PDA

Vis full versjon : lengre råde med stempel med høyere kryssbolt



jonass
22/12/09, 18:53
hva er fordelene/ ulempene, vil jo tro hvis man har lengre råde så vil råde lager ikke rør så mye på seg. men igjen kanskje rådene blir mykere?

og stemplet får jo kortere ringland, kanskje til og med tynnere topp

TeamBørnOut
22/12/09, 21:18
ulempen er jo mer tyngde og mer masse i bevegelse. ikke forskjell på rådelageret om det er korte eller lange råder. veiva går 360 grader uansett.

Joakim-G_R
23/12/09, 21:47
du vil få lavere lagerhastighet ja. Og i tillegg vil du få bedre vinkel på råde i forhold til stempel på vei opp.
Men rådelageret er likt, på veiva. Men du får mindre hastighet på kryssbolten.
Det er mer masse, stemmer det, på en måte. Du flytter jo bare fra stempelet og til råden, og noen direkte tall på vekt du fjerner fra stempel og fører til råden vet jeg ikke. Men det er en foretrukket løsning, å ha lenger råder og kortere "stempelhøyde".

TeamBørnOut
23/12/09, 22:49
Det blir ikke så mye "side" belastning på veiva :) rådene står mer "rett opp" som du sier :)
skal du ha ned hastigheten på lagrene så går det å slipe ned til mindre dia også.

jonass
24/12/09, 00:03
ja det var slik jeg mente, får prøve og få somla sammen en motor med lengre råder og teste, tror jeg skal bygge sugemotor faktisk, har fått sansen for det

TeamBørnOut
24/12/09, 19:18
Hold vekten nede på delene når det blir sugemotor. veldig viktig for å kunne hente ut effekt

tyggern
25/12/09, 10:18
vekten på veiv parti (veiv, råder, stempler)
Vet de har regnet og testet seg frem til dette. klarer du fjerne ca 60 gram pr råde+stempel tilsvarer dette av veivlagring og rådelager samt deler har den samme belastningen ved 7000rpm som du har ved 6000rpm før letting.

desuten er all vekt du fjerne på "roterende" masser ikke nødvendigvis så viktig for effekten men responsen, registeret og levetiden/påkjenningene vil øke/minke.... selvfølgelig er det en ballanse tar du for mye er jo ikke dette bra heller..

Joakim-G_R
25/12/09, 16:43
Men man får vel en mindre "seig" motor om man fjerner for mye roterende vekt også, på sugemotor?

ChrML
25/12/09, 17:14
Men man får vel en mindre "seig" motor om man fjerner for mye roterende vekt også, på sugemotor?
Yep, spesiellt fra veiva. Men husk at vekt på stempler og råder er mest "bortkastet". Disse skifter retning hele tiden. Lager bare økt forbruk/effekttap og ekstra slitasje på lager og bidrar lite til en "seigere" motor.

jonass
25/12/09, 19:07
hmm, får jo tak i stempel nesten uten skjørt, så der vil jeg tro man kan miste vekt, og letting av veiv er jo overkommelig, kan jo også få tak i svinghjul på rundt 5kg.

men skal jeg bygge sugemotor så blir det nok 16v topp og sprut gidder ikke gassere.

ChrML
25/12/09, 20:13
men skal jeg bygge sugemotor så blir det nok 16v topp og sprut gidder ikke gassere.
Kan ikke helt se poenget med å bygge gassermotor i år 2010, nei. Begynner å bli rimelig gammeldags og uoptimalt.

jonass
25/12/09, 20:22
men er litt sjarm med gassere og, får se hva tid og penger mener.
hadde vært tøfft og funnet tak i en grottis topp, men de vokser ikke på trær, og han lagde mest turbo topper som jeg vet om

Joakim-G_R
25/12/09, 20:29
Yep, spesiellt fra veiva. Men husk at vekt på stempler og råder er mest "bortkastet". Disse skifter retning hele tiden. Lager bare økt forbruk/effekttap og ekstra slitasje på lager og bidrar lite til en "seigere" motor.

