PDA

Vis full versjon : Vibrering ved belastning mellom 1500-2000 omdreininger



samaron
06/10/12, 21:06
EDIT 2: Les post: http://forum.vccn.no/showthread.php?47659-Vibrering-ved-kj%C3%B8ring-i-60-km-t-og-oppover&p=834318&viewfull=1#post834318

EDIT: Har nå hatt bilen hos Volvo verksted uten hell. Etter en del feilsøking så kom dem ikke frem til en løsning heller. Helt ny aksling ble prøvd, forskjellige hjul ble prøvd, stikkakslinger ble byttet og triksling og miksing med splines ble prøvd. Se siste post for mer info.

Hei,

Har stilt dette spørsmålet i min worklog-tråd, men kom på at det kanskje er mer svar å få i denne delen av forumet. Håper noen har forslag til hva som kan gjøres før jeg sender bilen til et verksted.

Bilen det er snakk om er en 1986-modell Volvo 740 Turbo Intercooler.

Forrige eier hadde sveist differensialen fast, så akslingen bak var 100% sperret. Dette var både ubehagelig, og tildels farlig å kjøre med, så jeg satte i gang å reparere dette. Differensialen har blitt byttet, girkassen har blitt byttet, og mellomakslingen har blitt byttet.

Girkassen som var på bilen lagde gnagelyder og overdrive fungerte dårlig. Oljen som jeg byttet for 2 måneder siden var allerede svart og metallic når jeg tappet det av. Den burde vært rød, så kan konkludere med at den sang på siste verset...

Mellomakslingen som var på bilen hadde en løs bit på innsiden som var umulig å få ut uten å kappe den i to. Jeg var nøye med å sette sammen den nye, brukte, mellomakslingen i oppmerkede balansepunkt. Har byttet lager og opphengsforing. Likevel opplever jeg fortsatt vibrasjoner.

Den gamle mellomakslingen vibrerte hele tiden, men varierte litt etter hvor den løse biten plasserte seg. Den nye mellomakslingen vibrerer ikke før jeg er i 50 km/t, og er spesielt ille ved 60-70 km/t. I 80 km/t så er det mye mindre merkbart, men hører fortsatt during i hele bilen.

Hva kan være galt her? Jeg er helt tom for idéer.

Kan også nevnes at alle foringer på bilen har blitt byttet i sommer, og nye Michelin dekk som er nybalansert. Motorfester og girkassefeste har også blitt byttet ("gummiputene").


- Frank

244 volvo v8
13/10/12, 01:45
jeg har det samme men med v8 automat hel aksling og sveisa sperre. regner med at det er sveisingen som gjør detta. da jeg ser små hopp i sporet inni mellom når jeg burner...

samaron
13/10/12, 08:50
Bakakslingen min er ikke sveist lenger, den har blitt reparert og erstattet med en fungerende differensial og fått sjekk hos verksted for slark. Jeg har prøvd mye nå, og det eneste jeg kan se for meg er at mellomakslingen jeg har kjøpt rett og slett er i ubalanse... Hva koster det å balansere en mellomaksling?

244 volvo v8
13/10/12, 10:53
1500kr ca

samaron
14/10/12, 12:29
Såpass ja. Skal prøve å bytte over til en annen mellomaksling jeg har liggende og se om den er bedre. Hvis ikke blir det vel å sende bilen til verksted og få balansering. Veldig irriterende problem. Vibrasjonene vil vel på sikt ta livet av lager i girkasse og differensial?

samaron
20/10/12, 00:57
Har nå gjort mitt siste forsøk. Byttet mellomakslingen, trippelsjekket merkingen, men likevel får jeg vibrasjoner... Da blir det vel verkstedbesøk likevel vil jeg tro med mindre noen andre har en idé om hva problemet er. Eneste som ikke er nytt på drivverket nå er kryssene på mellomakslingen, men kjenner ikke noe slark eller hører klakkelyder, så dem er gode.

850GLTsilver
20/10/12, 16:32
Har nå gjort mitt siste forsøk. Byttet mellomakslingen, trippelsjekket merkingen, men likevel får jeg vibrasjoner... Da blir det vel verkstedbesøk likevel vil jeg tro med mindre noen andre har en idé om hva problemet er. Eneste som ikke er nytt på drivverket nå er kryssene på mellomakslingen, men kjenner ikke noe slark eller hører klakkelyder, så dem er gode.

Gode, ja kanskje, men står de riktig?
Har hatt mellomaksler med nye kryss som har vibrert, rett og slett fordi kryssene ikke satt 100% riktig. (Var i tillegg feil kryss, som måtte skimses 0,5mm før alt ble bra.)

samaron
22/10/12, 20:47
Kjenner ikke slark når jeg rikker og napper på kryssene, og kjennes heller ikke støre ut. Det er hardykobling på girkassen, så er ikke kryss helt fremme. Har nå levert bilen til verksted, så håper dem finner ut av det.

samaron
28/10/12, 00:15
Verkstedet kom frem til samme konklusjon som meg. Alt er i orden, men vibrerer likevel. Fikk beskjed at dette kommer til å bli veldig vanskelig å finne ut av. Nå kommer nok tusenlappene til å renne kjapt vil jeg tro. Får vel poste i tråden igjen når problemet har blitt fikset.

