PDA

Vis full versjon : Feste 960 skjørter på 940?



henrik940
02/05/10, 18:16
How? Tenker da med orignale klipsa. Skal disse limes? Hvordan vet jeg at jeg får de på riktig sted osv?

Martin.S
02/05/10, 19:43
Det er orginalt firkanta hull i kanalen på s90, som skjørtet er klippset i. Det vil jeg tro er mektig mye jobb å få til å bli noe greier på, på en vanlig 940 kanal. Jeg har selv montert slike skjørt på tre 940er og det jeg har gjort da er å bruke den orginale "koppen" som de er festet med i framkant (så sant donorbilen ikke har skvettlapper) også limer jeg toppen på skjørtet mot karossen med silikon og skrur i bunn av skjørtet. Blir strøkent, er jo fantastisk passform.

henrik940
02/05/10, 19:53
På de skjørtene jeg tok med, var det med noen hvite klips som skulle limes/skrus i kanalen..

ChrML
02/05/10, 20:02
Det er orginalt firkanta hull i kanalen på s90, som skjørtet er klippset i. Det vil jeg tro er mektig mye jobb å få til å bli noe greier på, på en vanlig 940 kanal. Jeg har selv montert slike skjørt på tre 940er og det jeg har gjort da er å bruke den orginale "koppen" som de er festet med i framkant (så sant donorbilen ikke har skvettlapper) også limer jeg toppen på skjørtet mot karossen med silikon og skrur i bunn av skjørtet. Blir strøkent, er jo fantastisk passform.
Går ikke an å bore runde hull og klipse fast festene i dem? Eneste ulempa er at når jeg heiv alle klipsa som hadde knekte mottakere så satt jeg kun igjen med 2-3 stk og de koster ca 20 kr/stk nye på Volvo. Dvs det er nærmere 400 kr kun i klips for å feste de med dem.

Så blir kanskje at jeg limer, men ikke med silikon som ikke er så bra for metallet, men Tec 7 :).

henrik940
02/05/10, 20:07
Går ikke an å bore runde hull og klipse fast festene i dem? Eneste ulempa er at når jeg heiv alle klipsa som hadde knekte mottakere så satt jeg kun igjen med 2-3 stk og de koster ca 20 kr/stk nye på Volvo. Dvs det er nærmere 400 kr kun i klips for å feste de med dem.

Så blir kanskje at jeg limer, men ikke med silikon som ikke er så bra for metallet, men Tec 7 :).

Bedre å kjøpe nye klips enn å lime da. Så de kan taes av om vintern.

Øyvind G
02/05/10, 20:13
hvorfor er ikke silicon bra for metall? det er jo til metall og alu jo

ChrML
02/05/10, 20:14
hvorfor er ikke silicon bra for metall? det er jo til metall og alu jo
Er en del silikontyper (men ikke alle) som inneholder eddikksyre og/eller ammoniakk. Blandt annet byggsilikon. Det forårsaker rust. Tec 7 eller Sikaflex er mye bedre for det har ingen stoffer som tærer på metall.

THolandsli
02/05/10, 20:21
Er bare å borre runde hull, kline litt tec-7 på tuppen og banke inn klipsene. Det var det jeg gjorde på min bil ihvertfall.

ChrML
02/05/10, 20:23
Bedre å kjøpe nye klips enn å lime da. Så de kan taes av om vintern.
Blir kjørende rundt med masse hull i kanalen hele vinteren da :p. Ikke så veldig pent og fyller kanalen og kanten du har bora med salt :). Måtte isåfall hatt noen andre sideskjørt som det ikke er så farlig med å satt på om vinteren.


Er bare å borre runde hull, kline litt tec-7 på tuppen og banke inn klipsene. Det var det jeg gjorde på min bil ihvertfall.
Er det jeg tenkte å gjøre :). Hvordan målte du opp hvor hullene skulle forresten?

Martin.S
02/05/10, 20:31
Kan ikke skjønne vitsen med å bruke de orginale klipsene, klart du slipper å lime men uansett nå du lage hull på kanalen. Virker bare som mye mere jobb. De gangene jeg har gjort det, har det blitt helt strøkent.