Derfor jeg skrev roterende. :)

At gassermotorer er ueffektive. Tja, forbrenningsmotor i det heletatt er jo fryktelig ueffektiv.. :p

jonass
25/12/09, 21:44
ja forbrennings motorer er ikke de aller mest effektive, men vet ikke om jeg gidder og konvertere til børsteløs el motor og slikt enda, får jo de helt opp i cos fi 0.98 har jeg hørt

tyggern
25/12/09, 22:20
Må jo ha noe å varme kupeen med også..... fint med ueffektiv motor.
hva skal man med en "seig" motor???????

kan jo være greit til daglig bykjøring men ellers?

ett letta veivparti er også snillere på drivverket.
på N/A motorer er dette med runnerlengde, tykkelse og grenrør mye viktigere en på en turbo motor.
lengder,tykkelser osv påvirker register, effektområde karrakter osv... er ikke bare å klaske sammen noe. det enkleste er kansje weber innsug med trottle bodies også kan en prøve seg litt frem med "tratt" lengde..

jonass
25/12/09, 23:01
finner jo mange utprøvde innsug og grenrør rundt om da, men sant det med lenger og tykkelser ja. Er mye prøving og feiling med den første tror jeg, inntil man ser hvor mye som utgjør hvor mye på f.eks innsug

Joakim-G_R
26/12/09, 04:33
Må jo ha noe å varme kupeen med også..... fint med ueffektiv motor.
hva skal man med en "seig" motor???????

kan jo være greit til daglig bykjøring men ellers?

ett letta veivparti er også snillere på drivverket.
på N/A motorer er dette med runnerlengde, tykkelse og grenrør mye viktigere en på en turbo motor.
lengder,tykkelser osv påvirker register, effektområde karrakter osv... er ikke bare å klaske sammen noe. det enkleste er kansje weber innsug med trottle bodies også kan en prøve seg litt frem med "tratt" lengde..

Seig motor? Jævelig kjedelig å måtte gire som man kjører moped når man møter oppoverbakker med litt lengde/vinkel på. Mente ikke seig, slik at det er vanskelig å kvele den fra stopp til start osv. :)

Joakim-G_R
26/12/09, 04:34
men er litt sjarm med gassere og, får se hva tid og penger mener.
hadde vært tøfft og funnet tak i en grottis topp, men de vokser ikke på trær, og han lagde mest turbo topper som jeg vet om

De er jo også 20 år gamle, og det finnes andre topper idag som er like gode om ikke bedre.

tyggern
26/12/09, 10:44
Seig motor? Jævelig kjedelig å måtte gire som man kjører moped når man møter oppoverbakker med litt lengde/vinkel på. Mente ikke seig, slik at det er vanskelig å kvele den fra stopp til start osv. :)
selv om veivpartiet er mye lettere utvikler ikke motoren mindre dreimoment.
Jeg tok av totalt ca 7,6Kg roterende masse på min gamle B20. kunne ikke lenger ha tomgang på 750rpm måtte opp på 900rpm. Annet en det er det kun responsen som har blitt mye bedre. og sikkert litt letere å kvele selv om jeg ikke har merket noe til det. men motoren ellers er jo alt +/-0,1Gram og ballansert så det er ikke noe annet som lager ugang.
er kun det statiske momentet som endrer seg. (altså massen som er i bevegelse)
et tung svinghjul holder motoren i gang og gir gjevnere tomgang. i motsettning gir ett lettere svinghjul raskere turtalls økning og kjappere akselerasjon. er ikke mer effekt men den kommer fortere. Et veldig lett veivparti gir en veldig følsom motor på lavt turtall og er enklere å "stale" også kalt"kjærring" start.

Det er grunen til av lavturtalls motorer som f.eks diesel og traktorer har veldig tungt svinghjul.

ett lett svinghjul gir også en mer turtallsvillig motor. høyere turtall.

det er en grunn til at B230 av senere modeller ikke varver stor mer en 6500-7000rpm med sitt 14,3Kg tunge svinghjul
mitt veier nå 6,3KG og er fortsatt tungt i racing sammenheng..

oppsummert:
+ kjappere aksellerasjon
+ mindre påkjenning på drivverk
+ høyere turtall
+ bedre respons

-lavere stastisk moment(enklere å kvele motor)
-lett for ugjevn tomgang. (ved veldig lette svinghjul)

ChrML
26/12/09, 13:55
*snip*
Bra oppsummert! :) Helt enig!

TeamBørnOut
26/12/09, 14:04
Når volvogutter snakker svinghjul så er alle så redd for å kvelv bilen!
"men da vil jeg jo kvele bilen så lett" "blir jo masse kjærringstarter"...
Det går igjen vær gang. klarer ikke disse gutta å kjøre igang 850R som har flatt svinghjul?
Mindre vekt er alltid bra på motorer som man vil ha litt sportslige :)
Derfor er ikke jeg glad i langslags veiver og masse fint i b230 motorene. mer masse i bevegelse som ikke er no fint over lengre tid! (jobb bil).

