PDA

Vis full versjon : Ombygging til t5r



RValand
11/10/12, 14:32
Hei!
Har nå vurdert å handle meg 855 t5r ifra sverige og "ribbe" denne helt ned for motor og div.
så lurte jeg på hva som skal til å få dette godkjent i en 855 ifra norge (motorbytte).
så lurer jeg på hva typen papirer som skal til for å få det godkjent hos vegvesenet?
har aldri bygd om en bil sånn før, så veit ikke hva som må til.

Mvh RValand

gswede
11/10/12, 15:42
Er ikke sikker på tingene du spør om men lurer på om ikke det aller enkleste er å kjøpe en t5r evnt r. Det blir sikkert billigere pluss ekstremt mye mindre arbeid, du har igjen for det når bilen en gang skal selges. Det ligger flere til salgs på finn for øyeblikket..

RValand
11/10/12, 23:02
skal prøve å omformulere meg litt ;)
planen er å kjøpe en svensk registrert 850 med t5r og ta en norsk registrert 850 som jeg hiver alle delene fra den svenske oppi.
så lurer jeg på om hva som må til for å få dette godkjent hos vegvesenet.

eller om det er både "lettere og billigere" å importere den svenske bilen inn til Norge å få den på norske skilt.
og hva slags pris det kommer på hvis jeg tar å importerer den svenske inn til Norge, isteden for å kjøpe 2 biler for å få 1 bra bil. ;)

mrstfu
13/10/12, 13:16
billigste og enkleste er antageligvis å kjøpe deg en norskregistrert T5R eller R.

Folkvord
13/10/12, 16:51
billigest som di sier og kjøpe en norsk rega turbo bil, koster DYYYYYYRT med engangsavgift osv for og få norske skilt, men du må skrive en søknad til bt om hva planene dine er, så må du ha papirer på hvor du har fått bilen som alle deler kommer fra, pluss du må ha kvitering på at du har betalt mva si du skal henta ifrå sverige:P

850GLTsilver
15/10/12, 13:11
skal prøve å omformulere meg litt ;)
planen er å kjøpe en svensk registrert 850 med t5r og ta en norsk registrert 850 som jeg hiver alle delene fra den svenske oppi.
så lurer jeg på om hva som må til for å få dette godkjent hos vegvesenet.

eller om det er både "lettere og billigere" å importere den svenske bilen inn til Norge å få den på norske skilt.
og hva slags pris det kommer på hvis jeg tar å importerer den svenske inn til Norge, isteden for å kjøpe 2 biler for å få 1 bra bil. ;)

Billigst blir det å søke FØRST om å få bygge om den NORSKE bilen med de delene fra den Svenske.
Enkelst er det å innføre den Svenske bilen, og selge den Norske som deler. (Kan fort ende opp å bli billigst også i grunn) For da er bilen ferdig godkjent.
Dersom planen er å kjøpe en norsk bil og i tillegg kjøpe en svensk for å bygge om til en "Norsk T5", så er den delen i grunnen dødfødt. Du aner ikke hva du får her hjemme, og kan ikke være sikker på å få BTs godkjennelse.

Så enklest, og sannsynligvis beste løsning er å innføre en ferdig T5 fra Sverige.

Billigst vil det kunne være om du får tak i en bra 850 i Norge, søker om å få bygge den om til T5, med komplette lister over hva slags deler du bygger om med, inkludert opplysninger om chassinummeret på donorbilen.

Beste løsning er å gå for sugis. Enklere å skru på, godt nok med krefter, billigere i drift, samt en gassrespons som turbobiler manger. :D

mrstfu
15/10/12, 14:44
Billigst blir det å søke FØRST om å få bygge om den NORSKE bilen med de delene fra den Svenske.
Enkelst er det å innføre den Svenske bilen, og selge den Norske som deler. (Kan fort ende opp å bli billigst også i grunn) For da er bilen ferdig godkjent.
Dersom planen er å kjøpe en norsk bil og i tillegg kjøpe en svensk for å bygge om til en "Norsk T5", så er den delen i grunnen dødfødt. Du aner ikke hva du får her hjemme, og kan ikke være sikker på å få BTs godkjennelse.

Så enklest, og sannsynligvis beste løsning er å innføre en ferdig T5 fra Sverige.

Billigst vil det kunne være om du får tak i en bra 850 i Norge, søker om å få bygge den om til T5, med komplette lister over hva slags deler du bygger om med, inkludert opplysninger om chassinummeret på donorbilen.

Beste løsning er å gå for sugis. Enklere å skru på, godt nok med krefter, billigere i drift, samt en gassrespons som turbobiler manger. :D

Støtter den. GLT 170hk er billig, driftssikker, og med litt kamdrevsjustering henter du lett 200hk ut av en frisk motor.:-)

Sollien
15/10/12, 15:00
Litt ot her, men hvordan i ..... henter du 30 hk extra av en 170hk? :D

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

850GLTsilver
15/10/12, 21:58
Litt ot her, men hvordan i ..... henter du 30 hk extra av en 170hk? :D

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Nye chiper til tenning og innsprøyting, samt endring av kamdrev. (Ombygging til VVT)
Ender opp med en svært så kjørbar maskin med nydelig karakter.

mrstfu
19/10/12, 14:10
Nye chiper til tenning og innsprøyting, samt endring av kamdrev. (Ombygging til VVT)
Ender opp med en svært så kjørbar maskin med nydelig karakter.


finnes en måte til, Silver. justering av eksisterende kamdrev. onkel har gjort det på løpsbilen med B5254S, benka en dønn original motor, kun justerte kamdrev, til 197hk. det som skal gjøres på min etterhvert, vil da være i stand til å bekrefte eler avkrefte.

Sollien
20/10/12, 05:38
finnes en måte til, Silver. justering av eksisterende kamdrev. onkel har gjort det på løpsbilen med B5254S, benka en dønn original motor, kun justerte kamdrev, til 197hk. det som skal gjøres på min etterhvert, vil da være i stand til å bekrefte eler avkrefte.

Javel....??? Innesitter du informasjon du ikke vil dele med fellesskapet før du selv har høstet frukten av det? :p

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

mrstfu
21/10/12, 11:33
har da nevnr dette flere ganger siden jeg fik vite om det, men siden jeg ikke har fåttt prøvd det, gidder jwg ikke lage en howto helt ennå.

850GLTsilver
21/10/12, 12:15
har da nevnr dette flere ganger siden jeg fik vite om det, men siden jeg ikke har fåttt prøvd det, gidder jwg ikke lage en howto helt ennå.

Foreslår en diskusjon rundt emnet og en splittet motor her på "fjøset" i nær fremtid.