PDA

Vis full versjon : Biltilsynet mangellapp



Turbokassa
03/05/10, 00:41
Er så heldig å bli tatt i teknisk kontroll her om dagen.
Men virket som om han kar'n trudde jeg ikke kunne noe om detta :D
Uskyldige lille meg.

Men fikk mangellapp på:
Uorginal eksos (hjemmesnekkra 3" simons)
Hjul (DTM 225/40 18)
Og xenon (er det dèt? :P)

Xenon er jo grei, og tenkte jeg skulle vært å godkjent senken, så nå har jeg en unnskyldning til å få ræva i gir. hehe

Men noen som vet hva som trengs og om det er mulig å godkjenne 3" eksos og DTM hjula på en 940?

Har sent mail til bcb ang papirer, for å se hva de har, men må vel ratt ha papirer fra VOLVO på at de hjula er godkjente for denne bilen?

Eksosen trenger nok å montere på igjen katalysator, også en avgass og db målig så må det vel gå?
Bråker jo ikke noe spes.

Som sagt, noen erfaring?
Noen som kan være behjelpelig med kontakter/papirer osv.
har 1 mnd på meg.

Christian
03/05/10, 02:18
Eksosen kan vel strengt talt være akkurat hva den vil, sålenge den tilfredsstiller støy og avgasskrav til den aktuelle modell.

Xenon er jo som kjent vanskelig å få godkjent, så der må du bare bytte tilbake.
Når det gjelder felger er dette egentlig ikke noe problem å få godkjent, sålenge det går innenfor "reglene" til biltilsynet. Skriver "regler", da dette mer går på humøret til den som sjekker bilen din, og ikke etter hva som står i boka.

Ifølge boka skal det nok la seg godkjenne med den dekkdim, og dem felgene, men det vet andre mer om, enn meg.

Turbokassa
03/05/10, 05:53
de fleste biler går jo gjennom avgass uten katalysator.
Men da biltilsynet helt sikkert går over eksos, så må vel denne være der selv om avgassen er lav nok?
Da den "egentlig" må være der pga avgass.

Ja regner med at det står mye på hvem man får som til å se over.
Med min flaks så blir det ratt grinebiter'n..
Får la fatter'n dra å godkjenne, de er sikkert litt snillere når det ikke står en unggutt der, men en godt voksen kar. hehe

men uansett så må det jo være papirer på alt mulig..

Bear
03/05/10, 10:06
jeg fikk mangellapp på 3" eksos, å da sa dem på BT at jeg måtte ha delenr på alle delene, fra turbo og helt bak. fra dem som har lagd anlegget, med papirer på støy, utslipp osv. så kunne jeg få det godkjent, så ringte pedersens-racing. å dem hadde prata med JT om dette, å det var visst vanskelig å få til. så da blei det org. eksos når jeg viste bilen 2.gangen. men skal være mulig å godkjenne! ;)

Gaus
03/05/10, 10:48
DTM fegene har eit innpress på 13, orginalt på 940 er 20.
Grensa til BT er +-7, så den er innenfor grensa. Pluss at det skal være god klaring heile veien til ytter og inner skjerm.

Har godkjent Vertini felger på min med 225/40 18

henrik940
03/05/10, 10:53
DTM fegene har eit innpress på 13, orginalt på 940 er 20.
Grensa til BT er +-7, så den er innenfor grensa. Pluss at det skal være god klaring heile veien til ytter og inner skjerm.

Har godkjent Vertini felger på min med 225/40 18

15mm totalt begge sider. Det tilsier 7,5 ;)

Gaus
03/05/10, 11:19
hehe, stemmer det. skal noe til å huske alt :p men var ikkje lang vekke.

henrik940
03/05/10, 11:21
hehe, stemmer det. skal noe til å huske alt :p men var ikkje lang vekke.

Åjo! Du var heelt på jordet! Hehe, neida.

Daruu
03/05/10, 11:29
Hvilken lov, eller teks med "krav" (eller hva det nå heter) er det som sier at du ikke kan ha uorginal eksos?
Så lenge den ikke bråker for mye og greier avgasskravene (+ biler etter 89 må ha katalysator) har de ingenting de skulle ha sagt på det.

