PDA

Vis full versjon : Blårøyk på 10V 5er



RValand
10/10/12, 10:35
Hei!
Har et problem med at motoren bruker olje og røyker blått viss man har stått litt på tomgang og gir gass.. (motoren er en 2,5L 10V 5er )(95mod)
noen som har peil hva dette kan være (kan det være stempelring eller/og ventil tetning)??
hvordan kan man finne ut hva det er?

Takker for svar :)

hammerpaal
10/10/12, 14:11
Hei!
Har et problem med at motoren bruker olje og røyker blått viss man har stått litt på tomgang og gir gass.. (motoren er en 2,5L 10V 5er )(95mod)
noen som har peil hva dette kan være (kan det være stempelring eller/og ventil tetning)??
hvordan kan man finne ut hva det er?

Takker for svar :)

Kan også være delvis eller helt igjensatt veivhusventilasjon hvis bilen bruker mye olje, men ikke utenkelig at du har slitte stempelringer når det gjelder blårøyk - spørs jo hvor langt bilen din har vandret. Ventiltetning er en kjent svakhet på disse motorene har jeg lest meg til, både her og på andre Volvo-forum.

TheStig
11/10/12, 23:41
Ventiltettinger er en svakhet ja. Prøv å kjør lange nedoverbakker uten å røre gassen, bare la motoren bremse på girene noen hundre meter. Stopp opp og gi gass eller ta ivei litt brått, da vil det ligge igjen ei godt synlig blåsky om det er gåene ventiltettinger.
Og det er ofte ikke er nok å bare bytte ventiltettingene på disse motorene uten at man tar for seg ventilsetene også. Særlig når de har gått 300k+ Det pga. det er skråstillt motor så tyngdekraften på ventilen vil over tid lage seg et slitespor på nedsiden av ventilsetet, og dette vil man etterhvert ikke få helt tett kun ved bytte av tettinger.

Jeg byttet til nye tettinger på min egen 2,0 10v nå nylig, har kun kjørt 500mil siden jobben. Og nå ser jeg at det begynner å komme litt blårøyk igjen etter langvarig motorbrems. Jeg tok ikke ventilsetene..