Og hvorfor i allverden skal du ta de av om vinteren henrik940? Bilen blir ikke noe laver med s90 skjørter.

gasgasboy
02/05/10, 20:34
Jeg har hørt at noen bare kjører på med Tec7, oppe og nede jeg ? Er jo bare og finne ut hvor de skal stå, borre opp hull nede på kanalen, også Tec 7 i toppen vel ? :)

Øyvind G
02/05/10, 20:36
du kan bruke f.eks denne:

http://blogg.lilleulv.org/wp-content/psg2l-thumb.jpg

TeamBørnOut
03/05/10, 13:17
Kanskje parkere når den første snøen kommer hvis man ikke kan holde seg på veien. Jeg ser hvertfall ikke 960 eiere og folk med adon pelle av skjørtene om vintern..
sikaflex er det mange som bruker. ikke skader det lakken heller. Ellers er det jo ikke noe problem å bore hull i kanalen til disse festene. HVIS man vil pelle de av når snøen kommer. salt å dritt har ikke noe å si under der uansett. aldri sett en 960 med rustne kanaler. kun hjulbuer å dører! værre å ta av om sommer / vinter.

gasgasboy
03/05/10, 18:23
Jeg tror jeg bare går for og lime mine med Tec 7 eller Sika hvertfall. Hørte om en type som hadde limt sine med Tec 7, og da han skulle ha de av måtte skjørtet rives i 100 biter, så skal ikke si noe på at det ikke sitter fast så lenge man limer godt :)

Da jeg testet 960 skjørta mine på, så la jeg merke til at de var en smule for korte, er det fordi det er beregnet og feste dem med skvettlapper på ? - Har ikke skvettlapper atm ..

TeamBørnOut
03/05/10, 18:30
skvettlapper skal egentlig monteres ja. ser en del penere ut også med dette. fåes i flere versjoner hvis man vil ha noe diskre

gasgasboy
03/05/10, 18:43
Hvor er det jeg kan få kjøpt dette ? Hadde planer om rally skvettlapper fra Pedersen, men tror det kan bli litt mye ..

henrik940
03/05/10, 18:45
Volvo har det :)

THolandsli
03/05/10, 19:42
Er det jeg tenkte å gjøre :). Hvordan målte du opp hvor hullene skulle forresten?

Det enkleste er om du har en 960 å måle ut fra, alternativt så må du måle deg fram. Jeg gjorde sistnevnte å det var ikke noe problem.

Å lime skjørta blir for jalla i mine øyne, jeg liker å kunne ha muligheten til å demontere ting for lakkering og lignende. Men så har vell jeg brukt mere penger på plastklips i mitt liv enn mange her inne har brukt på bil. :rolleyes:

TeamBørnOut
03/05/10, 19:45
syns ikke det kostet så mye for en pose klips jeg? monterings sats ellerno jeg fikk sikkert.
2 poser med 2 forskjellige typer klips ser jeg her nå. kjøpte for noen uker siden

ChrML
03/05/10, 20:39
Det enkleste er om du har en 960 å måle ut fra, alternativt så må du måle deg fram. Jeg gjorde sistnevnte å det var ikke noe problem.

Å lime skjørta blir for jalla i mine øyne, jeg liker å kunne ha muligheten til å demontere ting for lakkering og lignende. Men så har vell jeg brukt mere penger på plastklips i mitt liv enn mange her inne har brukt på bil. :rolleyes:
Er akkurat det. Liker å kunne demontere skjørtene jeg og for eventuell omlakkering senere hvis lakken blir slitt eller andre ting. Uten å måtte skjære den av i tusen biter og skrelle lim av kanalen i mange uker :p.

gasgasboy
03/05/10, 20:56
Dere har ett godt poeng der. Vi får se, blir de ripete er det nesten bedre og bare rive det av og få tak i nye brukte evnt enn og koste på mange hundre kroner i klips og div skruer i mine øyne, men fulstendig enig, blir litt jalla.

ChrML
03/05/10, 20:58
Dere har ett godt poeng der. Vi får se, blir de ripete er det nesten bedre og bare rive det av og få tak i nye brukte evnt enn og koste på mange hundre kroner i klips og div skruer i mine øyne, men fulstendig enig, blir litt jalla.
Er nok ikke "bare" å rive dem av når de er limt med Tec 7. Det innebærer nok sinnsykt store mengder banning og fullstending ødeleggelse av skjørtene :p.

gasgasboy
03/05/10, 21:02
Ja, bare var vel litt og ta i :D Blir nok litt raseri annfall og litt sånn, men om det skulle bli sånn at jeg limer de, så blir det gjort veldig nøye, så alt ser strøkent ut :) . For alt jeg vet er det kanskje ikke jeg som skal rive de av heller :P .

Iversen
03/05/10, 21:03
Er akkurat det. Liker å kunne demontere skjørtene jeg og for eventuell omlakkering senere hvis lakken blir slitt eller andre ting. Uten å måtte skjære den av i tusen biter og skrelle lim av kanalen i mange uker :p.

