PDA

Vis full versjon : Dårlig varme i varmeapparat etter bytte av varmeregister (før bilen når driftstemp).



Nilsebu
16/10/12, 21:51
Byttet varmeregister i helgen. Tappet av ca 5 liter kjølevæske før jobben, og litt over 5 liter kjølevæske er fylt på igjen.

Merket fort at det var luft i anlegget (selv om jeg helte forsiktig på), og lot bilen få driftstemp etc før jeg gasset opp varmeapparatet. Fulgte haynes beskrivelsen (som forrige gang jeg gjorde det). Etter litt start og stopp så etterfylte jeg, og kjørte noen små turer, etterfylte igjen, og når bilen holder vanlig driftstemp (rundt 90-93 grader), så er det full guffe i varmeapparatet (tok litt tid før det ble skikkelig varmt de første gangene).

Men før jeg skiftet register så begynte det å komme varm luft ut nesten med en gang varmenålen i dashbordet beveget seg, mens nå så kommer det bare ut kald luft helt til bilen kommer over 75-80 grader...

Varmeregisteret er kjøpt hos FCP og er av merket nissens. Hvor kan feilen være?

Legger også til at alt av duggproblemer jeg hadde før skiftet er helt vekke, og under lufting av kjøleanlegget så merket jeg meg ingen lekkasje fra det nye registeret.

Takker for hjelpen :)

Morgis
16/10/12, 21:56
uoriginale varmevekslere kan være veldig mindre effektive enn de originale.. mange som har brent (frøset??) seg på det i kalde norge

850GLTsilver
16/10/12, 22:00
Nissens = original kvalitet.

Når du skiftet, sørget du for å bytte de O-ringene og klipsene samtidig?
Du er helt sikker på at du ikke har fått noe i varmekretsen som hindrer vannstrømmen?
Er jo et fullfløde-anlegg dette så du skulle normalt ikke oppleve slike problemer som dette.

Morgis
16/10/12, 22:21
nissens skal være bra ja. dansk kvalitet?.. leste ikke hele tråden :)

850GLTsilver
16/10/12, 22:26
Med danebrog og det hele ;)

Morgis
16/10/12, 22:27
stemmer det ;) mener det var en nisseradiator som ble montert i min da jeg kjøpte den..

Nilsebu
16/10/12, 22:35
Byttet o-ringene ja, men byttet ikke klipsene. Vannstrømmen ser også ut til å gå fint, men i teorien, hvis jeg har en liten luftboble, kan det være synderen?

Hvis jeg hadde droppet o-ringene, så kunne det resultert i lik lekkasje som før, men da hadde jeg jo full varme.
Får bare prøve å lufte litt mer, kanskje det kommer seg...

mrstfu
17/10/12, 07:50
mitt råd til deg: shut the fuck up, og kos deg med den lille varmen du har.:-)

i fjor vinter, med 26blå utafor og driftstemp på motor, fikk jeg kupeen helt opp i 2varmegrader. mulig manglende innertak har noe med det å gjøre:-)

850GLTsilver
17/10/12, 12:02
Byttet o-ringene ja, men byttet ikke klipsene. Vannstrømmen ser også ut til å gå fint, men i teorien, hvis jeg har en liten luftboble, kan det være synderen?

Hvis jeg hadde droppet o-ringene, så kunne det resultert i lik lekkasje som før, men da hadde jeg jo full varme.
Får bare prøve å lufte litt mer, kanskje det kommer seg...


Aldri noensinne vært plaget av luft i disse. Er, eller rettere, skal være så god gjennomstrømning i dette varmeapparatet at det lufter seg rimelig effektivt.
Men du kan kanskje måle temperaturen på inn og utgående slanger?
Er differansen stor, så er det noe som blokkerer vannstrømmen.
Er differansen liten, så kan det være at noe luft klarer å henge igjen, eller at luftgjennomstrømmingen er forstyrret. Enten ved lekkasje forbi registeret, eller ved at det spjeldet som sitter rett over registeret ikke lukker helt. (Når jeg tenker meg om så er nok dette den mest sannsynlige feilen)
Dette er det spjeldet som "regulerer" temperaturen. Og jeg har opplevd at hengslene til dette spjeldet kan sette seg rimelig hardt/bli blokkert fra å lukke helt.

