PDA

Vis full versjon : t-5R feilkode.... "LØST"



evolve
15/10/12, 15:30
Hei.
Har en Volvo 850 t-5R automat som jeg sliter med. Hadde en tidligere tråd om denne, men nå er det andre feilkoder... hehe.

Problemet nå er, når jeg får kjørt noen km med bilen så kommer det et lite "rykk" i bilen, samtidig som automatpila begynner å blinke i instrumentet, girkassa går i nødmodus og slurer en del på clutchen i automatkassa (høres det hvertfall ut som). Når jeg leser av feilkoder på kassa får jeg feilkode 3-2-2 (det er diagnoseenhet foran til høyre på denne her, ikke OBDII). 3-2-2 vil si "feil utveksling for angiven fart". Feilkoden får jeg sletta men dukker opp igjen etter 2-4km. Har derfor prøvd å bytte en hastighetsføler/speedsensor uten hell. har også prøvd med tre forskjellige motorstyreenheter uten noen forskjell.

Ideer om hva dette kan skyldes, mottas med stor takk!

gswede
15/10/12, 16:31
PNP, prøv å kjør girvelgeren raskt frem og tilbake mellom P - 2 en 10-20 ganger.
Funker reverslyset når "dette" står på - blink i dash osv..?
TPS sensoren på gasspjeldet kan også lage krøll.

evolve
15/10/12, 16:41
Har bytta pnp-switchen og gasspjeld med TPS fra før av så dette skal det ikke være noe feil med. Har ikke testa om reverslyset fungerer mens jeg har feilkode men det kan sjekkes. Hva kan det evt. Være hvis ikke lyset fungerer?

850GLTsilver
15/10/12, 22:04
"Rykket" kommer nok av at en av ventilene slipper.
Ingen clutch i denne kassa, men en momentomvandler som blir å gå på lavt oljetrykk = lav momentomsetning. En de4l av nødmodusen det.

Siden du har byttet hastighetssensoren, så må du nok gå over alle koblinger det signalet passerer på veien.
Rens kontaktene med Oxyclean (Biltema) og fyll alle kontakter med lavtemperaturfett før du setter de sammen igjen.
Er speedometeret ditt stabilt?

evolve
16/10/12, 09:08
OK. Dette skal prøves ut.
Ja speedometeret er stabilt og går som det skal.
Og ja ryggelyset fungerer som det skal når feilkoden er der.

evolve
27/10/12, 17:15
Hvis noen er interessert i å vite hva feilkoden skyldtes, kan jeg svare på det.
Det var automathjernen som forårsaket feilkoden. Funnet ut nå at, når det gjelder feilkoden på disse bilene, bør en alltid starte med å undersøke hjernen...

850GLTsilver
27/10/12, 18:01
Hvis noen er interessert i å vite hva feilkoden skyldtes, kan jeg svare på det.
Det var automathjernen som forårsaket feilkoden. Funnet ut nå at, når det gjelder feilkoden på disse bilene, bør en alltid starte med å undersøke hjernen...

De fleste her er interessert i å få vite hva løsningen på slike problemer er.
Er jo i grunnen derfor vi deler av våre erfaringer her inne.

Skulle man starte med å bytte hjerner ved feilkoder, så blir det fort litt dyrt.
Langt oftere er det faktisk perifert utstyr som er årsak til at dert meldes feil fra elektronikken.
Men klart, man skal ikke overse elektronikken heller.

evolve
27/10/12, 20:16
For all del, ser jo at det fort blir for dyrt hvis en skal bytte hjerne i tide og utide, men hvis en har muligheten bør det absolutt prøves ut, hvertfall hvis det ikke hjelper å bytte deler som får feilkode :)

Svirre
27/10/12, 21:11
Ikke prøvd å bytte hastighets føleren? Mulig dette kan føre til disse "rykkene"?

evolve
27/10/12, 22:24
Joda, bytta hastighetsføleren uten bedring. Var derfor jeg bytta hjernen og bilen nå Er i tipptopp stand igjen ;-)