PDA

Vis full versjon : Parkeringsvarmer...gått i lås



Senna
11/10/12, 00:22
Fikk byttet hele parkvarmeren på Bilia for under 3 år siden, men nå virker den ikke lenger.

Har demontert hele fangeren for å sjekke at brenneren var korrekt tilkoblet, og det var den...

Når jeg direktestarter den, så viser den bare PÅ littegran og så viser den AV med en gang, ingen lyd ingen ting...


Er det noen som kan hjelpe meg med å fjerne disse feilkodene så jeg slipper å dra til Volvo?
Jeg bor rett utenfor Oslo/Lommedalen.
Alternativt hvor kjøper jeg feilkodesletter/diagnoseutstyr?

Hans Chr.

Alfs80
11/10/12, 12:44
sjekk om vannpmpa virker.På min var det dt og ak samme symptomene

Senna
11/10/12, 14:14
Ok, nå har jeg plukket ut hele brenneren fra bilen.
Hvordan sjekker jeg om vannpumpa virker?

Senna
11/10/12, 23:51
Det var et dumt spørsmål skjønte jeg da jeg fikk åpnet den :)
Har nå testet både sirkulasjonspumpen og den var ok, og testet viften i brennerenheten og den var ok den også.

Det var mye sot og avleiringer inni der, også inni kåpen på tennstiften.
Ingenting annet så ut som om det var i uorden.
Alt er nå renset og satt sammen igjen, så nå monteres det hele på bilen i morgen.

Regner med at låsekode må slettes før herligheten virker igjen.

Ingen i Oslo/Akershus og omegn som kan hjelpe med å slette låsekode?

roar oppi
12/10/12, 13:24
Hei...
Du må til ditt lokale Volvo Bilia verksted , kun de kan slette feilkoden får å få liv i varmeren din igjen..


Det var et dumt spørsmål skjønte jeg da jeg fikk åpnet den :)
Har nå testet både sirkulasjonspumpen og den var ok, og testet viften i brennerenheten og den var ok den også.

Det var mye sot og avleiringer inni der, også inni kåpen på tennstiften.
Ingenting annet så ut som om det var i uorden.
Alt er nå renset og satt sammen igjen, så nå monteres det hele på bilen i morgen.

Regner med at låsekode må slettes før herligheten virker igjen.

Ingen i Oslo/Akershus og omegn som kan hjelpe med å slette låsekode?

Senna
12/10/12, 17:49
Oki! Jeg skjønner Roar:)
Da blir det en tur til de smørblide og serviceinnstilte menneskene på et Volvoverksted på mandag tenker jeg;)

mister j
12/10/12, 22:25
Eller kjøpe vida/dice fra Kina...
To-tre feilkoderettinger, og den er betalt ;)


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Senna
18/10/12, 19:31
Ja...da har jeg vært hos Volvo og de brukte 7 minutter på å slette kodene...ga meg beskjed om at de ikke kunne teststarte brenneren da det var 7 varmegrader ute. Allikevel skulle de ha 800,- for "jobben".
Jeg forklarte at de kunne direktestarte den for å teste funksjonalitet, men da svarte de at...ja da kunne jeg jo bare gå og gjøre det selv...absolutt fantastisk kundeservice...NOT!

Jeg fyrte opp direktestart og brennerne fyrte, om enn med voldsomt mye røyk, men så for å roe seg og brenne pent og pyntelig etter noen minuttter. Jeg hadde desverre temperaturen i kupeen på 18 grader og motoren var varm etter en lang kjøretur, så den skrudde seg raskt av igjen...har ikke turt å prøve den igjen da jeg kanskje bare har 2 forsøk igjen av de 3 forsøkene jeg har kjøpt meg til 800,- Avventer derfor kaldere temperaturer for nærmere testing :-)

Hvis noen har en BSR-enhet for kodelesing og sletting av koder til salgs, eller vet hvor jeg kan kjøpe dette, så er jeg meget interessert i å kjøpe en slik!
Den gamle typen altså...som er nogenlunde fornuftig priset :-)

Senna
23/10/12, 11:35
Prøvde direktestart på brenneren i går igjen...drivstoffpumpe tikker og går, viften i brenneren går, det lukter diesel av luften som kommer ut av brennerens lille eksosrør, men den fyrte ikke og stanset etter kun få minutter.
Lurer på om det kan være tennstiften...???

Er dette (http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/object?finnkode=33263600&reference=2012%2F2%2F16%2F0%2F332%2F636%2F00_-1026632228.jpg) en dings som kan slette feilkoder fra brenneren?

Hvor kobler man dette til egentlig...? :confused:
På forhånd takk for hjelpen

Torsen67
23/10/12, 13:38
Er du sikker på at den får nok diesel da? Tikker det under baksetet på høyre side? Og har du nok fuel på tanken? Toremann her inne mener han ikke får startet varmeren rett under halv tank. Min starter til jeg er ned mot 5 liter igjen på tanken.