La meg gjette: Du har ikke kupefilter på bilen din? Evt, akkurat montert et?

Nilsebu
17/10/12, 22:30
Ettermonterte kupefilter i vår / slutten av vinteren. Men dette har jo oppstått akkurat i sammenheng med skifte av register, fra dag 1 til dag 2. Har ikke merket noe på redusert varme så lenge jeg hadde det gamle registeret. Er det noen sannsynlighet for at det er noe gale med registeret?

850GLTsilver
18/10/12, 02:52
Er jo slik at når du monterte det nye registeret så blir det litt bevegelse på plastikken i hele varmeapparatboksen.
Dette kan bevirke at nevnte hengsel på spjeldet blir å "henge" litt.

Tviler egentlig på at det skulle være noe feil på det nye registeret ditt. Nissens er en seriøs aktør og alle registre blir testet under produksjonen nettopp for luft og vannfløde.
Fått sjekka slangene inn og ut av registreret? Temperatur altså.

Nilsebu
18/10/12, 09:16
Nei, har ikke fått sjekket de enda. Det beste å måle tempen på der er vel et IR termometer?

850GLTsilver
18/10/12, 09:42
Hurtigst og mest presis ja.

Sagen
23/10/12, 07:49
Klimaautomat du har? I tilfellet forundrer meg ikke om det er en spjeldmotor eller to som henger. Jeg sleit plutselig natta over med å få varmen i bilen. Tok ut spjelmotorene, åpnet disse, gjorde ren slepespor/ringer slik at det skulle bli god kontakt igjen. Ikke hatt plunder etter det.

Nilsebu
29/10/12, 00:11
Takker for det, har ikke hatt tid til å få sett på det enda, men tenkte jeg skulle sette meg til før vinteren kommer for fullt. Spjeldet som GLTsilver snakker om er en grei sak å finne, men hvor sitter de andre? Er ECC klima ja.

850GLTsilver
29/10/12, 19:24
Er tosone den vet du, så de sitter ved siden av hverandre.

Nilsebu
29/10/12, 19:27
Takker.. regner med at det IKKE finnes noen andre måter enn å demontere registeret igjen? Tur-retur slangene som går inn på registeret har ikke noe merkeverdig varmeforskjell. Har ikke noen konkrete tall, ettersom jeg ikke har investert i et IR termometer enda.

850GLTsilver
29/10/12, 19:32
Takker.. regner med at det IKKE finnes noen andre måter enn å demontere registeret igjen? Tur-retur slangene som går inn på registeret har ikke noe merkeverdig varmeforskjell. Har ikke noen konkrete tall, ettersom jeg ikke har investert i et IR termometer enda.

Lik temp inn og ut tyder på blokkering av luftstrøm, alternativt at bypass (Temperaturreguleringsspjeld) står åpne

Har du klima på bilen så er det vanskelig å komme til foran registeret for å sjekke om det ligger noe der og sperrer.
Uten klima, så kan man faktisk komme til og sjekke ved å ta ut vifta. (LANGE slangearmer kreves)

Sagen
30/10/12, 07:04
Det går fint an å komme til spjeldene, selv om det J.... trangt. Det sitter et på hver side over varmeapparatregisteret (Spjeldene på innsiden, motorene på utsiden). Får du tatt ut motorene, kan du vippe spjeldene manuelt med en skrutrekker. Da finner du fort ut om det er motorene som tøyser eller ikke.

erhof
04/11/12, 20:50
hei, fikk ikke god varme i en V70 98 for ett år siden,
kjøpte nytt register før jeg åpnet og da viste det seg at reisteret så helt nytt ut, men det var ikke montert pakninger slik at det var ca 25mm åpning på hver side, satte inn pakningene fra det nye registeret og alt ok med bra varme, mvh erhof

Nilsebu
05/11/12, 00:03
hei, fikk ikke god varme i en V70 98 for ett år siden,
kjøpte nytt register før jeg åpnet og da viste det seg at reisteret så helt nytt ut, men det var ikke montert pakninger slik at det var ca 25mm åpning på hver side, satte inn pakningene fra det nye registeret og alt ok med bra varme, mvh erhof