TeamBørnOut
03/05/10, 15:08
Hvis biltilsynet vil lage helvette så kan de det pga eksosen.
Ikke en gang et ORGINAL ANLEGG fikk jeg godkjent! fordi det hang ikke i nok "stropper". HELT ORGINALT eksosanlegg! Så jeg kom tilbake dagen etter uten å ha gjort en dritt! da ble det godkjent. men da hadde jeg tatt vekk halvparten av fjørene på bilen også bare for å irritere dem. Men det eneste de klaga på da var at jeg subba når jeg skulle opp på bukken! "sånn går det når dere skal ha så jævli lave biler"...
andreganger så har jeg fått det godkjent med 3" hele veien uten cat.
Jeg sa det var innebygd cat i downpipen.. Men det er jo viktig at det ser skikkelig ut. ikke hengt opp i patentbånd å dritt. for ting skal være tilnærmet orginalt. 2.5" syns jeg er nærme 3" og det har gått bra noen ganger..
Men fikk beskjed om å fjerne "kloaksrøret" en gang også. men da kjørte jeg større en 3".. så det syns jeg var greit at de klaga på :P
Husk også at det er viktig å ha endestussen langt "ut". det er også et "krav".. I tilfelle du skal sove i bilen. da må ikke eksosen gå inn i bilen. (får håpe det er vindstille bare ;))

Kent o
03/05/10, 15:17
Har JT 3" i vognkort og 18x8,5 super dtm med 225/35/18" jeg, så skal vel ikke være noe problem for andre heller!

Christian
03/05/10, 15:47
Står det huket at du MÅ vise den på biltilsynet?
Eller kan den vises hos verksted?
Dem har litt mer peil, er ofte litt lettere å få igjennom der..

Refinement!
03/05/10, 21:55
DTM fegene har eit innpress på 13, orginalt på 940 er 20.
Grensa til BT er +-7, så den er innenfor grensa. Pluss at det skal være god klaring heile veien til ytter og inner skjerm.

Har godkjent Vertini felger på min med 225/40 18

Originalinnpress på 740/940 er 25 (240 har originalt 20), så i utgangspunktet er ikke et13 godkjent på 940 om man følger regelverket. Men som nevnt er det ofte dagsformen til kontrollanten som avgjør hva som er greit eller ikke...:rolleyes:

Turbokassa
03/05/10, 21:55
Har JT 3" i vognkort og 18x8,5 super dtm med 225/35/18" jeg, så skal vel ikke være noe problem for andre heller!

Hva slags papirer osv. trengte du for å gjøre dette da?


Står det huket at du MÅ vise den på biltilsynet?
Eller kan den vises hos verksted?
Dem har litt mer peil, er ofte litt lettere å få igjennom der..

Ja, så det sto forskjellige valg der, MÅ på biltilsynet.
Selvfølgelig, hvis ikke hadde det vært nesten NP hehe

jonass
03/05/10, 22:02
Har ikke hørt om at det er eksos annlegg dem henger seg opp i rundt her, men derimot dump ventiler, og målere. Og kappa fjærer såklart da

Turbokassa
03/05/10, 22:02
Originalinnpress på 740/940 er 25 (240 har originalt 20), så i utgangspunktet er ikke et13 godkjent på 940 om man følger regelverket. Men som nevnt er det ofte dagsformen til kontrollanten som avgjør hva som er greit eller ikke...:rolleyes:

Detta her står vel i vognkortet, gidder ikke gå ut å se selv.
men går det ikke så må jeg jo kjøre ulovlig da.. ;)

SirKim
03/05/10, 22:10
Det er folk på forumet som har godkjent DTM felger i vognkortet på 940. Å det er folk som har fått godkjent 3" JT eksosanlegg.

Jeg var å viste 940n på biltullsynet en gang for å godkjenne senking, halve det orginale eksosanlegget var vekk, kikka fælt på det, men de bare lo :P Så ja, kontrolløren har mye å si. Er man uheldig har man kontrolløren den dagen han har stått opp på feil bein. Andre kontrollører derimot virker som om de ikke vil godkjenne noenting... Desverre...

Turbokassa
03/05/10, 22:28
det er slik her å..
1 av 2 her. en "good" og en "evil" kontrollør.
50% sjanse for at det går, og 50% sjanse for kjøreforbud.. hehe

Turbokassa
07/05/10, 00:28
Har ikke hørt om at det er eksos annlegg dem henger seg opp i rundt her, men derimot dump ventiler, og målere. Og kappa fjærer såklart da

Kappa fjærer skjønner jeg.
Men målere og dumpventil? HVORFOR? Innbiller de seg at det gir effektøkning?
Da skjønner jeg mer at de henger seg opp i 3" eksos.
Men egentlig ikke når eksosen ikke bråker.
Jeg hater og kommer alltid til å hate norge, norsk politikk og brødhuene som har kommet seg opp i topp..
Ønsker meg ei bombe fra bin-laden jr. om alle pikkhuene samles på ett sted!!