Senna
25/10/12, 09:00
Pumpen tikker og går fint under baksetet på høyre side ja...men nå har heile skiten gått i lås igjen desverre :(

Veldig rart det hele egentlig synes jeg...for den fyrte jo opp som bare det etter rensingen og feilkodesletting.
Og så ville den ikke mer igjen. Hele brennerenheten ble byttet for under 3 år siden, men bilen brukes jo på mange småturer.

Tenker at det kanskje er tennstiften som bør byttes, hva tror dere?

Kan jeg kjøre med bilen selv om jeg demonterer brenneren, gitt at jeg klemmer igjen kjølevannsslangene og dieseltilførselen?

mister j
28/10/12, 15:40
Ingen problem å kjøre med bilen uten varmer. Om jeg må ta ut min, så pleier jeg å sette i en rørstubb, som bypasser hele varmeren.
Samt sette i en 6mm bolt i dieselslangen, og pakke inn kontaktstykket.

Trenger foresten en viftemotor til min varmer, om noen har liggende, eller har overhalt varmeren med repsettet....


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

HansM
28/10/12, 19:22
Trenger foresten en viftemotor til min varmer, om noen har liggende, eller har overhalt varmeren med repsettet....


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Noe sted som får kjøpt denne vifta løs?? Min bråker, men funker enn så lenge....

mister j
28/10/12, 21:30
Er kun i repsettet. Dessverre....


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Senna
30/10/12, 14:23
Fant nå ut i helgen at det det rant diesel ut der hvor slangen er koblet til brenneren. Mulig jeg rett og slett utvidet enden av denne slangen da jeg stappet baksiden av en pensel nedi der for å forhindre lekasje da den var avmontert. Vel...jeg kappet slangen litt og satte på en ny slangeklemme, så nå blir det sletting av koder igjen og så blir det ny test i kveld håper jeg :-)
Krysser fingrene!

mister j
30/10/12, 17:17
Var derfor jeg skrev 6mm bolt ;)


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Senna
31/10/12, 23:16
Prøvde å fyre opp brennerhelvete i dag tidlig etter feilkodesletting i går kveld...men ikke noe hell med det. Vi leste ut feilkode at det kom for høy spenning på vifta. Mulig kortsluttning på ledning #10 fra kontrollboksen og til vifta. Noen som har vært bortom liknende?

mister j
01/11/12, 05:58
Mulig viftemotorener defekt da, kortslutning internt.
Byttet på min her om dagen med den feilkoden. Og voila, faenskapet startet.
Du kan ohme modstanden på den, eller bare testkjørt den med en batterilader.


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Senna
01/11/12, 09:31
Testet med 9 volts batteri, fra røykvarseleren i stua...vifta går som bare det den!!!
Arghhh....lurer på om jeg må pelle fra hverandre heile sulamitten igjen...begynner å bli litt lei hele greia egentlig...kanskje det bare er å satse på en mild vinter;)

Senna
02/11/12, 12:48
Var feil CEM-5F3C som lå i loggen...

cortinaterje
02/11/12, 13:10
Var feil CEM-5F3C som lå i loggen...

CEM 5F3C = Värmärfläkt

mister j
02/11/12, 13:40
CEM 5F3C = Värmärfläkt

Hmmm...
De kjenner vi til, ikke sant Terje?

cortinaterje
02/11/12, 14:52
Ja............. fikk åpnet motoren. Kulelagerene er kurante. Heter 624-2z på SKF språket. Lagrene løsnet greit. Jobber med å lage avtrekker/mothold for å prøve å få av hylsa til sprederen slik at jeg kan få av kulelageret i den enden også.


Jeg har også bedt om pris på ny brennerenhet fra Brandt bil i Strømstad. Så får vi se hva de svarer.

Senna
02/11/12, 15:32
Merkelig...dette her altså...vifta gikk som en kule da den ble testet sist gang!
Må ta den ned igjen i helgen jeg da...

mister j
02/11/12, 17:40
Kan være den er defekt selv om den virker. Om styreenheten registrerer for lite eller for mye motstand i motoren, setter denne en felkode.
Send en pm til Terje over her med mailadressen din, så sender han deg en kjempefin how to.


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

cortinaterje
02/11/12, 18:16
Det er viktig å være kreativ her. Fordi om feilkoden sier Varmevifte, kan det være at dette er en følgefeil av noe annet. F eks at luftinntaket til varmeren er blokkert. Dette vil føre til at vifta går tungt og vil gi feilkode.
Et annet eks er feilkode på tempsensor eller overoppheting. Dette kan skyldes f.eks defekt eller svak vannsirk.pumpe.

