PDA

Vis full versjon : Lekkasje fra oljeretur



n0gga
05/10/12, 09:25
Hei folkens.
Har nettopp byttet turbo på FK´en etter turboras.
Plages litt med å få tett oljereturen nede på blokka, er det noen triks dere bruker for å få dette tett?
Fikk et kit med originale pakninger fra GIK turbo med tetningsringen som skal være på røret, men ser at det ennå ikke er helt tett. Skal ringen tres over røret, eller skal den legges ned i hullet før røret settes på?

Vet ikke helt hvordan jeg skal få det tett mtp at jeg nå har benyttet meg av original tetningsring.
Jeg satte hvertfall tetningsringen på røret, stakk røret ned i hullet, og skrudde fast i underkant av turbo.
Kanskje det hjelper å prøve med et lite flatjern for å stikke pakninga litt lenger ned i hullet?

Takker for alle tips!

EDIT: Er originalturbo med original returslange!

R.G
05/10/12, 09:29
du må sørge for att røret kommer skikkeli nedi hølet i blokka. helt til pakning blir i klem mellom fals på rør og fals inni høl i blokka. hvis det ikke er skikkeli nede, vil utgangen på røret butte i falsen inni hølet (pga er to diametere på høl i blokka og røret må inn i den indre) i blokka og olja vil strømme ut.


har du dårli veivhus vent? er den dårlig så kan detta medføre også lekkasjer


lettest å tre pakning på røret først så det stopper mot falsen og deretter sette røret nedi, og jukke pent og forsiktig på det til du kjenner det går inn litt ekstra så pakningen klemmes

n0gga
05/10/12, 09:34
Men hvordan blir dette mtp at røret skal festes i turboen?
Røret har jo en fast lengde, og dersom røret mitt er skrudd skikkelig fast i underkant av turboen, så må jo returrøret være i bånn? Eller tenker jeg feil?

Kan vel ikke ha røret mye lenger ned siden det skal skrus fast i i turboen?

Dette med veivhusvent. vet jeg ikke. Ganske nyinnkjøpt bil, gått bare 190´000.

n0gga
05/10/12, 09:49
Kan også nevne at det ble skiftet toppakning rett før jeg hentet bilen, og returen har ikke vært tett etter dette. Så verkstedet som har hatt bilen byttet ikke tetningsringen, den var delt i to når jeg hentet den. Så bilen har mao alltid vært tett i returen, bare nå etter verkstedbesøket og etter at jeg har montert turbo det har lekket. Så det er nødt til å være noe jeg har gjort feil, tviler på at det er veivhus siden forrige eier sier bilen alltid har vært tett (gammel gubbe som virker særdeles troverdig).

Tenker på å dra på volvo for å hente den originale tetningsringen, har sikkert ikke mye betydning, men kanskje det hjelper.

PVT
05/10/12, 11:27
er riktig som RG sier over her mtp både veivhus og at røret kommer skikkelig neddi
fikk samme problemet selv når jeg bytta fra ET manifold til FK manifold det jeg gjorde var å varme opp røret og bøyde det litt til slik at det kom lengere ned i blokka
her har du ett eksempel på hvordan det ikke skal se ut, den skal hvertfall 1 cm lengere ned i blokka. og ringen skal tres på røret før du dytter det neddi
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1956.jpg

Kauto
07/10/12, 15:31
på min 940 fikk jeg tak i 2 orginale Volvo O-ringer å tok på røret istede for bare en, potte tett på 2 av mine 940fk av egen erfaring =)