Derimot folk som bin-laden (innvandrere) har det overtruffent...

microplex
07/05/10, 00:44
Kappa fjærer skjønner jeg.
Men målere og dumpventil? HVORFOR? Innbiller de seg at det gir effektøkning?
Da skjønner jeg mer at de henger seg opp i 3" eksos.
Men egentlig ikke når eksosen ikke bråker.
Jeg hater og kommer alltid til å hate norge, norsk politikk og brødhuene som har kommet seg opp i topp..
Ønsker meg ei bombe fra bin-laden jr. om alle pikkhuene samles på ett sted!!

Derimot folk som bin-laden (innvandrere) har det overtruffent...


Bare og drite i ogbegynne og diskutere med dem.
Jeg fikk ikke godkjennt 740'n min med turbo motor grunnet at det var åpent luft filter på den.
Selv om jeg hadde benke papirer på 154 hk( Med blåst topp pakning merklig nok ).
Så BT er statens svar på lovlige kjeltringer!!!!

Modalen
07/05/10, 02:25
Tydelig at folk har forskjellige erfaringer med vegvesenet.
Jeg godkjente 242n min med turbomotor og senkesett nærmest på drop-in time.

Bilen hadde Super DTM på seg, som de ikke nevnte noenting om.
3" JT med en potte, som de syntes var helt greit.
Åpent luftfilter var det selvfølgelig. Stor intercooler, "men det hadde ingen stor betydning for motoreffekten alene" sa de.

Havnet i teknisk kontroll før streetmeetet på ingierstrand forrige helg. Rask titt i vognkort, og en kort runde rundt bilen: alt ok.
Verre for han med BMWn bak meg, hvor Vegvesengutta sto med huet klistra i motorrommet, på eksossiden :D

Daruu
07/05/10, 12:06
Det er forskjellige regler fra sted til sted og fra person til person virker det som.

Her kan du få pop off inn i vognkortet, men da må det støytestes :p

Turbokassa
08/05/10, 00:05
Detta eksosgreiene er jo bare sjukt da.
Fikk ikke mangel pga manglende kat. eller mye lyd, men fordi det ikke er orginalt.

Det vil da på en måte si at; (ifølge dem) all eksos som ikke er orginal (mekonomen, biltema osv.) godkjennes og føres inn i vognkort.
Så når eksosen din blir dårlig så må du på merkeverksted å få orginal eksos påmontert og dokumentert. Hvis ikke må du ha time og koste på 500kr ekstra for at det skal være lovlig å bruke biltema, mekonomen osv.

JørnM_940
08/05/10, 00:17
Detta eksosgreiene er jo bare sjukt da.
Fikk ikke mangel pga manglende kat. eller mye lyd, men fordi det ikke er orginalt.

Det vil da på en måte si at; (ifølge dem) all eksos som ikke er orginal (mekonomen, biltema osv.) godkjennes og føres inn i vognkort.
Så når eksosen din blir dårlig så må du på merkeverksted å få orginal eksos påmontert og dokumentert. Hvis ikke må du ha time og koste på 500kr ekstra for at det skal være lovlig å bruke biltema, mekonomen osv.
Det er vel ikke noe problem så lenge det er originale dimensjoner det er snakk.. Husk at det er endel forskjell på originalt og 3";) Men skjønner frustrasjonen din, det er noe som heter sunn fornuft som ikke alle har blitt velsignet med, hvertfall ikke daglig... Ser ikke helt hva et 3" rør kan gjøre for mer galt enn det originale bortsett fra at det sparer motoren, men det må selvfølgelig være innenfor støy- og avgasskrav.

Holder på med 3" anlegg selv jeg, men når jeg ser at folk har så mye helvett med å få godkjent dette så skal jeg ta vare på originalanlegget og hive det på ved neste EU:p

Xenon skulle jo være greit, folk sier de bare tar ut kontakten og får 1-er feil på defekt pære.. ellers er det jo ikke mye arb å sette i det originale;)

Angående hjula så har du sikkert noen gamle stålfelger med rett dimensjon på, evt låne noen hjul for de timene den dagen :)

Turbokassa
08/05/10, 02:06
jeg er ikke sint, jeg er bare veldig, veldig skuffet. :P

kastet selvfølgelig midtre del av org. annlegget 4 dager før kontrollen.
(min flaks)
Så har bare litt av det, men skal prøve å godkjenne hjul, senk (ikke oppdaget, men skulle vært gjort) og eksos.
Xenon er alt fjerna.
Må sveise inn katalysatoren i 3" anlegget. så er det større sjans for medgjørlighet.

