PDA

Vis full versjon : Btr...



HarryVolvo
17/10/12, 20:25
Hei. Har kjøpt meg en BTR. Selger visste lite om den, og mente den var 1:1,4, men ikke stort mer..

Hvordan funker denne på en FK?
Merker jeg noe forskjell på motoren hvis jeg monterer den på nå? Std FK med oppjustert trykk til 1.0bar ca.. Får tenningsbank dersom jeg går mer enn 1bar, og hvis jeg monterer denne, kan jeg justere bensintrykket slik at jeg kan gå til 1.2bar f.eks uten tenningsbank?

Hvilken vei skal justeringsskruen for å gi mer bensin? Inn eller ut?

850GLTsilver
17/10/12, 20:30
BTR gjør ingenting med tenningsbanken din.
Er det en høykompmotor du har montert snurre på?

BTR skal forøvrig ha referanse mot innsuget ditt, slik at trykket ligger 3 bar over trykket i innsuget.
Å kjøpe en slik BTR uten at selger i det hele tatt vet hva han selger er i grunnen noe jeg for min del ville styrt langt unna.
Normalt får man høyere trykk når man skrur skruen inn. Men et manometer er et ideelt instrument å ha for hånden når man skal justere bensintrykk.
Synsing holder i grunnen ikke.

Batland
17/10/12, 21:49
Hei. Har kjøpt meg en BTR. Selger visste lite om den, og mente den var 1:1,4, men ikke stort mer..

Hvordan funker denne på en FK?
Merker jeg noe forskjell på motoren hvis jeg monterer den på nå? Std FK med oppjustert trykk til 1.0bar ca.. Får tenningsbank dersom jeg går mer enn 1bar, og hvis jeg monterer denne, kan jeg justere bensintrykket slik at jeg kan gå til 1.2bar f.eks uten tenningsbank?

Hvilken vei skal justeringsskruen for å gi mer bensin? Inn eller ut?
Prinsippet er slik:
Vi sier at utgangspunktet ditt er 300 ccm dyser og en original 1:1 BTR som holder 3,0 BAR . I utgangspunktet skal bensintrykket holdes nøyaktig 3,0 høyere enn trykket i innsugsmanifolden uansett hva du gjør. I praksis pleier dessverre bensintrykket å falle noe når du trenger det mest, dvs på fullt effektuttak.
I praksis kjører du derfor med MINDRE enn 300 ccm dyser på full effekt => utmagring av blandingsforholdet (vi sier til 14,7:1) => tenningsbank.

På 1,0 BAR ladetrykk vil en 1:1 BTR gi ett bensintrykk på 4,0 BAR.
På 1,0 BAR ladetrykk vil en 1,4:1 BTR ett bensintrykk på 4,4 BAR. Dette øker dysene praktiske størrelse fra i underkant av 300 ccm til 320 ccm eller 7%.
7% større bensinmengde vil redusere AFR fra uhyggelige 14,7:1 og ned til hyggelige 13,7:1. Dette VIL gi effektøkning!

Du ville fått nøyaktig samme resultat med en 1:1 BTR som justeres til å gi 4,4 BAR bensintrykk med 1,0 BAR ladetrykk, men da hadde motoren gått fett på rolig kjøring og forbruket hadde økt.

HarryVolvo
17/10/12, 22:01
Så da er denne ideell for min del da, som kjører på originale dyser?
Jeg har en helt original FK. Med org. innmat. Kompforholdet vet jeg ikke, men det gjør nok du. Har bytta kam til en VX3. Det er stort sett det eneste som er gjort med motoren annet en høyere trykk og vikingchip.

Står et manometer på trykkmåleren. Væskefylt. Men dette viser rett i underkant av 1bar og det står der uansett turtall. Kryper opp til 0,9bar ved 4-5000rpm eneste.. Så mistenker at manometeret er defekt. Prøvde å justere på skruen mens motoren gikk for å se om det ble noen reaksjon på manometeret, men det stod helt stille uansett hvilken vei jeg skrudde på skruen.

Batland
18/10/12, 08:20
Så da er denne ideell for min del da, som kjører på originale dyser?
Jeg har en helt original FK. Med org. innmat. Kompforholdet vet jeg ikke, men det gjør nok du. Har bytta kam til en VX3. Det er stort sett det eneste som er gjort med motoren annet en høyere trykk og vikingchip.