medbakhjulstrekk
01/11/12, 21:05
Vibrerer det uansett om du triller eller bruker motorkraft? Om bilen er i gir eller fri? Dersom det skjer uansett om motor brukes eller cluthen er inne så kan det jo være bremsene. Det som kan skje er at en bremse er skeiv og treg pga rust i kalipter eller holder, da kan den lage problemer. Du bør egentlig skjønne hvor problemet ligger ut fra det du opplever under kjøring, men bilen må testes i flere situasjoner, oppover, nedoverbakke (trille). Du må isolere problemet, skjer det med varm og kald motor osv. prøv å finne en situasjon der det skjer endring på vibrasjonen aller helst at de forsvinner. Da finnes også årsaken til vibrasjonen. Det kan jo også være noe så banalt som dekkene! Bytt foran og bak feks, eller bytt til vinterdekk (haster nå!!!). i prinsippet så kan alt som roterer medføre denne vibrasjonen.

samaron
01/11/12, 23:19
Vibrerer uansett om det er motorkraft eller ikke. Bremsene bak er helt nye, alt sammen. Kaliper, klosser, skive, bremsesko (trommel bremsen) osv. Bilen ble EU godkjent rett etterpå (i starten av juni i år) uten noen som helst feil med bremsene, så vil jo anta at dem er 100% fungerende da. Det er så enkelt som at når jeg kommer opp i 50 km/t, så starter det vibrasjoner som også lager en durelyd. Hele bilen rister. Kjennes ut som det er under meg. Vibrasjonene oppstår uavhengig om det er flatt, oppover eller nedoverbakke. Kald eller varm motor har ingenting å si. 50 km/t starter det, rister værst rundt 60 km/t men "avtar" i hastigheter over dette. Ristingen forekommer bare i en slik frekvens at det ikke kjennes like godt lenger. Bremser jeg ned så rister det igjen når jeg kommer til 50-60. Slutter å riste når jeg kommer under 50.

Bilen er fortsatt på verksted, så blir litt vanskelig å bytte til vinterdekk. Her på Jæren er det som regel ganske mild vinter, veiene er allerede saltet selv om det ikke er snø. Ellers er jo som sagt dekk helt nye i sommer og nybalansert så klart.

Den opprinnelige mellomakslingen vibrerte med ulik intensitet om det var oppover eller nedoverbakke, eller kraftig akselerasjon. Det var en løs bit på innsiden som vandret og skapte ubalanse. Ristet forøvrig hele tiden da, men varierte hvor kraftig det var.

samaron
02/11/12, 15:52
Fikk telefon fra verkstedet i dag. Han hadde åpnet opp i bakakslingen og så at oljen var veldig dårlig. Han sa at det ser ut som solhjulet har tatt i dekselet. Høres veldig rart ut... Han så litt på innmaten, men så helt fint ut utenom slitasje på dekselet, skrudde på plass dekselet og kunne ikke høre noen skrapelyder. Bilen ble prøvekjørt etterpå, men fortsatt vibrasjoner. Bilen ble så løftet opp på en løftebokk for å lokalisere vibrasjonskilden, men det forplantet seg så mye at det var ikke godt å si hvor det oppstår. Han mistenker fortsatt at bakakslingen er kilden til vibrasjonsproblemet.

Er det dyrt å bytte ut stikkakslinger og differensial? Tror nesten det må kjøpes alt nytt der... Jeg kommer ikke til å kjøpe brukte deler.

Daruu
02/11/12, 17:31
Du har sjekka motorfester og gummifestet på girkassetravers?
Bytta du kun selve diffen i bakakslingen?

Tinnsoldaten
02/11/12, 17:56
Hvis diffen har vært sveist tidligere, kan jo mye rart ha slått seg. Stikkakslinger, lagre, selve huset osv. Lagre kan også ta skade av sveisestrømmen, alt etter hvor man har plassert jord fra sveiseapparatet. Hadde det vært min bil, hadde jeg fått tak i en komplett, brukt bakaksel og montert på. Ser du skriver at du ikke vil bruke brukte deler, men dersom noe har tatt stryk i selve huset, har du vel egentlig ikke så mye valg. Håper det ordner seg! :)

samaron
02/11/12, 19:52
Differensialen ble byttet ut. En bekjent av meg byttet over et par tannhjul slik jeg ville få riktig turtall på girene. Det sveiste driten ble byttet ut med en som er kjørt 160.000km. Alt av lagre burde jo være i orden da. Volvo verkstedet sjekket den til og med etter reparasjonen og sa at den var godt innenfor toleransene. Hvis ikke har vel mekanikeren hos Volvo slurvet med målingene sine.
Grunnen til at jeg ikke vil kjøpe brukte deler igjen, er fordi jeg ikke vil ta den sjangsen at det viser seg å være søppel en gang til. Skal vel ikke være mulig at selve akslingen/huset til differensialen er deformert?

samaron
16/11/12, 00:18
Problemet har blitt løst. Fikk tak i en brukt mellomaksling til, og denne gangen gikk det. Tredje gangen teller stemmer ganske bra. De to første mellomakslingene jeg har kjøpt ser ut til å ha vært i ubalanse, noe selgerene garanterte ikke skulle være tilfelle. Ganske fint eksempel på hvorfor jeg skrev at jeg helst ikke ønsker å kjøpe brukte deler, folk er bare ikke til å stole på... Skulle det fortsatt ha forekommet vibrasjoner så var jeg forberedt på å sende vekk akslingen til Oslo for balansering. Bare for å utelukke balanseringsproblem helt.

samaron
29/11/12, 16:08
Etter å ha kjørt en stund etter bytte av mellomaksling opplever jeg fortsatt mindre vibrasjoner i hastigheter ved 60 km/t og oppover. Ønsker derfor å sende den ene mellomakslingen jeg har til et spesialverksted for å få den balansert. Noen som vet om et verksted og har eventuell kontaktinformasjon?

