PDA

Vis full versjon : Oljeforbruk på 2001 Volvo V70



n0gga
09/10/12, 11:08
Hei!
En kamerat av meg har en 2001 Volvo V70 2,4 Bensin, motorkode B5244S2.
Bilen bruker en del olje, og det jeg lurer på er om vi skal satse på å bytte ventiltetninger, eller om det muligens også kan være stempelringer.

På en måned måtte det fylles på 2 liter olje, dette innebærer generell bykjøring, og noen langturer (5-6 mil) i helgene. Han merker ikke noe til blårøyk, og det er ingen synlige lekkasjer, flekker o.l i oppkjøringen hans, så tror dette er en intern lekkasje.

Har lest litt om dette med at man kan ha i diesel i sylinderne for å se om det lekker unaturlig mye gjennom, er dette en god indikasjon på om det er stempelringene?

Torsen67
09/10/12, 11:54
Du får additiver som løser opp slagg/koks som setter seg i stempelringer og rundt ventiler. Dette hjalp godt på min forrige bil. Sluttet helt å bruke olje.

n0gga
09/10/12, 12:01
Eksempel på noe slikt? Hva heter den du brukte?
Tenker han kan prøve å kjøpe dette først, så får han heller mekke dersom dette ikke fungerer.

RuZleBiFf
09/10/12, 12:40
Dette er veldig interessant for min bruker også noe olje.
Samme bil som kammeraten din.

Torsen67
09/10/12, 15:02
Du har to merker som er bra, det ene er Omega og det andre er BellAdd. Google på motor-additiver. Jeg bruker Omega 992 på minimum annenhver tank. Men de har flere typer. Her burde man gå for noe som går på koksing av brennkammer som løser opp ventiler og stempelringer. Etter en tank eller to med dette, så kan man gå over til 992 eller tilsvarende. Jeg tror det er norskindustriolje.no som har Omega. billigbilpleije.dk har BellAdd. Husk at her kommer moms og frakt i tillegg. Personlig så bruker jeg aldri noe annet enn disse to merkene.

edit: Det kan være veldig lurt å prøve dette før man begynner å skru. Det gir en pekepinn på hvor stort problemet er.

n0gga
09/10/12, 23:09
Åja, du tenker på tilstelninger for bensinen.
Finnes det ikke noen tilsetninger for olja også?
Ser ikke helt hvordan en tilsetning i bensinen skal kunne gjøre noe med ventiltetningene, som er i overkant av toppen...?

Naske
09/10/12, 23:30
Omega pakningsfornyer har jeg helt i olja på en gammel mercedes for 2 måneder siden, så den finnes i handel. Tror den går under handelsnavnet Omega 917.

Daniel V
10/10/12, 00:56
Ventiltetningene gjør stort sett at det ryker endel når du fyrer på morgenen. Har du konstant forbruk hele tiden, er det nok stempelringene som er slitt. Hvor langt har motoren gått? Det kan være så enkelt at kameraten din kjører på for tynn olje. Mange kjører på 0w-30 olje, og det kan fort bli for tynt for en litt eldre motor med mange km på baken.

Min 850 t5 hadde gått 281 000 da jeg kjøpte den, og da brukte den litt olje. Det viste seg da at forrige eier kjørte den på 0w-30 olje som er altfor tynt for en så gammel motor med den km. Standen. Byttet til 5w-40 og forbruket ga seg. :)

Torsen67
10/10/12, 09:09
Nei, ventiltetningene vil det ikke hjelpe på hvis disse er slitt. Men stempelringene og selve ventilene kan det hjelpe på. Har du mye koks i stemperingene så kan disse sette seg og miste spensten. Derav høyere oljeforbruk og mindre kompresjon. Jeg ville vært skeptisk til å tilsette noe i Olja. I så fall så ville jeg ha byttet oljen rett etterpå.

Mikael
10/10/12, 09:32
Ja, de fleste tilsetninger som skal helles oppi olja, krever at du bytter olja etter en viss stund. Bruker selv en Omega type der, husker ikke nummeret på den, men kjøpte den på den lokale BilMateriell butikken her i Skien.

Tor-Erik
10/10/12, 09:39
Første eg får frem når eg googler motor-additiver
Kommer dette frem, så hva skal man tro på liksom?

Husker før i tiden så hadde vi noe som het Redex til bensin motorer og en dråpe rett i forgasser på en dødkjørt motor gjorde virkelig underverker og tilsatt i bensin tank. Mange ganger at vi røyklagte hele nabolaget, men etter det var ikke motor død lenger men frisk og fin nesten som ny.

Men det kunne også være uheldig at stempelringer løsnet for fort på en side og resultat ble knust motor, så Redex var ikke bare å sette igang med.

http://www.dinside.no/854650/drivstoff-tilsetninger-bortkastede-penger

Torsen67
10/10/12, 14:54
Vel, det er vel ikke alle produkter som er like gode som ved alt annet. Som jeg nevner over, så forholder jeg meg bare til disse to produktene. Har funket greit for meg. Og ikke genererer det noe røyk heller.