PDA

Vis full versjon : forgasser turbo



tintin77
13/10/12, 14:21
hei. lurer på hva som er forskjell på på vanlige forgassere og såkalte trykkforgassere til turbo? har prøvd å sjekke dette men finner ikke noe forskjeller...kan man bygge om vanlige forgassere til å bruke på turbo? håper noen kan hjelpe meg med dette!....

Batland
13/10/12, 15:13
Ja det er forskjell.
AT forgassere har tykkere rør til bensinen og større nåledyse.
AT forgasserene har blå kork på demperstempelet.
AT forgasserene går med en annen forgassernål. (Tynnere.)
Det er også ett par andre forskjeller.

Man kan fint bygge om en A-forgasser slik at den leverer tilfredstillende resultater på en ellers korrekt spec. motor.

tintin77
19/10/12, 08:25
takk for svar :) blir å montere to AT forgassere.. kjører ellers med en porta 530 topp,kgt2 kam og kina snurre med ar0,60..kan jeg forvente noe effektøkning med dette? eventuelt ca hk? på forhand takk for svar! :)

tintin77
19/10/12, 08:42
unnskyld, mente kg2t kam... :)

Batland
19/10/12, 13:55
takk for svar :) blir å montere to AT forgassere.. kjører ellers med en porta 530 topp,kgt2 kam og kina snurre med ar0,60..kan jeg forvente noe effektøkning med dette? eventuelt ca hk? på forhand takk for svar! :)
2 stk AT forgassere er i mine øyne helt glimrende. Det er noe krevende å finne frem til helt riktig nål, men potensialet i dette innsugsystemet er bra og spesielt på B19 - B21 motorer. B23(0) burde egentlig hatt 2" forgassere og ikke 1,75". Pytt - pytt.

Slik jeg vurderer det så gir en portet 530 topp, KG2T kam og 2 x AT forgassere en sugemotoreffekt på MINST 140 hk.
Dette gir deg 210 hk med 0,5 BAR ladetrykk, 280 hk med 1,0 BAR ladetrykk osv.
Som alltid er sluttresultatet helt avhengig av hvor høyt ladetrykk du kan kjøre og ergo hvor lavt kompresjonsforhold du har valgt til motoren din.

Kjenner til en kar med 530 topp og 2 originale A-forgassere + dreide stempler osv., som ladet 1,7 BAR og tok ut 338 hk målt på bakdekk. I følge flere blir dette til:
338/0,85 = 397,6 hk på svinghjul.

Husk for all del at hvis sliping av forgassernåler viser seg å bli i overkant utfordrene og vrient, så er det fullt mulig å montere ett elektronisk tilleggsprut som styrer vanlige EFI dyser. Disse dysene gir ekstra bensin når motoren trenger det.

tintin77
19/10/12, 15:01
takk for svaret :) er en b21 med r sport stempler..trenger jeg å dreie stemplene mer? eller er det greie stempler?

Batland
19/10/12, 19:16
takk for svaret :)
er en b21
med r sport stempler..
trenger jeg å dreie stemplene mer? eller er det greie stempler?
Værsågod.
GODT!
"r sport stempler" er ukj. for meg.
Hvorvidt du bør/må dreie stemplene avhenger helt av hvor høyt ladetrykk du vil kjøre.
Er motoren skrudd sammen eller i deler?

tintin77
19/10/12, 20:40
r sport stempler er det som volvo leverte med AT settet..er STORE groper i stemplene. motoren står uten topp nå pga skifting av ventiler og ventiltettinger..

Batland
19/10/12, 21:53
r sport stempler er det som volvo leverte med AT settet..er STORE groper i stemplene. motoren står uten topp nå pga skifting av ventiler og ventiltettinger..
Høres flott ut. Da er det sannsynligvis B21ET stemplene. Disse er det bare å bruke akkurat som de er.

tintin77
19/10/12, 21:58
ok. tusen takk for kjempebra veiledning :) begynner å bygge ihop motoren i morgen.. skal holde deg oppdatert på framgangen :)

Karl
20/10/12, 12:44
Har du en prosjekttråd på bygget? Hadde vært fint å hatt muligheten for å følge med og fått sett litt bilder.

Batland
20/10/12, 13:41
ok. tusen takk for kjempebra veiledning :) begynner å bygge ihop motoren i morgen.. skal holde deg oppdatert på framgangen :)
Værsågod. Hehe glimrende. Ja takk, gjerne. :)

tintin77
20/10/12, 18:15
skal fikse prosjekttråd..men blir ikke før til uka :)

Grøftekanten-Racing
21/10/12, 01:33
følge med jeg om du starter prosjekttråd :) har en b21at sjøl ståendes som jeg har planer om å bygge sammen neste vinter :)

tintin77
21/10/12, 12:46
gøy at flere er interesert i bygget! :)