føleren, så vil spenningen pulsere mellom de to ledningene på føleren.
bilen sto med hjulene opp i fra bakken, satte den i tredje å begynte å måle.
12 tenners så er ene ledningen fra speedoføler til jord i bagasje område vel, og den andre går til instrumentpanel.
men på 48 tenner så skal begge di ledningene fra speedoføler gå fram til instrumentpanel.
er ihvertfall slik på 7 serie med 12 og 48 tenner. så regner med er samme på 2 serie.
850GLTsilver
19/11/12, 12:07
bilen sto med hjulene opp i fra bakken, satte den i tredje å begynte å måle.
Vil bli omtrent lik spenning du måler da ja.
Er noe vi kaller en dutycycle på 50/50 på disse følerne, noe som gir like perioder på og av. Skal du vite om pulsene inn på instrumentet er gode nok, bør du nok koble til et oscilloscoop.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.