Volvo_960_1995
02/12/12, 11:46
Etter å ha kjørt en stund etter bytte av mellomaksling opplever jeg fortsatt mindre vibrasjoner i hastigheter ved 60 km/t og oppover. Ønsker derfor å sende den ene mellomakslingen jeg har til et spesialverksted for å få den balansert. Noen som vet om et verksted og har eventuell kontaktinformasjon?

Velkommen i klubben samaron :eek:

Har dette som en stor utfordring på 960`en.

Bilia har prøvd følgende i sommer (2012)

- skiftet mellomakslingslager
- prøvd 2-to nye mellomakslinger, avbalansert av GKN.
- prøvd uten mellomaksling på. Vibrasjon.
- selvsagt justert opp og ned i mente, dog uten måleutstyr.

Konklusjon, det er girkassen....

Girkassen blir levert til Transtec Bryne. Komplett overhaling. Bilen blir prøvd av Verksmester / eier. Samme problem....Vibrasjon.

Så ved kontroll viste det seg at mellomakslingen var 90 Grader feil montert. Dette så de på kryssene.

Så nå er det å avblansere den gamle og den er med CV-Joint helt bak.

Så jeg håper at du også kan finne noen som kan dette, for det er tydelig ett stort problem "all over the world".

Jeg har snakket med Powertrain i Bergen, og de ønsket en mail på hva som er gjort / skjedd.

Det som er merkelig er at ingen, absolutt ingen har brukt måleutstyr for å sjekke vinkler / grader på / ved montering.

Så jeg håper du holder oss oppdatert.

Takk.

samaron
02/12/12, 12:58
Jeg har typen med hardy-kobling, så kan ikke se på kryssene om den står feil. Har lagt merke til at det er risset inn piler på disse mellomakslingene som viser hvor balanseringen er.
Har hatt bilen inne hos Haaland Bilverksted på Varhaug, men han har tydeligvis ikke peiling på hva han gjør. Min mellomaksling (leverte den i ett stykke, korrekt montert) ble også montert 90 grader feil på midten. Jeg rettet opp dette og nå er vibrasjonene så godt som borte. Han på verkstedet insisterte på at det var bakakslingen som forårsaket det. Fikk seg en liten a-ha opplevelse når det ble kraftig redusert med mellomaksling bytte. Bilen var på verksted i 3 uker, men alt han rgentlig hadde gjort var å åpne diffen for så å se at alt var fint der. Utenom å bytte akslingen jeg leverte til han.

Folk som ikke vet hva de skal kjenne etter ville nok ikke merket vibrasjonene. Jeg er selvsagt ikke helt fornøyd, så tenkte å få balansert mellomakslingen for å utelukke den helt.
Jeg har også stusset over at ingen verksted har målt noe som helst av vinkler og grader. Dette er slik i dagens nymotens samfunn med forhjulsdrevne biler hvor alt skal fikses med en datamaskin.

Jeg har enda ikke prøvd en 100% nybalansert mellomaksling. Jeg har bare kjøpt brukte siden alle sier det er mye billigere. Etter å ha kjøpt flere brukte nå så innser jeg det hadde vært mer lønnsomt å sent den første til reparasjon og balansering.

Jeg har fortsatt en liten mistanke om at det kan være stikkakslingene i bakakslingen som kan forårsake litt vibrasjoner. Skulle egentlig ikke ha noe å si, men siden bilen har hatt sveist differensial, så kan det jo hende stikkakslingene er vridd litt. Har en venn på Vigrestad som har en bakaksling jeg tenkte å ta stikkakslingene fra.

Volvo_960_1995
02/12/12, 13:51
Jeg har typen med hardy-kobling, så kan ikke se på kryssene om den står feil. Har lagt merke til at det er risset inn piler på disse mellomakslingene som viser hvor balanseringen er.
Har hatt bilen inne hos Haaland Bilverksted på Varhaug, men han har tydeligvis ikke peiling på hva han gjør. Min mellomaksling (leverte den i ett stykke, korrekt montert) ble også montert 90 grader feil på midten. Jeg rettet opp dette og nå er vibrasjonene så godt som borte. Han på verkstedet insisterte på at det var bakakslingen som forårsaket det. Fikk seg en liten a-ha opplevelse når det ble kraftig redusert med mellomaksling bytte. Bilen var på verksted i 3 uker, men alt han rgentlig hadde gjort var å åpne diffen for så å se at alt var fint der. Utenom å bytte akslingen jeg leverte til han.

Folk som ikke vet hva de skal kjenne etter ville nok ikke merket vibrasjonene. Jeg er selvsagt ikke helt fornøyd, så tenkte å få balansert mellomakslingen for å utelukke den helt.
Jeg har også stusset over at ingen verksted har målt noe som helst av vinkler og grader. Dette er slik i dagens nymotens samfunn med forhjulsdrevne biler hvor alt skal fikses med en datamaskin.

Jeg har enda ikke prøvd en 100% nybalansert mellomaksling. Jeg har bare kjøpt brukte siden alle sier det er mye billigere. Etter å ha kjøpt flere brukte nå så innser jeg det hadde vært mer lønnsomt å sent den første til reparasjon og balansering.

Jeg har fortsatt en liten mistanke om at det kan være stikkakslingene i bakakslingen som kan forårsake litt vibrasjoner. Skulle egentlig ikke ha noe å si, men siden bilen har hatt sveist differensial, så kan det jo hende stikkakslingene er vridd litt. Har en venn på Vigrestad som har en bakaksling jeg tenkte å ta stikkakslingene fra.

Takk for svar samaron.

Ja at verkstedene ikke bruker utstyr for å få på plass en så viktig del av bilen er urovekkende.

Som jeg skrev litt lenger oppe, så har Bilia prøvd 2-to nye akslinger som er avbalansert ifra GKN. Så etter mye om og men, så ble bilen levert til Transtec.