Når det er sagt, så var jeg oppom misterJ i går kveld. Fikk låne med hjem en defekt viftemotor som hadde låst helt fast. Etter å ha revet og slitt litt i den begynte den å gå rundt igjen. Lageret i den enden som vifta er var dårlig og kullbørstene virker som de har fått en dusj med fuel og støv en gang. De var helt fastgrodd og er tenkelig årsaken til at det hele har stoppet opp. Kan være det er slik på "Senna" sin også. Motoren løper fint ved testkjøring i skrustikka, men så fort den skal suge luft gjennom inntaksrøret så er det nok belastning til å gi feilkode.

Gi meg mailadressen så sender jeg en pdf fil der jeg har samlet de data jeg har snublet i ang dieselvarmer.

cortinaterje
02/11/12, 18:34
Ja............. fikk åpnet motoren. Kulelagerene er kurante. Heter 624-2z på SKF språket. Lagrene løsnet greit. Jobber med å lage avtrekker/mothold for å prøve å få av hylsa til sprederen slik at jeg kan få av kulelageret i den enden også.


Jeg har også bedt om pris på ny brennerenhet fra Brandt bil i Strømstad. Så får vi se hva de svarer.


Fikk nettopp svar ang brennerenheten. (Svaret var fra HK bilar, trodde det var Brandt jeg) Priset är 2929,38 SEK

Senna
08/11/12, 13:01
Ny status:
Plukket fra hverandre brenneren igjen i går for å teste alle funskjoner manuelt...alt virker og ser bra ut. Skrur i sammen igjen, og stikker til SuperForumist med Vida/Dice som bistår med å slette feilkoder, samt at vi prøvestarter brenneren igjen.

Først starter viften -voooooff, så starter dieselpumpa - tikk tikk tikk, jeg begynner å smile...dette høres bra ut...så kommer det masse blårøyk fra eksosen på brenneren - Jippi tenker jeg...nå fyrer den, men så forsvinner røyken og viften stopper, for så å starte opp igjen umiddelbart...ett nytt poff med blårøyk...viften går i 20 sekunder til for så å stoppe...og alt er stille.

Dette gjenntok seg 3 ganger, ingen forandring :(

Vi leste av generell feilmelding om at brenneren ikke ville tenne.
Slikøret dro jeg hjem og ble liggende å gruble i natt.

Tenker på følgende mulige løsninger:
-Bytte glødeplugg, da brennerenheten ser fin ut og tross alt er under 3 år gammel - rense alt og prøve igjen
eller
-Bytte brennerenhet
eller
-Bestille tid hos Helmia i Sweden

Gode råd taes i mot med åpne armer ;) nå er jeg i ferd med å gi opp...

Torsen67
08/11/12, 14:06
Selv om det tikker under setet, så er det vel ikke sikkert at den får nok diesel? For meg så høres det ut som at den først starter på dieselen den får, for så å skru seg av igjen når det ikke er tilførsel av nok diesel, men starter så på nytt da det er nok fuel igjen osv osv....

cortinaterje
08/11/12, 19:19
Ny status:
Plukket fra hverandre brenneren igjen i går for å teste alle funskjoner manuelt...alt virker og ser bra ut. Skrur i sammen igjen, og stikker til SuperForumist med Vida/Dice som bistår med å slette feilkoder, samt at vi prøvestarter brenneren igjen.

Først starter viften -voooooff, så starter dieselpumpa - tikk tikk tikk, jeg begynner å smile...dette høres bra ut...så kommer det masse blårøyk fra eksosen på brenneren - Jippi tenker jeg...nå fyrer den, men så forsvinner røyken og viften stopper, for så å starte opp igjen umiddelbart...ett nytt poff med blårøyk...viften går i 20 sekunder til for så å stoppe...og alt er stille.

Dette gjenntok seg 3 ganger, ingen forandring :(

Vi leste av generell feilmelding om at brenneren ikke ville tenne.
Slikøret dro jeg hjem og ble liggende å gruble i natt.

Tenker på følgende mulige løsninger:
-Bytte glødeplugg, da brennerenheten ser fin ut og tross alt er under 3 år gammel - rense alt og prøve igjen
eller
-Bytte brennerenhet
eller
-Bestille tid hos Helmia i Sweden

Gode råd taes i mot med åpne armer ;) nå er jeg i ferd med å gi opp...

....det er fristende her å foreslå at det er fotosella di som ikke registrerer noen flammer, og at det er grunnen til at brenneren avbryter oppstarten. Jeg hadde sjekket fotosella grundig en gang til ;)

Senna
09/11/12, 13:55
Fotocellen (flammevakten) så helt krystallklar ut forrige gang jeg hadde dette oppe...men jeg glemte å sjekke den denne gangen. Jeg sjekker den igjen, og renser den, bra tips!

Når det gjelder dieseltilførselen, så høres jo dette også logisk ut.
Kanskje jeg bare skulle byttet den ut, først som sist, så er den utelukket fra likningen hvertfall!

Shit så mange ukjente det er i denne likningen...;)

Takker & bukker for innspill!!!