PDA

Vis full versjon : Hjulmutre til Hydra



eds
18/10/12, 17:15
Hei!
Var på Kverneland bil for å kjøpe hjulmutre til Hydra-felgen som passer på 940. Har fått høre at stålfelger og aluminiumsfelger ikke skal ha de samme mutrene.
Jeg bytta på Eiker E1 i sommer, og det ble bra. Mutrene til stålfelgene jeg beg hadde brukt, hadde satt seg fast, så det ble noe helt annet med passende mutre til E1 som jeg kjøpte på BCB.

Når jeg nå kom på Kverneland for å finne passende mutre til Hydra alu.felgen, så var deleekspeditøren der også soleklar på at det ikke gikk an å kjøre på mutrene til stålfelger på Hydrafelgen. Stor ble derfor overraskelsen når han slengte de nye mutrene på disken; de så jo klin like ut som mutrene til de originale stålfelgene!!!
Han tok en ekstra sjekk, og joda - de hadde samme delenr.
Dette kan da ikke være riktig, mente jeg, men mannen i skranken hadde tydeligvis ombestemt seg, for nå var det jo helt naturlig å bruke de samme mutrene.

Hva mener dere på forumet om dette?

Mvh EDS

Wrasko
18/10/12, 18:15
Vel, er ikke så stor forskjell på muttere nå til dags.. Var annerledes før... Viktigste er konet.. Hvis konet passer felgen, så passer de. Enkelt og greit. (mrk, gjelder selvsagt ikke hvis det er lukkede muttere som KAN bli skrudd for kort på til stålfelg)


Derimot på bolter.... Der er det viktig å passe på lengde!! Ellers kan man fort ødelegge noe...

Christian
18/10/12, 19:11
Man kan bruke alu muttre på stålfelger, men ikke motsatt. Muttrene du bruke på Eiker hjula kan brukes på hydra hjula.

eds
30/10/12, 19:43
Man kan bruke alu muttre på stålfelger, men ikke motsatt. Muttrene du bruke på Eiker hjula kan brukes på hydra hjula.

Dette ble løsningen ja. Fikk beskjed fra familiemekanikeren og Vianor om at jeg IKKE måtte bruke de mutrene Volvo anbefaler. Koningen er så kort at det spiser seg inn i aluminiumen, og felgene (mutrene) setter seg fast. Begge de jeg spurte var klare på at mutrene som hører til Eiker E1-felgene passer på Hydra.

EDS