Transtec mener nå er det er ubalanse i mellomakslingen, så på førstkommende mandag, er det å ta en samtale og to med folk utenom.

Men har du prøvd å eliminere alt annet ?.

Hos meg tok de etter å ha prøvd følgende :

Nytt mellomakslingslager, fortsatt vibrasjon.

2-to nye mellomakslinger ifra Volvo (GKN som har avbalansert de, og ja de var / er nye), fortsatt vibrasjon.

Så tok de å testet med kun første trinn ifra girkassen til opphenget, vibrasjon.

Ikke noe annet montert på girkassen (automat), vibrasjon.

Resultatet var at da måtte det ligge i girkassen.

Og alt, absolutt alt av oppheng og gummi er skiftet.

Girkassen er totalt overhalt og vi er like langt.

Men på Transtec fant de ut at mellomakslingen var monter 90 Grader feil :confused: Men da fikk jeg vibrasjon i Revers, og det fikk jeg ikke tidligere. Kun fremover.

Vi får holde oss oppdatert, da det er mange som sliter med dette. Og det gjelder "all over the world".

samaron
02/12/12, 17:30
Jeg har byttet "alt". Motor og girkassefeste, girkassen (ny kjørt ca 100.000km), mellomakslinger, nytt lager med oppheng, differensialen (hatt bakakslingen hos Volvo for sjekk av slark, funnet OK). Den opprinnelige mellomakslingen hadde en løs bit på innsiden. Vibrasjonene varierte, antagelig siden den løse biten vandret frem og tilbake på innsiden. Den andre mellomakslingen jeg kjøpte vibrerte når jeg kom til 50 km/t og så godt som forsvant ved 80 km/t, men kunne høre durelyder i hastigheter der og over. Den jeg har nå er så godt som vibrasjonsfri etter jeg korrigerte arbeidet til verkstedet. Selv har jeg en teori om at vibrasjonene vil forsvinne helt om jeg får mellomakslingen balansert. Får se når jeg får tid til å gjøre det.

Volvo_960_1995
02/12/12, 20:22
Jeg har byttet "alt". Motor og girkassefeste, girkassen (ny kjørt ca 100.000km), mellomakslinger, nytt lager med oppheng, differensialen (hatt bakakslingen hos Volvo for sjekk av slark, funnet OK). Den opprinnelige mellomakslingen hadde en løs bit på innsiden. Vibrasjonene varierte, antagelig siden den løse biten vandret frem og tilbake på innsiden. Den andre mellomakslingen jeg kjøpte vibrerte når jeg kom til 50 km/t og så godt som forsvant ved 80 km/t, men kunne høre durelyder i hastigheter der og over. Den jeg har nå er så godt som vibrasjonsfri etter jeg korrigerte arbeidet til verkstedet. Selv har jeg en teori om at vibrasjonene vil forsvinne helt om jeg får mellomakslingen balansert. Får se når jeg får tid til å gjøre det.


Takk for svar ;)

Hva korrigerte du til verkstedet ?.

Virker som noen blinkser hos deg og siden du "sliter". Som skrevet så mente Transtec at mellomakslingen min var montert feil. 90 grader. Den originale.

Men det må da bety at de mellomakslingene Bilia har prøvd 2-to stykker av, er også satt feil sammen....Siden Transtec har overhalt girkassen..

Sendte mail til Powertrain i Bergen idag (02 Desember 2012), og fikk svar kun kort tid etter. La fram problemstillingen og de kan selvsagt fikse den, men siden alt annet er prøvd så er svaret litt "leit".

Powertrain skal ha respekt for å svare så kjapt på en søndag og. (Mail sendt kl 15:31 og svar mottatt kl 17:29)

Jeg skal opp til Transtec imorgen, med en ny brainstorming.

Og ja, vi har sammeproblemstilling....I sammen med mange andre.

Vi får holde hverandre oppdatert.

Ett lite utsnitt av svaret fra Powertrain i Bergen : Når det gjelder vinkler på en mellomaksel, så er de uten betydning der du har CV-ledd,(Constant Velocity) som betyr at det overfører kraften med konstant hastighet uansett vinkel.

samaron
03/12/12, 00:25
Jeg leverte en mellomaksling korrekt satt sammen. Verkstedet skilte den på midten for å bytte lager og opphengsforing, men satte splinesene feil. Slik den på midten var 90 grader feil. Når jeg fikk bilen tilbake som "nå er den fikset", så kjente jeg fortsatt mindre vibrasjoner. En rask sjekk avslørte at verkstedet ikke hadde følgt merkingen på akslingen og satt den sammen vilkårlig. Når jeg løsnet det hele og satte den sammen riktig i forhold til merkingen, så er vibrasjonene så godt som borte. Akslingen er brukt og antagelig nermere 30 år, så er nok ikke 100% i balanse lenger. Mye som kan skje på så mange år.

samaron
27/03/13, 18:53
Har nå hatt bilen hos Volvo verksted uten hell. Etter en del feilsøking så kom dem ikke frem til en løsning heller. Helt ny aksling ble prøvd, forskjellige hjul ble prøvd, stikkakslinger ble byttet og triksling og miksing med splines ble prøvd. Noen som kan ha et forslag her?

Har lurt litt på om svinghjulet kunne forårsake dette, men det ble avkreftet. Da ville vibrasjonene vært turtallsavhengig.

Kan muligens demperene forran ha noe med det å gjøre? Hører en svak buldrelyd på høyre side fremme ved ujevnt underlag og i lav hastighet. Har blitt fortalt at dette kan være et lager i toppen av demperen som er ødelagt. Alt annet av styrekuler og slikt er i orden.