Dette tenkte jeg også på. Men så hater jeg å borre i en fin og rustfri kanal så jeg limte mine på. Her gjelder det å bruke minimalt med lim. Jeg har tatt mine av 1 gang og limt dem på igjen. Det var verken mye limrester eller masse krefter for å få de av. Som sagt så brukte jeg også minimalt med lim tilfelle jeg skulle komme til og ta dem av en gang.

ChrML
03/05/10, 21:06
Dette tenkte jeg også på. Men så hater jeg å borre i en fin og rustfri kanal så jeg limte mine på. Her gjelder det å bruke minimalt med lim. Jeg har tatt mine av 1 gang og limt dem på igjen. Det var verken mye limrester eller masse krefter for å få de av. Som sagt så brukte jeg også minimalt med lim tilfelle jeg skulle komme til og ta dem av en gang.
Tror ikke hullene man borer er noe problem mtp rust hvis en fyller på med hulromstectyl rundt hullet og forsåvidt resten av kanalen før man setter dem på. Er noe annet hvis man plutselig skulle ombestemme seg å vil kjøre uten skjørter, men er jo mye penere med :).

Men du sier noe angående moderat bruk av lim :). Sikkert en del lettere å få av da.

Edit: Hvordan ligger forresten skjørtene mot karrosseriet i overkant? Er det betydelig glippe eller ligger det godt som inntil. Noe man bør gjøre for å unngå gnissing?

gasgasboy
03/05/10, 21:09
Er akkurat det jeg føler også, er litt kjedelig og borre i helt rustfrie kanaler. Mine kanaler må bare pusses litt, også shines opp på nytt pga forige eier har tatt av skvettlapper, så steinspruten har gjort sitt med lakken som en gang var der.

Takk for godt svar Iversen, da vet jeg åssen det skal gjøres :)


Forresten, noen som har en oppskrift på hva man skal bruke, og hvordan man skal gjøre det for og gjøre kanalene fine igjen, så det ikke kommer noe rust i senere tid ? :)

SORRY OT ..

ChrML
03/05/10, 21:13
Forresten, noen som har en oppskrift på hva man skal bruke, og hvordan man skal gjøre det for og gjøre kanalene fine igjen, så det ikke kommer noe rust i senere tid ? :)

SORRY OT ..
Er kanalene veldig slitt? For fra fabrikk er kanalene først galvanisert, deretter epoxygrunnet, deretter bodyskydd som er myk og skal ta imot steinspruten og så er det lakkert utenpå der igjen. Hvis bare lakken utenpå bodyskydden er slitt av så er det ingen stress. Har igrunn aldri sett en rusten 940 kanal :p.

Iversen
03/05/10, 21:21
Tror ikke hullene man borer er noe problem mtp rust hvis en fyller på med hulromstectyl rundt hullet og forsåvidt resten av kanalen før man setter dem på. Er noe annet hvis man plutselig skulle ombestemme seg å vil kjøre uten skjørter, men er jo mye penere med :).

Men du sier noe angående moderat bruk av lim :). Sikkert en del lettere å få av da.

Edit: Hvordan ligger forresten skjørtene mot karrosseriet i overkant? Er det betydelig glippe eller ligger det godt som inntil. Noe man bør gjøre for å unngå gnissing?

Nje, blir stort sett ikke et problem med rust om man gjør litt arbeid med det, er jo spesielt ikke et problem for meg som ikke bruker bilen min vinteren :)
Jeg bare limte der hvor klipsene sitter originalt så ble glippen som den skulle være originalt. Har ikke tenkt så mye på det. Den er ganske nærme kanten, men har ikke tenkt noe på om den er helt inntil eller ikke.

gasgasboy
03/05/10, 21:23
Vil ikke si den er slitt, men er steinsprut bak framhjula, som har gjort så lakken har flasset litt .. Ikke noe rust, bare slitt, så har lyst og matte de ned, og gjøre alt på nytt så det blir strøkent før jeg setter på skjørta :)

Noen forslag til hva som kan brukes ? F.eks, grunning, tectyl, lakk utenpå der igjen ? :)

ChrML
03/05/10, 21:24
Nje, blir stort sett ikke et problem med rust om man gjør litt arbeid med det, er jo spesielt ikke et problem for meg som ikke bruker bilen min vinteren :)
Jeg bare limte der hvor klipsene sitter originalt så ble glippen som den skulle være originalt. Har ikke tenkt så mye på det. Den er ganske nærme kanten, men har ikke tenkt noe på om den er helt inntil eller ikke.
Oki. Sikkert ikke noe nevneverdig glippe da siden du ikke har lagt merke til det :). Ellers så hørtes det jo lurt ut å lime de flekkene der hvor klipsa sitter originalt da. Da blir det ikke så mye hold at det er umulig å få de av igjen.