ArneR
26/12/09, 14:22
Sorry for mer off-topic, men når vi likevel er inne på letting..

Vurderer å kjøpe skjelettsvinghjul fra timosmotor og se om jeg fikk montert LH2.4 ringen ifra automatflexplata over, noen som vet sånn ca. hvor mye dette veier, og hvilken trykkplate man trenger?

TeamBørnOut
26/12/09, 16:25
Sorry for mer off-topic, men når vi likevel er inne på letting..

Vurderer å kjøpe skjelettsvinghjul fra timosmotor og se om jeg fikk montert LH2.4 ringen ifra automatflexplata over, noen som vet sånn ca. hvor mye dette veier, og hvilken trykkplate man trenger?
Skal ikke være problem å slenge over trggerne fra en automat. trykkplata kan du bestemme selv å få et maskin verksted til å lage hull til deg. Vi pleier å ta en 200lapp for å gjøre det for folk. det er veldig viktig å holde diametern nede. så gå for en liten trykkplate og liten lamel. mindre lameller er også MYE bedre for girkassene!

ArneR
26/12/09, 16:40
Drit i girkassa.. :D Får kjøre fjæret organisk lamell..

Må tåle litt dreiemoment.

Men dette skjelettsvinghjulet er vel basert på det plane ifra B21/23 eller?

Da burde vel TP-618 trykkplata som pedersen selger til plant svinghjul fungere bra?

Skal sende deg svinghjul og trigger-ring om det blir aktuelt da.. ;)

ChrML
26/12/09, 17:37
Skal ikke være problem å slenge over trggerne fra en automat. trykkplata kan du bestemme selv å få et maskin verksted til å lage hull til deg. Vi pleier å ta en 200lapp for å gjøre det for folk. det er veldig viktig å holde diametern nede. så gå for en liten trykkplate og liten lamel. mindre lameller er også MYE bedre for girkassene!
Hvorfor er små lameller bedre? Holder jo mindre moment. Små trykkplater må jo ha beinharde clutsjpedaler.

TeamBørnOut
26/12/09, 18:24
mindre roterende masse. og mange girkasser er ikke glad i å bli gira med hvis du har stor lamel. (går faktisk ikke å få i gir). m90n er ikke så god å gire med på fult turtall den heller :) men med mindre lamel er det null stress

jonass
26/12/09, 18:25
er det pga den mindre lammelen veier mindre eller??

TeamBørnOut
26/12/09, 18:31
større diameter snurrer lengre en noe med mindre diameter. 3 skivede clutcher veier nok mer. men diametern er jo mye mye mindre så det er bedre.

Joakim-G_R
27/12/09, 02:51
selv om veivpartiet er mye lettere utvikler ikke motoren mindre dreimoment.
Jeg tok av totalt ca 7,6Kg roterende masse på min gamle B20. kunne ikke lenger ha tomgang på 750rpm måtte opp på 900rpm. Annet en det er det kun responsen som har blitt mye bedre. og sikkert litt letere å kvele selv om jeg ikke har merket noe til det. men motoren ellers er jo alt +/-0,1Gram og ballansert så det er ikke noe annet som lager ugang.
er kun det statiske momentet som endrer seg. (altså massen som er i bevegelse)
et tung svinghjul holder motoren i gang og gir gjevnere tomgang. i motsettning gir ett lettere svinghjul raskere turtalls økning og kjappere akselerasjon. er ikke mer effekt men den kommer fortere. Et veldig lett veivparti gir en veldig følsom motor på lavt turtall og er enklere å "stale" også kalt"kjærring" start.

Det er grunen til av lavturtalls motorer som f.eks diesel og traktorer har veldig tungt svinghjul.

ett lett svinghjul gir også en mer turtallsvillig motor. høyere turtall.

det er en grunn til at B230 av senere modeller ikke varver stor mer en 6500-7000rpm med sitt 14,3Kg tunge svinghjul
mitt veier nå 6,3KG og er fortsatt tungt i racing sammenheng..

oppsummert:
+ kjappere aksellerasjon
+ mindre påkjenning på drivverk
+ høyere turtall
+ bedre respons

-lavere stastisk moment(enklere å kvele motor)
-lett for ugjevn tomgang. (ved veldig lette svinghjul)

Fullstendig enig med deg! :)