Ellers er absolutt eneste siste ting jeg kan tenke meg kan være en syndebukk er girkassen. Den stammer fra en 240, men er jo helt identisk utenom noe småkjafs som ble byttet ut slik den passet med 740. Jeg tok ut drevet til speedometeret og plugget hullet, kan dette påvirke noe? Hva koster det å få reparert en slik girkasse på et verksted? Vurderer å sende inn originalgirkassen min for totaloverhaling, så kan jeg utelukke girkassen helt. Det er det eneste som det er usikkerhet om i drivverket nå.

samaron
29/03/13, 21:47
Har vel overtalt meg selv å sende inn den opprinnelige girkassen til overhaling, siden den er en 740 girkasse og ikke fra en 240. Hvor kan dette bli gjort? Vanlige bilverksted som gjør slikt? Mulig å levere til Volvo som "byttedel"? Håper problemet blir løst når det er gjort, er som sagt den eneste mulige feilkilden nå.

samaron
11/04/13, 17:18
Var ute å kjørte nettopp. Oppdaget en ting jeg ikke har lagt merke til tidligere. Når jeg står stille med bilen og slipper ut clutchen, så kan jeg høre en liten dunkelyd bak. Mulig dette er en ledetråd i vibrasjonsmysteriet. Noen som har en idé om hva som forårsaker dunkelyd bak? Som sagt er alle foringer byttet og bakakslingen var inne for sjekk hos et Volvo verksted.

Ellers har det blitt kjøpt inn nye dempere og topplager som skal byttes fremme. Dette er et skudd i blinde siden sjangsen for at demperene fremme skaper vibrasjoner er særdeles liten. Kan kjenne en liten tanke vibrasjoner i rattet som følger ristingen jeg kjenner i stolen. Den ene demperen er det slark i, så tenkte det kanskje har noe å si på vibrasjonene.

samaron
29/04/13, 18:46
Skal åpne bakakslingen i morgen og se om det er noe åpenbart feil der. Her en annen dag kunne jeg kjenne en ørliten tanke slark i pinjongen når jeg rikket på den. Var ekstremt lite, såvidt jeg kunne kjenne eller høre det. Leste i haynesboka jeg har at den skal trekkes til med et visst moment, så tenkte å dobbelsjekke det og diverse andre moment. Lurer litt på om dette har blitt montert med luftverktøy eller skralle generelt. Skulle ting være satt sammen for stramt, da er vel lagerene ødelagt nå?

Bekymrer meg litt den dunkelyden jeg hører ved igangkjøring og under kjøring om jeg slipper og trykker inn gasspedalen brått. Hva kan det være? Drivverket virker ganske slarkent også, er jeg ikke forsiktig så rykker det ganske godt til. Minner meg veldig om min skoda (forhjulsdrevet) med ødelagte motorfester. Den rykker ganske godt siden motoren slenger en del. Skal vel ikke være slik i et drivverk hvor girkassen er kjørt 110.000km og bakakslingen er kjørt 170.000km.

Hvor viktig er det å stramme til mutteren til overføringen i girkassen med moment? Den flensen som hardykoblingen og mellomakslingen blir skrudd fast til. Mener å huske den ble strammet til med luftverktøy.

Jannern
30/04/13, 06:28
de to stabstaggene som går fremover ifra bakaksel på hver side kan fort bli ovale i åpningene der foringene skal sitte. Da vil du høre en dunkelyd ved igangtaking eller rask gassrespons. Gjorde det ihvertfall på min.

samaron
01/05/13, 18:51
Stagene bak er helt fine. Tror ikke Volvo ingeniørene på 80-tallet underdimensjonerte bilene heller, så rart om dem skulle bli deformert.

Åpnet differensialen i går. Oljen jeg tappet av så ikke spesielt pen ut. Fargen var mørkegrå og metallic. Ellers så ting helt i orden ut, var noe slakk i de 4 tannhjulene, virker som det er der mye av lyden kom fra. Hva er toleransen på det? En jeg kjenner mener på de tannhjulene så slitt ut. Dreneringspluggen hadde også en god del metalldritt.

Samlet opp oljen. Den er litt under 6 måneder gammel og bare kjørt ca 5000 km. Skal vel ikke se slik ut da?

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130430_194822_zps87f01ad2.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130430_194822_zps87f01ad2.jpg.html)

Her er noen bilder fra lokket. Skadene her er mest sannsynlig fra når bilen hadde sveist differensial, kan ikke se slittasje på det store tannhjulet. Speedometersensoren er nok så slitt også, kan det være årsak til at bilen viser nesten 10 km/t for mye?

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130430_194853_zpsd07ae3ee.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130430_194853_zpsd07ae3ee.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130430_194904_zps14264925.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130430_194904_zps14264925.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130430_194926_zps7b5e0881.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130430_194926_zps7b5e0881.jpg.html)

Her er noen bilder fra resten:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130430_194952_zps8f791065.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130430_194952_zps8f791065.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130430_195004_zpse546ffd2.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130430_195004_zpse546ffd2.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130430_195023_zps2f12800d.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130430_195023_zps2f12800d.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130430_195033_zps318bc6ba.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130430_195033_zps318bc6ba.jpg.html)

Filmet også mens jeg dreide på mekanismen. Skrapelyden kommer fra bremsene, klakkelyden kommer fra differensialen. Er vel ikke normalt med den lyden?


http://www.youtube.com/watch?v=mKDXRMZbxKY

samaron
02/05/13, 15:49
Tømte olja over på en colaflaske, litt mer synlig hvordan den er.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130502_161315_zps58d38d52.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130502_161315_zps58d38d52.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130502_161326_zps179efad2.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130502_161326_zps179efad2.jpg.html)

PVT
04/05/13, 00:40
har akkurat samme slarket i min drivlinje har egentlig vurdert å bare sende hele diffen til overhaling da jeg ikke har utstyr til å fikse sånt. burde være noen guruer her når det kommer til drivlinje

samaron
05/05/13, 15:19
Har blitt fortalt av flere nå at det er slittasje på kronhjulet blant annet. Misfargingen i olja kommer av varmgang og metallic delen av olja er mye metallpartikler. Kan differensialen bli sån av seg selv, eller er det verkstedet som har gjort jobben feil i sommer? Usikker på om dette er noe jeg kan gå tilbake med og kreve reparert.

