PDA

Vis full versjon : Skifte bremseskiver selv - V50, 2006



Novi
17/10/12, 11:39
Jeg har en V50 2.4 automat som har en del vibrasjoner i rattet ved nedbremsing i hastigheter over 70km/t. Etter all sannsynlighet er det kast i skivene som forårsaker dette.

Så da er spørsmålet: Hva er en fair pris å betale for at et verksted skal utføre dette? ELLER, er det noe jeg kan fikse selv? Jeg har ikke skrudd mye på bil (skiftet bremseklosser på en '85 Corolla, og installert Xenon på en Saab), men bruker å få til ting om jeg har gode instrukser (kan jo kjøpe en Haynes-bok). Har også tilgang til et verksted hvor jeg kan heise opp bilen.

Setter pris på alle tips!

Braathen142
17/10/12, 17:32
Enkel jobb og gjøre selv egentlig.
Men alltids kjekt med en Haynes bok.
1.Skru av felgen
2.Skruv av Calipern
3.Ta av bremseskiva
Så omvendt igjen :P

Er egentlig veldig enkelt :)

Men Bremseskiva kan sitte noe jævelig!
Gjorde værtfall det på min V50

Novi
18/10/12, 11:53
Hm, okei! Det høres jo forsåvidt greit ut. Har en kjenning på Volvo-verksted, så kan sikkert få en OK pris for at de skal utføre det. Men arbeidskost vil jo uansett komme på en viss sum, så om jeg får delene relativt rimelig kommer jeg nok til å skifte dem selv.

Planlegger uansett å la dem ta en bremsetest - ble brått usikker på om det gjelder fremme eller bake (eller begge deler).

Novi
18/10/12, 14:19
Da blir det bytting av bremser selv! Får skiver og klosser til 2185,- (har ikke peiling på om det er god pris) hos Volvo, så får jeg evnt. bytte bak også om det fortsatt skulle være vibrasjon etter å ha skiftet foran.

gull pilen
18/10/12, 14:23
Da blir det bytting av bremser selv! Får skiver og klosser til 2185,- (har ikke peiling på om det er god pris) hos Volvo, så får jeg evnt. bytte bak også om det fortsatt skulle være vibrasjon etter å ha skiftet foran.

forran er en enkel jobb, må bare ha 7mm brako nøkkel(litt spesiell størrelse som ikke er i alle verktøy sett) og en litt mandig tang til å klemme inn igjen stempelet i kalipperen så er det i orden.. bak må man ha spesial verktøy til å skru inn igjen stempelet i kalipperen pga håndbrekk systemet.. lykke til med jobben..

Novi
18/10/12, 14:53
Takk for tipset! Har tilgang til et lastebil-verksted, så forhåpentligvis finner jeg både brako-nøkkel og tang. Får se an om jeg tar skivene bak også selv, dersom det blir behov for det.

Takk for hjelpen så langt :)

Braathen142
18/10/12, 17:01
Somsakt bak er litt kødd med stemplet for det må presses inn samtidig som det skrus.
Eller ta en kjapp en som jeg gjorde, Tok av calipern og smelte den inn med hammern. Funker uten problemer :) men er vel ikke det lureste og gjøre hehe.