Går det ikke blir det uorginalt biltema (:P) på det som mangler, også kaster jeg bare på noen hjul jeg har ligganes.
Også blir det enda litt mer skruing igjen etter godkjenninga ;)

Umulig å ha det gøy her i landet med bil.
Må droppe biler og begynne med fotball tror jeg, noe hooligans greier kanskje.
Blir hvertfall ikke jaga ta staten da..

lasse940
08/05/10, 07:16
Etter jeg har ombygd bilen og vist den for godkjenning
fikk jeg godkjennt dtm 235/40-18. Men ser nå at dette ikke er skrevet inn i vognkort!!
senk forran 37cm bak 35cm skrevet inn.
Hadde hjemmesnekkra 3" anlegg med kun 1 lyddemper nevnte ikke noe om det, hadde også montert dumpventil.
Eneste problemet mitt var at han krevde tüv papirer på demperne mine noe som ikke eksisterer i følge importøren
så konntaktet importør og fikk han til å konntakte BT så etter en uke så fikk jeg allt godkjennt :)

larset
08/05/10, 08:10
Drøy senk lasse940 :D

lasse940
08/05/10, 08:29
Drøy senk lasse940 :D

Altså det som står i vognkort, Avstand foran senter nav/skjerm 37 cm.
Avstand bak senter nav/skjerm. ;)

Turbokassa
29/06/10, 21:09
Godkjent i dag.
Senk gikk jo glatt igjennom.
TÜV papirer og 4-hjulskontroll, også kom jeg i arbeidsklær (bilmekaniker).
DTM 225/40R18 ble godkjent MEN det blir ikke skrevet i vognkort PGA at det er innenfor grensene av hva som er tillat. Det var da ikke nødvendig å føre inn.
Eksos 3" gikk gjennom, tok bare en runde på parkeringen med bilen for å sjekke lyd og om det slo borti elns.
Det skal sies at jeg hadde mont inn org eksos tilogmed cat.
Og hele eksos var i 1 bit, altså helsveisa.

Leverte utskrivt fra avgasskontroll som jeg har tatt på jobben også, om det er grunnen til at han ikke målte vet jeg ikke da.

Refinement!
30/06/10, 00:18
Godkjent i dag.

DTM 225/40R18 ble godkjent MEN det blir ikke skrevet i vognkort PGA at det er innenfor grensene av hva som er tillat. Det var da ikke nødvendig å føre inn.

Viser nok en gang hvor inkompetente enkelte kontrollanter på bt er. Originalinnpress på 700/900 er 25 (20 på 200), med et 13 på dtm endres innpresset 12mm mens maks tillatt uten annen dokumentasjon er 7,5mm.

A.Finstad
30/06/10, 03:27
hadde jeg vert deg hadde jeg bedt dem skrive felga i vognkortet uansett fordi det kan være en annen kødd som stopper deg i teknisk seinere som gir deg mangellapp for det!

henrik940
30/06/10, 05:44
Viser nok en gang hvor inkompetente enkelte kontrollanter på bt er. Originalinnpress på 700/900 er 25 (20 på 200), med et 13 på dtm endres innpresset 12mm mens maks tillatt uten annen dokumentasjon er 7,5mm.

Er det ikke 20 på 940?

Iversen
30/06/10, 06:49
Viser nok en gang hvor inkompetente enkelte kontrollanter på bt er. Originalinnpress på 700/900 er 25 (20 på 200), med et 13 på dtm endres innpresset 12mm mens maks tillatt uten annen dokumentasjon er 7,5mm.

Helt feil. Maks innpress som kan endres er 15mm. 7,5mm per side. Så det går helt fint :)

Turbokassa
30/06/10, 19:00
Husker ikke målene i hodet nå, men felga har ikke mye klaring, men nok. (innpress)
Rulleomkretsen er innenfor også, men heller ikke den er mye innenfor.

Måtte hente vognkort del2 og levere den for at de skal lage nytt og sende ut.
Så skal prøve å få lurt damen i skranken til å skrive inn felger og dekk dim + at den er godkjent med 3" eksosanlegg.

Refinement!
01/07/10, 00:38
Helt feil. Maks innpress som kan endres er 15mm. 7,5mm per side. Så det går helt fint :)

- 940 har et 25 originalt
- Super dtm har et13

25 minus 13= 12mm <- dvs du har endret innpress 12mm pr side og totalt 24mm på sporvidden

Fortell meg at jeg har feil;)