PDA

Vis full versjon : Flytting og plassering av LMM og dumpventil



Lars R
17/10/12, 23:36
Heimårn!

Har hørt mange forskjellige meninger, påstander og erfaringer om hvor LMM og dumpventil skal/bør være.

Derfor spør jeg:
for å flytte LMM til innsugsiden, er det bare å klippe ledninger å forlenge, å plassere den mellom ic og innsug? Hvor skal isåfall pilen på LMM peke? "Plug and "play?

Hvor bør da dumpventil plasseres? Har ofte sett at LMM er nærmest innsug og dump nærmest ic. Men også hørt at dump bør nærmest innsug og LMM nærmest ic.

Er vel også forskjell på plassering om det er resirk dump eller ikke?

volvo242
17/10/12, 23:50
Heimårn!

Har hørt mange forskjellige meninger, påstander og erfaringer om hvor LMM og dumpventil skal/bør være.

Derfor spør jeg:
for å flytte LMM til innsugsiden, er det bare å klippe ledninger å forlenge, å plassere den mellom ic og innsug? Hvor skal isåfall pilen på LMM peke? "Plug and "play?

Hvor bør da dumpventil plasseres? Har ofte sett at LMM er nærmest innsug og dump nærmest ic. Men også hørt at dump bør nærmest innsug og LMM nærmest ic.

Er vel også forskjell på plassering om det er resirk dump eller ikke?

klipp å forlenge ledninger ja, pilen skal altid pekke i rettning av luftstrømmen altså mot gasspjeldet.

Plasser i følgende rekkefølge:
Turbo - IC - Dumpventil - Lmm - Gasspjeld

tips
Noen erfarer at det kan være greit med et lite stykke rett rør før Lmm så luftstrømmen får stabilisere seg, noen sveiser også inn et kryss med stålplate i røret slik at lufta tvinges til å "gå beint" igjenom Lmm!
Men det er langt ifra alle som har trøbbel med dette!

Jonas Soldal
18/10/12, 06:05
Husk også at tomgangsregulatoren må koblest inn ETTER LMM ;)

Nyhagen93
18/10/12, 08:05
Husk også at tomgangsregulatoren må koblest inn ETTER LMM ;)

Har en resirk dum til salgs vist du vil ha? så slepp du å fløtte på no :)

Jonas Soldal
18/10/12, 21:14
Er litt blandet erfaring med uorg. resirk. Hos noen går dette bra men andre plagest fremdeles med at bilen stopper.

kvg4life
24/10/12, 17:38
Jeg bygger min slik :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1378.jpg

Lars R
24/10/12, 17:46
Jeg bygger min slik :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1378.jpg

så ikke dumt ut det :) hvordan fungerer det?

edit: kan jeg spørre hva det stykket rett ved lmm er?

kvg4life
24/10/12, 17:47
er ikke ferdig ennå :p mangler noe å innkjøpe :\ stykket mellom lmm og innsuget mener du?

Lars R
24/10/12, 22:05
er ikke ferdig ennå :p mangler noe å innkjøpe :\ stykket mellom lmm og innsuget mener du?
Ja, ser ut som et t-stykke til noe?

kvkleppe
24/10/12, 22:39
Det er til tomgangsregulatoren

kvg4life
25/10/12, 16:29
Det er til tomgangsregulatoren

Riktig ;)

eab
27/10/12, 18:05
Er litt blandet erfaring med uorg. resirk. Hos noen går dette bra men andre plagest fremdeles med at bilen stopper.

Det tror jeg har med at endel jalla/billige resirkventiler kommer med forskjellige fjærer som visstnok skal brukes på forskjellige ladetrykksintervall. Jeg bruker en biltema resirk.ventil hvor det fulgte med 3 forskjellige fjører. Den strammeste var for 1,5-2bar. Med den i så klarte ikke vakumet å åpne ventilen helt så bilen stoppet etter pådrag. Med mykeste fjær er den like god som den orginale som hører til mitsu-turboene, selv om jeg lader 2bar.. Man har jo uansett trykk på oversiden av ventilen så de forskjellige fjærstyrkene skjønner jeg ikke vitsen med.