PDA

Vis full versjon : Skal bytte bremse calipter...



Kusa
16/10/12, 09:33
Skal bytte begge bremse calipterene framme på ein volvo v70 awd mod. 07!

Lurer på om nokon har forskjellige butikker / nettbutikker der det er billige calipter? Skal bytte dette sjølv.

Veit ikkje om dei har på biltema eller liknande.. Kom med dine erfaringer! :)

Takk!

Mikael
16/10/12, 09:45
Mekonomen har innbytteordning.

Biltema har også kalippere, men hvor bra de er, er en annen sak:
http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsehydraulikk/Bremsecaliper/BREMSECALIPEREFORAN-VOLVO-665075/

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsehydraulikk/Bremsecaliper/BREMSECALIPEREFORAN-VOLVO-665074/

850GLTsilver
16/10/12, 09:47
Har ikke sjekket om Biltema har til din bil, men de caliperne der er absolutt brukbare.

Og billigere tror jeg ikke du vil finne heller.

Har Biltemacalipere på en bil her og null problemer. Tør anbefale de.

Men kjøp bremseklosser et annet sted, det må jeg bare si.

Kusa
16/10/12, 10:08
Okei, tusen takk for kjapt svar karer, Har skifta bremseklosser og diverse med orginale deler fra volvo for typ... 6 mnd siden! :) Så dei ska klare seg nåken år! :)

Da satser jeg på biltema calipere da :D

Mvh
David

Vatnehol
16/10/12, 15:16
hvorfor skal du bytte kaliper på en så ny bil ? er vel ikke rustet stempel enda?
om de henger så er det bare å bytte pakninger, får pakningsett på mekonomen.

en kompis kjøpte bremsekaliper på biltema på sin fas 1 s40, det han fikk fra biltema va originale lucas kalipere. eneste var at det var kun kaliperet og ikke andre halvdelen med gliderene.

cortinaterje
16/10/12, 17:42
Ikke kjøp Billige calipere og understellsdeler på Biltema eller lign. Gummien de bruker er utrolig dårlig. Det er nesten som de beregner iskaldt når du skal måtte åpne lommeboka kjøpe nytt igjen.

Jeg falt for fristelsen til å kjøpe biltema calipere bak til frua's V40. Etter 3 vintre er gummibelgene rundt stemplene helt morken og en kan se rett inn på stemplene. De må byttes nå før alt står i stein og medfører total bremseoverhaling med nye skiver og klosser i tillegg. Gummien på bilextras kyllingbeinstag er like dårlig og borte etter et par vintre. Men selvfølgelig hvis du liker å skru bil og bytte dette hele tiden.

Til sammenligning har jeg en 02 V70 med fire orginalcalipere og orginalskivene bak i behold. km stand er 260.000

Kusa
17/10/12, 07:05
Hmm, dette høres ut som ett engangs tilfelle for meg da Cortina.. Bilen har gått straks 204.000. Og sendte den inn på en sjekk der dei kunne stadfeste at calipere var rustet og burde byttest så fort som mulig. Pga at bremsen på høgra framdekk var konstant, dei pussa og styrde på for å få caliperen bedre så den var kjørbar. Merker fortsatt at det er litt varmgang der... Men er holdbart akkurat nå..

Sollien
17/10/12, 07:17
Ville bare kjøpt et repsett jeg ;) med mindre stempelet sitter helt fast, går det som regel å redde :) greit å lakke caliperen også når en først er i gang ;P

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Kusa
17/10/12, 07:28
Okei, så kan eg gå fort caliperet på biltema da? :) Trur eg må skifte det så fort som mulig.. Og ja, har allerede lakka caliperene på bilen min, sjekk annonsa under signaturen min :)

amcarduden
17/10/12, 07:35
Har selv en -01 V70 som hadde en tendens til innimellom å bli varm i bremsene. Eneste jeg gjorde var å skru løs kalipterne, gjøre glidebolter helt rene og smurte på et tynt lag med bremsefett. Gummiforingene til boltene er fortsatt helt fine etter 185k og 12 år på veien.
Er det rust på de boltene fås de kjøpt løse sammen med gummien mener jeg. Stemplet i kalipterne skal litt til før de ruster fast. Får du klemt stemplet greit tilbake(har bevegelighet), og ingen tegn til lekasje er det mest sannsynligvis i orden.
Etter rengjøring og smøring har det ikke vært antydning til varme bremser her i gården:).

Kusa
17/10/12, 07:46
amcar, lurer på om du har opplevd såpass varmgang at bremseskiva var rød glødende? Det gjorde eg no søndag. Kjente bare at bilen ikkje trilla så godt i nedover bakker..

Bilen kan sees på finn.no i min signatur.. Burde egentlig ikkje være nåke problem at all med den, mtp at den har ALLE orginal deler.. :/

amcarduden
18/10/12, 07:53
Nei, så varmt ble det aldri. Høres jo ikke helt bra ut nei. En annen ting som også er greit å sjekke i slike tilfeller er om bremseklossene har bittelitt klaring i kalipter. Etter et par sesonger i saltlake kan det bli såpass med overflaterust at klossene setter seg fast litt i kalipteren. Jeg pleier å slipe av litt på kantene på stålet til klossene hvis jeg syns det går litt trangt ved montering. Men, slip på de rette plassene, må ikke være for god plass heller.

Kusa
18/10/12, 08:56
Dette skal eg gjere til nestehelg da. Da blir det bytting av calipere framme og re-lakking av dem, deretter blir det å skrape vekk alt som ikkje ser naturlig ut på bremseskiver osv. Og skal slipe meget presist! :)

Tusen takk for hjelp! :)