Monterte på nye pakninger, så her går problemet andre veien, alt fungerte 100% (foruten lekkasje) før det nye registeret kom på.
Men takk for tipset :)

locked
06/11/12, 21:09
Viss du ikkje får til å lufte varmeapparatregisteret av seg sjølv så kan du jukse litt,

Hiv noke papp foran grillen sånn at motoren ikkje får skikkeleg kjøling og så køyre du sånn at motortemperaturen kjem over der den ligg normalt mens du har turtall på motoren (min. 2500). Det som er essensielt er å få heva vanntemperaturen (les: overtrykket) i kjølesystemet. Høgt trykk komprimerar luftlummer og gjer dei lettare å drive ut.

Kontroller og at ekspansjonstankloket helt tett til 1.5bar! (Det er faktisk ein del som bør byttast med åra!) (Meinar det skal vere 0.75bar på sugemotor og 1.5 på turbo)

Men pass på motortemperaturen! Fjern papplata i god tid før temperaturen nærmar seg det raude feltet (stopp ikkje motoren før den har kome ned på normalverdi etterpå!)

Det har ingen ting å sei om du har stilt temperaturen i kupeen høgt eller lavt, det er full sirkulasjon i registeret uansett, men køyr på full varme så hjelpe du å holde motortemperaturen litt nede :)

Nilsebu
07/11/12, 22:57
Første start etter registerbytte, så manglet det mye vann, selv om ekspansjonstanken var full. Lot bilen stå på tomgang, og motortemp gikk helt opp til 110 grader før jeg slukket (varmeapparat på, men bare kald luft), etter stopp så sank vannstanden betydelig, så etterfylte en del, og etter det så holder bilen vanlig temp. Under kjøring så går den fra 89 - 95 grader, hvor den holder seg mest rundt 90 grader. Når jeg kjører hjem så er det en del bratte bakker inkludert homper og saktekjøring, da kan bilen ligge rett over 100 grader når jeg parkerer. Venter da til bilen får 103 grader, og vifta slår inn for fullt, og stopper når den har sunket under 100 grader..

Disse tallene har bilen alltid hatt etter at jeg monterte scan gauge.

850GLTsilver
08/11/12, 12:55
Var da voldsomt til variasjoner i temp?
Du er sikker på at termostaten din er OK?
Har sjekket tilsvarende på mine to biler og temperaturen holder seg nær konstant mellom 88 og 94° uansett type kjøring.
har 92° termostat på de begge.
Og aldri hatt vansker med luft i varmeapparat eller dårlig varme på noen av de. (Begge har hatt kjølestystemet tømt ja)
Har selvfølgelig fyllt opp, kjørt varm, lagg kjølne og etterfylt. Men kun en eneste gang.

Nilsebu
08/11/12, 22:35
Var da voldsomt til variasjoner i temp?
Du er sikker på at termostaten din er OK?
Har sjekket tilsvarende på mine to biler og temperaturen holder seg nær konstant mellom 88 og 94° uansett type kjøring.
har 92° termostat på de begge.
Og aldri hatt vansker med luft i varmeapparat eller dårlig varme på noen av de. (Begge har hatt kjølestystemet tømt ja)
Har selvfølgelig fyllt opp, kjørt varm, lagg kjølne og etterfylt. Men kun en eneste gang.

88-94 og 89-95 er da like mye variasjon. Og ville nå tro at viften din slo inn når du kjører så sakte at luftavkjøling ikke er nok. Er ingenting gale med termostaten. Har en 90 graders montert nå.

Nilsebu
19/11/12, 23:12
Legger til at jeg kjøpte pakningene fra Volvo, og brukte IKKE de som fulgte med registeret. Noen fare for at det kan være forskjell i tykkelse?

850GLTsilver
20/11/12, 12:08
Legger til at jeg kjøpte pakningene fra Volvo, og brukte IKKE de som fulgte med registeret. Noen fare for at det kan være forskjell i tykkelse?

Neppe.

Har forøvrig akkurat fått inn en slik IR-tempmåler nå.
Om du har lyst til å teste med den, så er du hjertelig velkommen.