PDA

Vis full versjon : Varmeapparat funker ikke i 2 av mine 240'er, hvorfor?

freddypimp
13/10/12, 20:50
noen som vet hva årsaken kan være, at varmeapparat-vifta ikke virker i 2 av mine volvoer? begynner å bli kaldt om morra, dette må jo være et vanlig problem på volvo 240? i og med at jeg har 3 volvoer, og på 2 av dem virker det ikke, og den 3. så hender det av og til at det ikke funker?

Sørgård
13/10/12, 21:54
Har et lignende problem med den ene min. Funker kun på trinn 3. Men regner med du blir nødt å skifte varmeapparat siden den ikke funker i det hele tatt.

larsverm
13/10/12, 22:32
Det hender at de langt om lenge rett og slett slutter å virke, ja - og da kan det være at et bytte må til.

HarryVolvo
14/10/12, 00:31
Litt OT, men hvor finner man billig og bra varmeapp? Evt rep-sett?
Min vifte lager mye rare lyder.. :\ Er nok lageret som er kast...

KennethV8
14/10/12, 09:38
Litt OT, men hvor finner man billig og bra varmeapp? Evt rep-sett?
Min vifte lager mye rare lyder.. :\ Er nok lageret som er kast...

Ikke mange rep sett å oppdrive, men viften kan man kjøpe. Motstanden for spenningsreguleringen er sammen med viften, men om man har AC så kan denne kjøpes seperat. Se gjennom mine tidligere poster om noen lurer på hvor man kan kjøpe viftemotor og hvilke arbeid som kreves ang montering.

2bjorn
04/12/12, 23:55
>Varmeapparat funker ikke i 2 av mine 240'er, hvorfor?
noen som vet hva årsaken kan være, at varmeapparat-vifta ikke virker i 2 av mine volvoer? begynner å bli kaldt om morra, dette må jo være et vanlig problem på volvo 240? i og med at jeg har 3 volvoer, og på 2 av dem virker det ikke, og den 3. så hender det av og til at det ikke funker?
--------------------------------------------------------------------------
Sjekk:
- kjølevanns termostaten på motoren,
- vann-gjennomstrøningen frem til - og gjennom - krana til varmeapparatet,
- vanngjennomstrømningen igjennom radiatatoren/varmeveksleren til
varmeapparatet,
- sjekk om kablene til spjeld og varmtvannskrana fungerer.
- Selvfølgelig må vifta være jordet for å snurre og gå og gi nok lufttrykk gjennom varmeveksleren/
radiatoren, og en må ha nok kjøleveske i kjøleanlegget på bilen for å overføre
varmen i varmtvannet til luften i kupeen på bilen.
- Feilen er ofte, gåen viftemotor, krana som ikke åpner, og radiatoren/varmeveksleren er tett i
kapilær-rørene, og må da rengjøres eller skiftes.

Verkstedhåndbok for Volvo 240 varmeapparat (heater) til gratis nedlasting:
http://www.scribd.com/doc/115217504/Volvo-240-Heater-and-Blower-Unit-Green-Workshop-Manual-TP30282-2
Denne gir detailert beskrivelse av demontering og montering, med bilder.

egil
06/12/12, 17:45
Har skiftet fleire kraner pga dårleg varme/for masse varme. Gror fast, så null regulering inn på varmeregisteret. at vifta kunn virker på hakk 3 e pga viftemotstand.