Kjente på bilen til en venn av meg (940), der var det ikke halvparten av slarket jeg har når jeg roterer på mellomakslingen. Differensialen lagde ikke "dunk dunk" lyd heller når jeg roterte frem og tilbake. Denne bilen er også nok så sliten, så tydelig jeg har noe veldig feil på gang i min bil når min er værre.

samaron
06/05/13, 22:27
Etter jeg kom hjem fra jobb i dag så jekket jeg opp bilen litt og krøp under for å kjenne på differensialen. Lokket var litt lunket, og det ble bare varmere og varmere jo lenger "bak" jeg kjente. Var varmest rundt der mellomakslingen kobles til. Så det bekrefter teorien bak fargen på olja hvertfall. Det varmeste området var ikke så varmt at jeg brant meg, men var fortsatt ganske varmt.

Slik dette ser ut så blir det vel til at jeg får kontakte verkstedet som sjekket bakakslingen i sommer. Dette er ikke en reparasjon som skal gå på min regning. Tror nok det skal gå bra. :)

samaron
15/05/13, 15:37
Glemte å oppdattere her, gitt!

Var innom verkstedet på fredag og fikk snakket med han jeg hadde å gjøre med sist sommer. Jeg forklarte hva jeg hadde gjort og hva jeg oppdaget. Viste litt bilder også. Da han så bildet av oljen var uttrykket ikke til å ta feil av, han var nok så sjokkert. Han måtte spørre om det var den samme akslingen dem hadde hatt inne, som jeg bekreftet var tilfellet. Han sa da at det var ikke stort annet valg enn at dem fikk ta inn bilen en gang til og se på problemet. Siden det var såpass alvorlig så ble jeg rådet å ikke kjøre bilen før det har blitt reparert. Jeg skal ha bilen inn på lakkering i starten av juni, så kan ikke levere bilen inn før til rundt juli en gang. Vi avtalte at jeg skulle gi beskjed når det nermet seg og få bestilt tid. Dem ville også ha oljen for å ta noen prøver av den, så måtte ikke kvitte meg med den heller.

Jannern
15/05/13, 18:46
Regner med du slipper å betale ihvertfall? Er det så mye å finne ut hva dem har gjort feil a? bytte dritten og justere oppatt så er vel kjerra klar da?

samaron
15/05/13, 20:38
Ja, skal jo ikke gå på min regning. Dem skal vel ta en prisestimering for sin egen del og finne ut skadeomfanget. Denne var jo sjekket/overhalt av dem i sommer, så er vel en ganske dyr flause om alle tannhjulene og lagerene må byttes nå. Finner vel ut når den tid kommer. :) Jeg vil jo bakakslingen skal være minst like god som om den var kjørt 160.000km, som delene var da jeg leverte den fra meg for sjekk. Usikker på hvor mye jeg skal legge sjel i det, kan jo hende noen av delene er utgått også. Husker i sommer så snakket dem om at det var problematisk å finne shims blant annet.

samaron
04/08/13, 01:24
Har drøyd ganske lenge dette. Lakkeringen ble en måned forsinket, samt litt forsinkelse pga ødelagt slavesylinder til clutchen sist uke. Bilen skal leveres inn nå på mandag og håper den blir helt kjørbar i løpet av uka. Er en del klunkelyder ved igangkjøring ol. og lagerulyder ved kjøring. Kommer med oppdattering av resultatet etter verkstedbesøket.

Ut i fra bildene ovenfor, må tannhjulene byttes? Siden dem har blitt kjørt såpass lenge slik, vil jeg tro det har forekommet metalltretthet? Jeg vil dette skal være minst like holdbart som om det var kjørt 160.000km, det er vel ikke mulig nå med den slittasjen? Jeg vil tro verkstedet vil prøve å shimse opp, siden dette ikke er en billig enhet å erstatte. Hvis dette er for mye slittasje så er det greit å kreve alt blir byttet fra starten av slik jeg slipper å måtte reise inn en gang til.

Slenger også ved et annet bilde. Nå har oljen stått i et par måneder, og dere ser tydelig hvor mye dritt som er lagt det i bunn av flasken. Fra bunn og opp til toppen av dritten er det ca 5cm. Tydelig at noe gnager mot kverandre når det er så ekstremt mye.

http://forum.vccn.no/ (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130724_194107_zps4b42982a.jpg.html)

samaron
05/08/13, 13:58
Fikk nettopp telefon fra verkstedet angående den bakakslingen. Dem insisterer enda på at det er ingenting galt med den. En mekaniker har sett på den nå og kunne ikke finne noe galt med den. Han mente på det er tilsetninger i oljen som gjør at den blir sort, og er helt normalt. Nå er jeg veldig usikker... For hører jo ulyder og vibrasjoner. Sammenlignet med en annen bakaksling så har jeg mye mer slakk når jeg vrir på mellomakslingen. Differensialen blir så varm at jeg nesten brenner meg når jeg tar på den. Skjønner ingenting nå, jeg...

