PDA

Vis full versjon : korte inn dempere?



Lillengen
03/05/10, 09:01
noen her som driver med og korte inn dempere til volvo 940? skulle hatt kortet inn demperene forran og bak,

TeamBørnOut
03/05/10, 12:29
Hvordan dempere er det snakk om?

oppned typen som bilstein og volvo R sport må man fjerne den nedre hylsen på for å korte inn demperne. (fram demperne).
bakdemperne kan man vell modifisere på flere måter. ved å korte inn stanga og sveise den på igjen. eller lage et "gjengbart" parti.


Med "standar" dempere forran kan man dreie ned en del og gjenge opp på nytt.
Men husk at skal du senke bilen så mye så bør du i tillegg bygge ned bærekule og endeledd for å beholde kjøreegenskapene i bilen

henrik940
03/05/10, 12:36
Hvordan dempere er det snakk om?

oppned typen som bilstein og volvo R sport må man fjerne den nedre hylsen på for å korte inn demperne. (fram demperne).
bakdemperne kan man vell modifisere på flere måter. ved å korte inn stanga og sveise den på igjen. eller lage et "gjengbart" parti.


Med "standar" dempere forran kan man dreie ned en del og gjenge opp på nytt.
Men husk at skal du senke bilen så mye så bør du i tillegg bygge ned bærekule og endeledd for å beholde kjøreegenskapene i bilen

For at de skal stå ca på samme sted som originalt da? Hvordan gjør du det? Hva bygger du på med?

TeamBørnOut
03/05/10, 12:49
Kaplhenke Racing har vell slike satser.
skal man bare ha bilen lav og driter i ufjøra vekt så kan man få tak i en ekstra spindel å montere under den orginale. kapper vekk festet til navet bare..

Lillengen
04/05/10, 13:05
tenkte på og dreie ned og gjenge opp, har hørt om det, men har aldri sett hvodan det ser ut, eller om hvem som gjør slikt, tenkte og dreie ned fremme, og bygge om litt bak på min 945, hvordan er det med 240 dempere forran er de kortere orginalt?

TeamBørnOut
04/05/10, 13:17
240 dempere kan du bruke ja. så slipper du dreie etc.

ChrML
04/05/10, 14:30
For at de skal stå ca på samme sted som originalt da? Hvordan gjør du det? Hva bygger du på med?
Kaplhenke har satser til 240 for øyeblikket. Disse passer ikke på 940. Det skulle visst komme til 940 etterhvert. Må enten space ut boltene til bærekula og bygge ned styrekula på en annen lur måte eller montere en sånn sats.

Er for at når bilen er senka så begynner bærekula og styrekula å peke oppover like mye som du har senka. Som gir dårligere kjøregenskaper. Har man ikke tatt forstillingskontroll etterpå så får man også mer spissing pga det før det justeres inn.

DieselDriver
04/05/10, 14:36
Kaplhenke har satser til 240 for øyeblikket. Disse passer ikke på 940. Det skulle visst komme til 940 etterhvert. Må enten space ut boltene til bærekula og bygge ned styrekula på en annen lur måte eller montere en sånn sats.

Er for at når bilen er senka så begynner bærekula og styrekula å peke oppover like mye som du har senka. Som gir dårligere kjøregenskaper. Har man ikke tatt forstillingskontroll etterpå så får man også mer spissing pga det før det justeres inn.

Spredning mener du vel:D

ChrML
04/05/10, 14:41
Spredning mener du vel:D
Hjulene sprer seg mindre når bilen blir senka. Fordi bilen kommer lavere i forhold til festepunktene i spindelen for styrekulene. Festepunkta for styrekulene kommer lengre opp i forhold til bilen. Dvs det blir lengre vei for styrestagene og hjula vil spisse lengre inn mot hverandre.

TeamBørnOut
04/05/10, 14:43
Det er ikke det værste problemet :P det går jo å justere inn enkelt.

ChrML
04/05/10, 14:46
Det er ikke det værste problemet :P det går jo å justere inn enkelt.
Yup. Bare en grunn til at det er viktig med forhjulskontroll (eller 4 i mitt tilfelle :p) etter man har gjordt noe med høyden. Men skal ikke si noe der jeg :p, har ikke orket å gjordt det på min enda siden jeg senket den for snart 2 år siden. Hadde sikkert blitt bedre å kjøre hvis jeg hadde gjordt det. Tenkte å gjøre det før banetreffet.

DieselDriver
04/05/10, 14:52
Hjulene sprer seg mindre når bilen blir senka. Fordi bilen kommer lavere i forhold til festepunktene i spindelen for styrekulene. Festepunkta for styrekulene kommer lengre opp i forhold til bilen. Dvs det blir lengre vei for styrestagene og hjula vil spisse lengre inn mot hverandre.

Kommer vel ann på senkinga. står bruene og styrestaga rett ut som ved 40 mm senking så vil det spre. Hvertfall på 240. senker du mere vil det spisse igjen fordi staga peker opp igjen. Man skal jo kjøre endel med senkefjærer før man justerer. Synker masse iløpet av 3-4 måneder.

ChrML
04/05/10, 14:56
Kommer vel ann på senkinga. står bruene og styrestaga rett ut som ved 40 mm senking så vil det spre. Hvertfall på 240. senker du mere vil det spisse igjen fordi staga peker opp igjen. Man skal jo kjøre endel med senkefjærer før man justerer. Synker masse iløpet av 3-4 måneder.
Yup, du har et poeng der :). Men må uansett justeres.


Noen som forresten kan beskrive konkret den forskjellen man merker på kjøregenskapene med og uten nedbygging av kulene ved senk?

Bear
04/05/10, 15:05
eller så tar TBO på seg jobben å lager "how to do" tråd om dette? :D :D

TeamBørnOut
04/05/10, 15:30
Bilen ligger bedre på veien med nedbygde bærekuler og endeledd. bedre forklart får man det ikke :D
finn en svingete vei å kjør på grensa. bygg ned å sjekk hvor mye fortere du kan kjøre da. (sånn jeg tester ting ihvertfall :D). bor heldigvis ikke mange hundre meterne unna ei fin slette med en liten S kombinasjon på. så der kan jeg teste ut uten å være til bry for andre. åpent å fint. jorder på begge sider :D

Lillengen
04/05/10, 16:04
da blir det nok 240 dempere forran, bygge ned litt og fikse litt bak så blir nok bruksbilen fin og lav:P så får jeg bruke litt tid på 240`n jeg har så jeg får ferdig motor og slikt i år.

T90
04/05/10, 16:29
Når man skal korte dempere er det lurest å kutte de av med stikk stål i dreiebenk?
For så å gjenge nye gjenger?
eller kan man bare bare kutte den med vinkel sliperen ?

TeamBørnOut
04/05/10, 16:34
kutt med vinkelsliper sparer deg for en del tid :) så lager du bare en liten "kon" på den med dreibenken og gjenger opp