PDA

Vis full versjon : 1997 volvo 940: Bygge om fra automat til manuell, Er dette alt jeg trenger?



Oddwar
05/10/12, 10:00
Tenkte å bygge om fra automat til manuell på 940en min, og lager en liste med alt jeg trenger slik at jeg har alt tilgjengelig og kan gjøre dette fort når jeg først begynner.
-Clutch
-Svinghjul, Hva koster det brukt?
-Trykkplate
-Clutchwire
-Pedalsett fra manuellbil
-Fremre del av mellomaksling fra manuellbil
-Manuellkasse, hvordan funker en M46 på disse bilene, har en m46 fra 740 liggende og det frister å bruke denne. Hvilken mellomaksling må jeg i såfall bruke?

Noe mere jeg må tenke på, evt noen problemer jeg kommer til å møte på? Svinghjulssensorer er like? Må hjerner byttes mtp. startsperre?

n0gga
05/10/12, 10:09
Ville brukt M90, mye bedre og ikke minst sterkere kasse.
Utstyrslista vil jeg ikke kommentere, har ikke så mye peil på konverteringen du planlegger.

Feiltenning
05/10/12, 22:16
Dette er det søkt om før. Men:

1. Svunghjul type LH2.4. Skal ha 60-2 triggerpunkter. Enkelmasse for M46/47, Dobbelmasse for M90 (Kan bruke enkelmasse på M90, men da må spesiell clutchkombo benyttes)
2. Clutch til valgt svinghjul/girkasse
3. Pedalsett med clutchpedal. Vil anbefale hydraulisk clutch når man er igang. (Du har turbo. Tror det blir tungt med wire å turboclutch)
4. Manuell girkasse. Vil anbefale M90 på det sterkeste når det gjelder originale volvokasser. M46 kan benyttes, men det er ikke noe flott kasse.
5. Mellomaksel til valgt girkasse. (Vet ikke om M46/M47 har samme aksel)
7. Travers til valgt girkasse.
6. Helst ny bakaksel. Vil fungere uten, men girene blir "korte" på manuellkassa
7. Kabel til ryggelys
8. Du må latche kontakten som forteller bilen at automatkassa står i "P", så bilen tror at den alltid er i "P". Dette er for å få start
9. Du trenger det svarte plastdekselet rundt girstanga å nedover mot håndbrekket

Dette er hva jeg gjorde på min 90 mod 740 med AW71 automat. Kjørte med M47 i ett år, så ble jeg lei trege girskift å den uungåelige skrapinga når man slår inn revers. Kjører nå med M90 å FK motor med enkelmassesvinghjul. Angrer ikke for å si det slik.

Det kan være at det er noe jeg har glemt, men jeg tror det skulle være det meste

Sondre93
06/10/12, 11:13
Eg hadde uten tvil brukt M46 kassa. Kanskje ikkje like behaglig til kvardags. Men tåler tullkjøring mykje bedre enn M90 kassa. M90 kassene har en tendens til å knekke 3giret ved raske girskift på turbo biler.

Alt blir også mykje billigare ved bruk av M46, enklere og få tak i svinghjul og clutch til ein billig penge. Du bør få tak i ein mellomaksling til 740/940 med M46, bare pass på om den har hardykobling eller ikkje:)

turb00le
06/10/12, 12:00
Hvis dere mener at m46 tåler" tullkjøring" bedre enn m90 så har dere for lite effekt.
de er fine å gire med og tåler mer bankranergiring enn m90 men liker ikke mye dreiemoment.
M90 tåler mye moment men raser hvis en girer for kjapt så den ikke går skikkelig i gir eller rekker å synke.

Not sent using Tapatalk

Oddwar
06/10/12, 12:11
Takk for svar. Blir sikkert m46 grunnet mest prisgunstig hvis jeg bygger om. Ble stoppa i teknisk i går så ble tydeligvis andre ting å bruke disse pengene på foreløpig!