244 volvo v8
13/08/13, 14:10
jeg har snakket med en som bygger akslinger til volvo han mente viss den er sveisa diff på den så ødelegger den alt på akslingen han mente det var bare søppel hele akslingen å få taki en ny en. Jeg kjører fortsatt med den sveisa akslingen når en gir på å hjula slipper så høres det ut som bilen detter sammen hehe. har nå ny aksel med alt nytt av lager pakkninger å tru track håper da dette blir borte når jeg bytter alt bak ;)

244 volvo v8
13/08/13, 14:13
når du ser på dekslet på bakakselen din så ser du kronhjulet subber i det.. det skal det ikke gjøre.

Når diffen ble byttet ble den da shimset osv da eller bare satt over???? er det verksted jobb så hadde jeg klaget er dårlig ærbe.

HØR MED HENNING STORDAL han kan

samaron
13/08/13, 22:01
Det i lokket er en gammel skade. Kronhjulet tar ikke borti det. Grunnen til at jeg beholdt akslingen var fordi den var renovert utvendig, pusset og lakkert. Hele innmaten ble derfor byttet, men måtte presse av og bytte speedometerhjulet siden innmaten stammet fra 940. Jeg har ikke shimset noe som helst, men tenkte at det ikke bare var å bytte over. Jeg leverte den derfor til det lokale Volvo verkstedet for sjekk og justering. Så shimsing og riktige moment burde blitt ordnet da. Sakte men sikkert har bakakslingen blitt gradvis værre (ulyder og slark), men Volvo verkstedet insisterer på det skal være slik. Har aldri opplevd noe lignende i andre Volvoer jeg har kjørt, selv ikke en dårlig vedlikeholdt 740 som var kjørt 600.000km var slik.

Siden verkstedet nekter å foreta en grundig sjekk av tannhjulmønsteret (hvor tennene biter) og måle slarket mellom pinjong/kronhjul så må jeg ta saken i egne hender. Jeg nekter å tro det er på noen som helst måte normalt at det skal være klunkelyder, durelyder og risting. Differensialen blir også ganske varm, samt sort olje med mye partikler i.

Kan noen bekrefte at ny differensialolje skal bli sort? Verkstedet påstår det er nylig blitt tilsatt et stoff som gjør det er normalt at oljen blir sort.

samaron
19/08/13, 22:38
Har tatt noen målinger av bakakslingen. Kjenner fortsatt ikke til tekniske data på dette, så litt usikker på hvordan det skal tolkes. Om jeg i det hele tatt gjorde det riktig...

Måleklokken (om den var satt opp riktig) viser slark på 0,2mm mellom pinjong og kronhjul. Tannmønsteret viser at noe ikke er helt riktig... Om jeg tolket det riktig så må egentlig kronhjulet justeres litt inn og pinjongen litt ut?

Oljen var heller ikke spesielt bra. Denne er kjørt ca 1000km. Helt grå/svart, var ikke til å se igjennom. Metallic farge på den. Pluggen (som jeg rensket sist gang) var nå full av partikler igjen.

http://forum.vccn.no/ (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130819_190618_zps9cbd7587.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130819_191851_zps13bff6fa.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130819_191851_zps13bff6fa.jpg.html)
http://forum.vccn.no/ (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130819_191909_zps294d5f78.jpg.html)
http://forum.vccn.no/ (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130819_191928_zps4de96371.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130819_191957_zps8f563fae.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130819_191957_zps8f563fae.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130819_192844_zpsfde039be.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130819_192844_zpsfde039be.jpg.html)

samaron
15/12/13, 20:58
Kan nevne nå at jeg har gjort følgende siden sist: Byttet bakaksling til en nyoverhalt fra sverige, byttet kryss og byttet hylsen i mellomakslingen som sentreringspinnen fra girkassen går inn i. Resultatet er fortsatt det samme, vibrasjoner starter ved ca 60 km/t og hører durelyder ved belastning (akselererer eller slipper gassen helt). Eneste forskjellen var ved bytte av bakakslingen, lagerulyder forsvant og drivverket er mye fastere i fisken nå. Fortsatt vibrasjoner dessverre. Noen forslag nå? Eneste jeg kan se for meg nå er hvis hele bilen er skjev, men usikker på hvor mye dette vil påvirke da mellomakslingen tross alt har bevegelige ledd.

samaron
24/12/13, 12:21
Bilverkstedet jeg hadde EU kontroll hos mente på at pilene som er risset inn i akslingen ikke er piler, men verktøymerker. Hvertfall på den ene siden. Prikkene som er malt på var også misvisende sa dem. Skulle dem feilsøke dette måtte dem prøve seg frem spline for spline. Så jeg skrudde av akslingen og roterte den 180 grader på midten og satte den sammen igjen. Gjett hva... vibrasjonene forsvant! Hvertfall den hastighetsrelaterte vibrasjonen var vekke nå.

Jeg opplever likevel kraftige durelyder bak og mindre vibrasjoner ved belastning. Siden den vibrasjonen som kom ved hastighet var borte så oppdaget jeg et annet mønster. Uavhengig av gir, så forekommer det mindre vibrasjoner og ulyd ved belastning avhengig av turtallet! Mellom 1500-2000 omdreininger skjer det. Veldig rart... Har kokt sammen en teori om at den sylinderen med dårlig kompresjon ikke er slitte stempelringer eller dårlige ventiler, men rett å slett bøyd stag til stempelet. Har lest flere steder hvor folk har skrevet at B230ET motorene har svake stag, så ved trimming så risikerer man å deformere dem. Skulle den være bøyd hos meg så vil jeg tro den skaper ubalanse i motoren som forplanter seg i hele drivverket.