Står et manometer på trykkmåleren. Væskefylt. Men dette viser rett i underkant av 1bar og det står der uansett turtall. Kryper opp til 0,9bar ved 4-5000rpm eneste.. Så mistenker at manometeret er defekt. Prøvde å justere på skruen mens motoren gikk for å se om det ble noen reaksjon på manometeret, men det stod helt stille uansett hvilken vei jeg skrudde på skruen.
"Ideell" og "optimal" er store ord som vi amatører aldri kommer i nærheten av, sån nei, det vil jeg ikke si.

På den annen side er det helt klart ett steg i riktig retning for en 1,4:1 eller 1,7:1 BTR (1,2:1 er meningsløst) VIL defintivt gi motoren mer bensin når motoren trenger det mest uten drukne den på tomgang og rolig kjøring.
Det forutsetter at man ikke har dritt bensinpumpe og ditto strømforsyning til denne.
Strømforsyningen til bensinpumpen kan få samme oppmerksomhet som strømforsyningen til forsterkeren til Sub.

HarryVolvo
18/10/12, 19:31
Jeg har alt originalt når det gjelder strøm og bensinpumper. Eneste jeg har gjort, er å lage god jording til dynamo og batteri, samt oppgradert ledninger fra batteri og til dynamo.. Har også en 100A dynamo.

Slik bilen er nå, fjusker den litt på høyt turtall når jeg har flat fjøl. Er på en måte som en "mild" fuel-cut, så jeg skrudde justeringsskruen 1,5-2 runder inn, men merka heller lite forskjell. Både på gange og under belastning..

Merker man noen på gangen på motoren dersom man justerer på skruen med motor igang?

Jonas Soldal
18/10/12, 21:11
Problemet når du går over 1 bar med 13c turboen din er at temperaturen på luften som kommer fra turboen vil øke dramatisk. Prøv å puste med en hårføner inn i kjeften :P

HarryVolvo
18/10/12, 21:34
Er klar over det med 13c'en ja. Har annen liggende på lur, men skal få bensintrykket opp å gå først tenkte jeg. :)

Batland
19/10/12, 07:09
Er klar over det med 13c'en ja. Har annen liggende på lur, men skal få bensintrykket opp å gå først tenkte jeg. :)
Som ett minimum bør du kontrollere, antatt, kinamanometeret ditt og justere bensintrykket til 3,0 BAR som ett utgangspunkt.

Det beste resultatet oppnås imidlertid etter en tur på TESS eller lignende.
Kjøp ett skikkelig manometer som viser korrekte verdier, (Klassifisert 1,6) nippler og slange slik at du under TESTING, kan stripse manometeret fast i vindusviskeren og lese av bensintrykket når du har full gass, fullt ladetykk og fullt turtall.

HarryVolvo
21/10/12, 01:55
Igår kobla jeg opp manometer og alt slikt, Kobla inn manometeret mellom fulerail og BTR.. Når jeg da starta opp bilen, snurra manometeret 1 runde rundt, og forbi "start" igjen, så i følge manometeret var da trykket 12Bar.. Hadde ikke utstyr til å få manometer i synsfelt under kjøring, så justerte bare på skruen til fjuskingen ble borte, og det ser ut som det funker fint nå. Må enda ha litt mer bensin, men tenker jeg skal få lagt opp slanger slik at jeg kan ha manometer inne i bilen.

Men det jeg lurer på, er om manometeret skal snurre rundt og forbi "start" når motoren står på tomgang? MÅ motoren ha belastning for at manometeret skal vise rette verdier? Prøvde forsåvidt 3 forskjellige manometer, der alle gjorde det samme, bortsett fra 1, som stod helt i ro på 0.1bar.

Forresten, på BTR'en jeg har, var manometeret skrudd fast i selve BTR'en. Men med denne løsningen var det ingen bevegelse i manometeret på tomgang.. :\

HarryVolvo
23/10/12, 10:37
ingen?

Batland
23/10/12, 11:45
ingen?
Du burde filmet dette, lagt det ut på youtube og linket det hit.
Slik du forklarer det her er det ikke lett å forstår hva som egentlig skjer.