PDA

Vis full versjon : Spørsmål rundt Navi RTI.



Torsen67
15/10/12, 12:05
Hei

Ringte Bilia for å høre om pris på oppdatering av RTI. 2200,- for en ny cd!! Noen forslag til å gjøre dette litt billigere?

RTI spilleren sliter også med å lese platen. Er det bare å kjøpe vanlig dvd-rense plate for å friske opp denne?

xc70_awd
15/10/12, 14:12
Jeg sliter også med å lese org platene (som er 100% ripe/smus frie)

Skal demontere den og se om jeg evt kan rense/bytte lesehode.
Hvis jeg lykkes lager jeg en guide.

xc70_awd
15/10/12, 14:41
Fant en guide som skal være dekkende:

http://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=702521

FroBe
15/10/12, 15:24
Kjøper man en helt ny laser (CD elller DVD) for å bytte selv pleier disse ofte å ha en kortslutning med loddetinndråpe for å unngå skader fra statisk elektrisitet under transport/montering. Bildet på side 15 viser et slik kortslutningspunkt på den brune kabelen. Det holder vanligvis å bruke en ren loddebolt for å fjerne denne kortslutningen/loddetinnet etter fullført montering, husk å gjøre dette før man setter på strøm på spilleren...

En rense-CD flytter bare støvet i spilleren. Ligger det støv oppå linsen kan den like gjerne dytte dette støvet under linsen og ned på speilet, der får man det aldri ut igjen. Selv foretrekker jeg en Q-tips fuktet med isopropanol eller renseveske for briller/optikk for å rengjøre selve linsen, og forsiktig bruk av trykkluft på boks eller støvsuger for å fjerne hybelkaniner i resten av spilleren.

Torsen67
15/10/12, 16:19
En rense-CD flytter bare støvet i spilleren. Ligger det støv oppå linsen kan den like gjerne dytte dette støvet under linsen og ned på speilet, der får man det aldri ut igjen. Selv foretrekker jeg en Q-tips fuktet med isopropanol eller renseveske for briller/optikk for å rengjøre selve linsen, og forsiktig bruk av trykkluft på boks eller støvsuger for å fjerne hybelkaniner i resten av spilleren.

Hvor mye må du demontere for å komme til laseren med Q-tips?

FroBe
15/10/12, 17:55
I følge veiledningen ovenfor må man demontere tilsvarende side 23.

Demonterer man en slik spiller må man huske å ikke skade eller skitne til glidestangen eller snekkedrevet som kjører laseren inn og ut, den må kunne gli jevnt for å spore skikkelig. Det er vanskelig å smøre opp en slik glidestang da man må være sikker på at fettet/oljen man bruker ikke blir seig med årene.

Gummiringen på spindelmotoren bør også være ren for skitt, hvis ikke kan disken ligge ujevnt og vibrere.

Sveinung
02/11/12, 19:16
Noen som vet om det disse platene kan skaffes for en billigere penge i for eksempel Sverige?

kopteff42
04/11/12, 18:37
Noen som vet om det disse platene kan skaffes for en billigere penge i for eksempel Sverige?

:( Desverre er disse dvd platene svinedyre også i sverige!!:mad: Jeg skjønner ikke at det kan gå an og ta slik pris på denne.For denne prisen kan du jo kjøpe knallfin ny gps!!

Torsen67
04/11/12, 20:23
Søk på blocket.se Mener jeg så noe der til 900 SEK. Foreløpig så prioriterer jeg ikke dette.