howdini
24/12/13, 15:06
Når vibrasjonene kommer på lave turtal under 2500 og tung belastning, er nok pinjong vinkelen er nok feil,
denne må justeres. Spesielt ved senking, og bakakselene er kresen på olje kvaliteten.

samaron
24/12/13, 15:30
Vil ikke kalle det tung belastning ved å trykke inn pedalen litt eller slippe den helt. Jeg har ikke senket bil heller og bruker Volvo sin olje som burde være av høy nok kvalitet.

howdini
25/12/13, 10:43
Sjekk vinkelen på pinjongen (bakakselen), det metall skrammelet som holder på plass momentstagene som går framover.
Disse gir etter ved belastning og herjing slik att vinkelen på akselen ikke er korrekt og du får skjelving.
Eg har brukt mobil gearlube vs 200 olje og mobillube shc (ls) 75-90w uten noe form for problemer,
men eg prøvde en billig olje en gang på 940en med resultat ble mye skjelving på lave turtall og tunge gear.

Knallert
25/12/13, 11:32
Som det blir nevnt av flere her så ville jeg sjekket pinjongvinkelen og alle foringene/stag og innfestninger til bakstillinga.
Hadde samme symptomer på min bil, vibrasjoner spes. i 5 gir og lave turtall.

samaron
25/12/13, 12:37
Vel, her gjentar det seg i alle gir mellom 1500-2000 omdreininger. Alle foringer er byttet som nevnt tidligere i tråden. De store stagene er ikke ovale i foringhullene som mange tror mine er. Alt ser i orden ut. Jeg behandler bilen min pent og har aldri i mitt eie mishandlet den.

Hvordan sjekker jeg vinkelen på pinjongen? Hvis den skulle være feil, hvordan finner jeg det som er bøyd?

Knallert
25/12/13, 12:49
Var ikke kun i 5 gir hos meg heller,men det var der det var verst og mest plagsomt,siden man mest akselerer opp gjennom de andre girene før man ender i 5 på jevn fart etter motorveien. :)

Vinkelen på pinjongen måles ut fra drivakselen, men sikkert noen som kan forklare bedre evt. legge ut en link med bilder.

Er jo selvfølgelig ikke 100% sikkert det er pinjongvinkelen som er synderen i ditt tilfelle da, men du har hvertfall de samme symptomene som feil vinkel gir.

samaron
25/12/13, 13:53
Under 1500 omdreininger skjer det ikke, er vel værst ved ca 1800 omdreininger. Ved pinjongen ville jeg tro slikt egentlig var mer hastighetsrelatert. Kryssene er splitter nye også, byttet for en uke siden ca. Siden vibrasjonen er turtallsavhengig, ble jeg fortalt at hvis den ene sylinderen har bøyd stag, så vil det skape ubalanse. For turtallsavhengige vibrasjoner skjer egentlig før girkassen, men kan forplante seg bakover. Kjenner det egentlig i hele bilen når det skjer. Rattet, dashbordet, setene, og i baksetet spesielt er det en kraftig durelyd som minner om et propellfly.

Knallert
25/12/13, 16:01
Stemmer at det er ved visse hastigheter (omdreininger) en feil pinjongvinkel vil merkes best, det er som med ubalanserte hjul.
Man når en egensvingningsfrekvens der ubalansen vil forsterke seg selv.

Kanskje begynne med enkleste og sjekke svinghjul og boltene. Trykkplate osv.
Har kjørt rundt med bil med bøyd råde og der merket man ikke noen vibrasjoner.
Men kan jo sikkert få vibrasjoner av en bøyd råde selvfølgelig.

howdini
25/12/13, 16:27
Sjekk dobbelmasse svinghjulet ditt ASAP

samaron
25/12/13, 20:56
Clutchlamell og trykkplate ble byttet for et halvt år siden. Svinghjulet ble tatt av for å bytte tetningsring på veiven. Den ble satt på igjen med nye bolter med en dråpe med låsemiddel til gjenger. Strammet i stjernemønster med korrekt moment. Denne bilen har vel ikke sån dobbelmassesvinghjul? Trodde ikke det ble brukt på 1986-modell 740 Turbo Intercooler.

Bilen skal inn på verksted rett over på nyåret. Kan be dem måle vinklene. Et vanlig bilverksted bør vel ha slikt utstyr?

Legger ved et bilde av svinghjulet. Usikker på hvor unormal slittasjen er til å være nesten 30 år gammelt, men overflaten virket fin.

http://forum.vccn.no/ (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130726_211239_zps7db3ae3a.jpg.html)

samaron
28/12/13, 20:32
Leste litt rundt på nettet angående det med vinkler. Er egne verktøy egnet til formålet som jeg ikke eier, samtidig som bilen må stå på bakkeplan. Jeg har ikke tilgang til en slik løftebokk eller en grav, så tror jeg overlater målingene til et bilverksted.

samaron
09/01/14, 23:25
Snakket med en mekaniker angående svinghjulet. Han hadde aldri sett noe lignende før. Etter hans mening er synderen her svinghjulet. Mest sannsynlig, i følge han, så har svinghjulet fått kraftig varmgang og "slått seg". Altså, at overflaten ikke er 100% flat lenger, blitt bitte litt skjevt. Høres dette ut som en fornuftig forklaring for folk her inne? Skal visstnok bære preg av kraftig mishandling. Veldig kraftig mishandling.

Jeg er ikke noen mekaniker, og har aldri skrudd på biler før. Jeg trodde svinghjulet hadde normal slittasje ettersom det foregår en del friksjon der. Visstnok så skal det ikke foregå SÅ mye friksjon at det blir slik. Jeg bare antok det var normalt og satte alt sammen igjen etter å ha byttet clutchlamell og trykkplate.