ChrML
03/05/10, 21:27
Vil ikke si den er slitt, men er steinsprut bak framhjula, som har gjort så lakken har flasset litt .. Ikke noe rust, bare slitt, så har lyst og matte de ned, og gjøre alt på nytt så det blir strøkent før jeg setter på skjørta :)

Noen forslag til hva som kan brukes ? F.eks, grunning, tectyl, lakk utenpå der igjen ? :)
Kjenn etter om det er bodyskydd igjen. Du kjenner det med negelen om det er mykt der. Er det det så kommer det aldri til å ruste der. Du kan eventuellt matte ned, vaske litt lett over med tynner og lakkere oppå bodyskydden igjen hvis du vil at det skal se strøkent ut før du setter på skjørtene.

Ville ikke brukt Tectyl. Du kan heller ikke lakke oppå Tectyl.

gasgasboy
03/05/10, 21:29
Ok ! Skal ta og se etter imorgen jeg ! Er det ned til metallet noen steder, så matter jeg det bare ned og stikker ett sted og handler det som trengs for oppussing bare :)

Takker for svar !

ChrML
03/05/10, 21:31
Ok ! Skal ta og se etter imorgen jeg ! Er det ned til metallet noen steder, så matter jeg det bare ned og stikker ett sted og handler det som trengs for oppussing bare :)

Takker for svar !
Yup. Bare nevner det fordi det er dumt å pusse vekk alt som er av bodyskydd, 2- komponent grunning og galvanisering på kanalen for å legge på noe som gir mye dårligere rustbeskyttelse. Da vil det kanskje begynne å ruste mye raskere enn det ville gjordt hvis det ikke ble gjordt noe. Er veldig god rustbeskyttelse originalt på 940 kanalene :). Er ikke som 240 i gamledager.

Iversen
03/05/10, 21:38
Forresten, noen som har en oppskrift på hva man skal bruke, og hvordan man skal gjøre det for og gjøre kanalene fine igjen, så det ikke kommer noe rust i senere tid ? :)

SORRY OT ..

Her ville jeg bare sjekket grundig om det var noe rust først (Mest sansynelig så har du sluppet unna her fordi det er gjot god jobb fra fabrikk). Så ville jeg bare vasket med litt tynner for å få bort fettet og gammel møkk som kommer med årenes løp, for så og limt på kanalene. Ikkenoe vits å pusse ned en hel masse for å få på fine sideskjørt som skjuler alt igjen. Jeg hadde tatt problemet med at kanalene er stygge, dersom du noe gang tar av sideskjørtene.

Øyvind G
03/05/10, 23:17
det er derfor jeg foreslår silicon (sånn man bruker på pakkninger f. eks kent sili gasket som nevnt tidligere) for da går det faktisk ann og ta vekk igjen og det limer godt nok.

tec7, quick seal osv limer alt for bra. i noen tilfeller sitter det så godt at det må slipes vekk.

ChrML
31/08/10, 19:20
Bumper denne litt igjen. Noen som har bilde av hvordan festene i nedkant av skjørtene ser ut på 960 originalt? Ser på Vadis at det skal 7 stk "Plastic Rivets" på hver side av bilen der.

Men etter som jeg kan se når jeg prøvemonterer de så går ikke nederste kanten hvor hullene til plastklipsene inntil den nedre falsen. Men er en glippe på ca 2 cm. Er 960 falsen anderledes eller "spacer" de plastklipsa 2cm ut? Vil helst ha det ganske likt originalt og ikke lage til noe rart selv.

THolandsli
31/08/10, 19:30
Er nok forskjell på falsen ja virker det som. På min 91" 960 stemte det også dårlig. Jeg droppa disse klipsene og satsa på en sånn klemmsak som kalmte sammen skjørt og fals istedet.

ChrML
31/08/10, 19:33
Er nok forskjell på falsen ja virker det som. På min 91" 960 stemte det også dårlig. Jeg droppa disse klipsene og satsa på en sånn klemmsak som kalmte sammen skjørt og fals istedet.
Hmm, har ikke trua på sånn klem-sak og pga avstanden som blir igjen. Må nok lage noen spacere da og lage en lur patent for å klemme det sammen over spaceren. Alternativet er jo hullborring og skruer med spacere imellom.